ACG Accent i Borås utvecklar kreativa produktmärkningskoncept i världsklass med minsta möjliga miljöpåverkan för krävande företag i textil- och konfektionsindustrin. Företaget omsätter 85 miljoner och har 55 anställda. VD är Jan Evertsson som bland annat ser många fördelar med tillverkning i Sverige.
Är det svårt att hitta anställningsbara medarbetare inom ert segment idag?
– Ja, det är mycket svårt att hitta rätt utbildade medarbetare. Däremot är det inte svårt att hitta människor med rätt attityd att lära sig.
Varför tillverkar ni i Sverige?
– Våra största kundgrupper finns på den svenska marknaden för profilering av konfektion inom yrkeskläder, sport- och profilbranscherna. Att kunna svara upp mot dessa kunders krav på endast några få dagars leveranstid gör svensk produktion till en nödvändighet. Vi vill dessutom ha kontroll över våra processer såväl kvalitetsmässigt som miljömässigt. Vi väljer därför att producera mycket i Sverige och exporterar till textila tillverkare världen över.
Hur ser du på digitaliseringen av den textilbaserade branschen? Modeföretagen är den bransch som just nu flyttar över mest till nätet av alla.
– Digitalisering, oavsett område innebär bara möjligheter och alla företag måste se till att utnyttja ny teknik.
På vilket sätt sker digitaliseringen hos ACG Accent?
– Digitalisering är ju ett omfattande begrepp men hos oss handlar det om både produktion, design och affärsprocesser. Digital produktionsteknik kommer att radikalt förkorta våra ledtider och öka vår flexibilitet inom en snar framtid. Vad gäller design så innebär ju utveckling av nya programvaror inte bara att vi kan bli effektivare, bättre presentationsverktyg innebär ju också att provtillverkningen inte alltid blir nödvändig vilket är positivt ur hållbarhetssynvinkel.
– Inom affärsprocessen handlar det om att erbjuda det bästa gränssnittet som gör kundens vardag så enkel som möjligt. De möjligheter vi erbjuds som konsument vid näthandel förväntar vi oss också i B2B-relationen. Vi räknar också med att vi måste gå bortom en utmärkt webblösning till våra kunder, vi måste erbjuda en enkel integrationslösning där kunden bara behöver agera i ett system för att lägga en order eller hantera en faktura.
Riskkapitalbolagen köper allt fler textilbaserade företag med starka varumärken. Varför gör man det?
– Jag tar det som ett tecken på att man ser goda framtidsutsikter för dessa företag men kanske också för branschen i sin helhet. Detta är ju väldigt positivt eftersom tillgången på kapital i branschen är kritisk för förmågan att driva utveckling som på lång sikt säkrar branschens konkurrenskraft.
Hur jobbar ACG Accent med hållbarhet och kemikalier?
– En av hörnstenarna i vår strategi är att ligga i framkant när det gäller hållbarhet och socialt ansvarstagande. Vi är bluesign®-certifierade och har bestämt att vi ska även fortsättningsvis vara världsklass när det gäller certifiering och märkning avseende socialt ansvarstagande, miljö och kemikalier. Förutom att det är ”det rätta att göra” så är vi övertygade om att det kommersiellt kommer att bli ännu viktigare i takt med att fler konsumenter väljer CSR som inköpskriterium och att fler varumärkesägare anpassar sin strategi därefter.
Vilka är ACG Accents framgångsfaktorer?
– Ett brett produktsortiment inom produktmärkning toppas av marknadens bästa transfertryck. Vi är bluesign®-certifierade och har en webblösning av allra högsta klass för våra kunder. Webblösningen stödjer förutom givetvis själva handeln även uppladdning och skapade av grafiska motiv för transfertryck, lagerhantering och stöd för inköpsoptimering.
Hur ser du på Textilhögskolan i Borås?
– Ett nav för ett fantastiskt kluster av företag med textil kompetens. Att kompetensen finns nära är värdefullt.
Hur ser du på konceptet Smarta textilier?
– Smart Textiles förefaller vara just en smart satsning med goda resurser tillgängliga. Många av dessa projekt kommer att stärka branschens konkurrenskraft men det finns ju också extremt spännande hållbarhetsprojekt igång.
Fakta om Jan Evertsson:
Titel: VD, ACG Accent AB
Familj: Frun Susann och barnen Nils, 17 år och Ellen 15 år
Bor: Skene
Fritidsintressen: Konditionsträning i form av löpning, skidåkning, cykling, gärna tillsammans med familjen
Textil utbildning: Civilingenjör inriktning industriell ekonomi, ingen specifik textil utbildning
Favoritplagg: Kavaj på jobbet
Bra på: Skapa struktur och hålla riktningen i förändring
Mindre bra på: Jobbar på att bli bättre på att komma i tid