Carl Ollson och Felix von Bahder grundade klädmärket Deadwood 2012. Grundtanken är att skapa och sälja skinnjackor av återvunnet läder. Efter några inledande år där historien bakom företaget har spritt sig runt om i världen satsar nu Deadwood på rejäl tillväxt framöver.
– Vi är i en spännande fas just nu och sätter ribban högt för 2018 med en kraftig tillväxt där vi vill dubbla försäljningen för de kommande tre åren. Vi tittar också efter att rekrytera en vd och eventuellt även en försäljningschef, berättar Felix von Bahder.
Deadwoods butik och showroom vid Hornstull i Stockholm är den enda butiken i egen regi. Därutöver finns företaget representerat genom cirka 170 återförsäljare över hela världen varav ett antal butiker i Skandinavien. Den mest expansiva marknaden är USA som växer rejält, både vad gäller e-handel och återförsäljarledet.
– Återförsäljarna hittar oftast till oss, antingen genom sociala medier eller rykten. Eller så har de upptäckt oss på mässor. Vi har funnits med på mässa i New York och även i Paris, London och Köpenhamn. Generellt så är sociala medier vårt bästa fönster mot omvärlden. Den digitala transformationen som sker är otrolig. Men det gäller att man har en tydlig story som folk gillar. Vi jobbar med återvunna material och kombinerar en hård utsida med mjuka värderingar, det är tacksamt att kommunicera, berättar Felix von Bahder.
Mer flexibel e-handel
Deadwood planerar ytterligare satsningar på e-handelssidan med en effektivisering och omstrukturering av webben. Tanken är att lansera allting under våren.
– Målet är att allt ska bli smidigare för kunden och att skapa en bättre upplevelse. Det svåra är att hitta rätt bland alla system som finns; lager, ekonomi, webb och sälj måste finnas där. Det viktiga är att kunden prioriteras i slutändan, det ska vara kul, enkelt och härligt att vara en del av Deadwood. Vi bygger också om webben för att kunna vara mer dynamisk i kundmötet. Till exempel i en fysisk butik så är du begränsad på ett annat sätt. I den digitala världen finns helt andra möjligheter där det går att anpassa upplevelsen efter vilken typ av kund som besöker oss, berättar Felix von Bahder.
Förutom att utveckla e-handelssidan och säljdelen i verksamheten så planerar Deadwood nyrekryteringar. I dag arbetar totalt 7 personer i företaget.
– Vi känner att vi behöver mer tid för att sprida historien om Deadwood och då behöver vi en vd som sköter företaget och någon som kan ansvara för försäljningen. Då kan jag och Carl fokusera på det vi är bra på. Men det är svårt att hitta rätt personer. Ju mindre man är som företag desto viktigare blir varje rekrytering, det är avgörande för dynamiken i verksamheten. Fördelarna är dock att vi får bestämma och välja våra kollegor, säger Felix och skrattar.
Enkelheten lockar kunderna
Historien bakom varumärket Deadwood är fascinerande och startade med två kompisar som ville skapa något tillsammans utifrån en tydlig idé om hållbarhet. Carl Ollsson och Felix von Bahder drev tidigare en second hand-butik under ett antal år. Innan dess var de båda butikssäljare.
– Vi kände att det vi hade börjat laborera med, vintage remakes, att använda vintagekläder som råmaterial för att göra egendesignade plagg började ta fart. Det startade med att vi skapade en klassisk bikerjacka i skinn som blev populär. Då förstod vi att det något fanns där att bygga vidare på och det blev startskottet på varumärket Deadwood. I dag ser vi också att många fokuserar på high tech-inriktade produkter med hållbarhet i fokus. Det vi erbjuder är ganska low tech. Vi blickar bakåt för att kunna göra hållbara saker framåt. Och många uppskattar den enkla lösningen när världen i övrigt blir allt mer komplicerad. Att kunna köpa rätt utan att det måste vara nanomaterial av alltihop, säger Felix von Bahder.
Deadwood är mest känt för skinnjackorna som tillverkas av återvunnet läder. Materialet hittar företaget främst i Bangkok. Här sker också tillverkningen av läderprodukterna. I sortimentet finns också jeans och t-shirts av ekologisk och återvunnen bomull där tillverkningen sker i USA och Turkiet.
– Vi tittar på att utveckla sortimentet framöver. Många av de som har köpt en skinnjacka eller två vill kanske också ha något annat kul som kompletterar och då är väskor en bra produkt. Det är enkelt att skapa och sälja där vi slipper ha olika storlekar. Det minimerar också antalet returer, berättar Felix.
Viktigt att veta hur kunderna tänker
Den gedigna bakgrunden som säljare och mötet med kunderna i butik ser Felix von Bahder som en viktig del att ha med sig i utvecklingen av Deadwood.
– Det är bra att förstå hur kunden tänker och resonerar, det är centralt egentligen och att jobba i butik var ovärderligt. Att också jobba i en jeansbutik som jag och Carl gjorde på Solo. Där odlades en nördkultur som var intressant att få inblick i. Här finns ett stort intresse för plaggen och det tror jag är viktigt för att nå framgång, förklarar Felix.
Omsättningen för Deadwood var 5,5 miljoner kronor för räkenskapsåret 2016/2017. För 2017/2018 ser omsättningen ut att landa på närmare 10 miljoner kronor. Den starka utvecklingen är resultatet av ett målmedvetet arbete, enligt Felix von Bahder.
– Tanken är att vi ska växa genom ett antal fler återförsäljare. Här kan jag inte avslöja något i dagsläget, men vi ser positivt på de signaler vi har fått i dagsläget, säger han. Vi ska också växa i våra egna kanaler, bland annat genom omstrukturering på webben, satsningar på sociala medier och events. Sedan ska vi också fortsätta göra det vi gör. Det tar tid att utveckla verksamheten. Vi ser att investeringar vi gjorde för två år sedan börjar betala sig. Det är först nu som inköpare på större varuhus börjar se hållbarhet och waste management som en lönsam framtid.
I bakgrunden till Deadwood finns en minst sagt välkänd rådgivande styrelse med Fabian Månsson (tidigare vd för H&M), Paul Frankenius (JC, KappAhl, Brothers m fl) och Jimmy Johansson (AWB m fl).
– Det är ingen högskoleutbildning som kan mäta sig med den erfarenheten som vi får ta del av och det är riktigt kul för hela företaget. Det är också ett bra budskap till andra entreprenörer i branschen: var inte rädda för att ta hjälp av andra som har erfarenheten och dela med er till kollegor. Hjälps vi åt i branschen så blir det mycket roligare. Här kommer ju också organisationer som TEKO till sin rätt, att sammanföra människor och dela den kunskap och idébank som finns för att utveckla och hjälpa branschen framåt, säger han.
Att vara företagare och entreprenör inom modebranschen kan vara ett tufft liv för många, men Felix von Bahder och Carl Ollson räds inte de utmaningar som finns.
– Det kräver ju en speciell typ av människa att vara en entreprenör. Det som förenar både mig och Carl är att vi är risktoleranta. Vi tänker: vad är det värsta som kan hända? Att vi inte har några pengar, får tänka om och skaffa ett vanligt jobb. Så länge det är det värsta som kan hända så måste vi ju prova och följa våra drömmar och det har betalat sig i dag. Nu ser det väldigt spännande ut och det är härligt, avslutar Felix von Bahder.
Deadwood är medlem i TEKO
Text och foto: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO, Sveriges Textil- & Modeföretag