Växbo Lin startades 1989. Idag har företaget 13 medarbetare som tillsammans väver, syr och säljer linneprodukter. Växbo Lins vision är att utveckla, tillverka och marknadsföra moderna linneprodukter med avsikten att väcka lust och skapa mervärde för kunder och medarbetare samt att föra vidare en unik hantverkstradition.
Vilka är Växbo Lins framgångsfaktorer?
– Egen produktion, hög kvalitet, tydlig profil genom en egen designer och möjlighet att visa upp egen produktion vilket genererar besök. Alla produkter är vävda i 100 procent lin. Växbo Lin är gediget, personligt och nyskapande. Vi är det enda textilföretaget i Sverige med 100 procents inriktning på lin.
Har Växbo Lin någon digital strategi?
– Ja. Nätet har blivit allt viktigare för oss. Vi sjösatte en egen nätbutik på svenska, tyska och engelska i augusti 2014. Logistiken kring hantering av packning och distribution hade vi redan inom företaget, vilket är kostnadseffektivt. Idag kan vi konstatera att nätbutiken blivit en framgång och att den redan står för fem procent av vår omsättning. Vi räknar med att kunna öka försäljningen på nätet avsevärt i framtiden.
Hur jobbar ni med klimat- och hållbarhetsfrågorna?
– Vi har Naturskyddsföreningens Licens Bra miljöval. Det kräver en hel del jobb att hålla den uppdaterad. Jobbar hela tiden med det. Råvara och färgning är det viktigaste för oss att hålla koll på.
Vilket råd har du till andra TEKO-medlemmar som funderar på nätbutik?
– Generellt sett är det svårt att komma med några råd. Det är väldigt viktigt att uppdatera sajten hela tiden. Nätbutiken ska kännas intressant för besökaren. Man ska också veta att uppdatering tar tid. Vi har en medarbetare som jobbar på heltid med nätbutiken. En egen nätbutik är imageskapande och en bra marknadsföringskanal.
Allt fler kvinnor har blivit Vd:ar inom teko under senare år. Hur ser du på det?
– Superroligt. Jag tror på bästa kompetens för respektive jobb. Tidigare har kompetenta kvinnor inte fått jobben även om de varit bäst lämpade men nu verkar det som om fler kvinnor anses bäst för jobbet och det är positivt.
Hur ser du på Textilhögskolan i Borås?
– Positivt. Vi tar emot praktikanter och har anställt flera från skolan. Vi har även köpt någon tjänst från skolan. Det är jättebra för oss. Vi får inspiration och nya idéer. Jag rekommenderar verkligen TEKO:s medlemmar att ta konkat med högskolan. Det handlar om en ren win-win-situation för båda parter.
Hur löser ni bristen på anställningsbar personal?
– Det är ett problem som är svårt att lösa för oss. Vi har provat lärlingssystem vid flera anställningar och det funkar bra men tar lång tid. Bra att det startar nya nationellt sökbara tekoutbildningar i Borås i höst. Vore bra att få tillgång till anställningsbar personal. Framöver tror jag det finns möjlighet att hitta till exempel sömnadskompetens bland nyanlända. Vi håller på att titta på det just nu.
Riskkapitalbolagen blir allt mer intresserade av svenska tekoföretag. Hur ser du på det?
– Det är inte förvånande. Svenska tekoföretag har historiskt sett en hög goodwill. När ett riskkapitalbolag går in i ett tekoföretag med goda utvecklingsmöjligheter, gör man det i första hand för att tjäna pengar. Risken finns då att man utarmar gedigenheten och tillverkningen. Ponera att de nya ägarna inte vill ha kvar tillverkningen i Sverige. Då försvinner kunskapen ur landet.
Hur ser du på konceptet Smarta textilier?
– Det är intressant och viktigt med den utvecklingen. Inom Växbo Lin är det dock inget som vi jobbar med i nuläget. När det gäller vårt företag är vi ju lite tvärtom – vi har gamla maskiner, traditionell inriktning på produktion. Det är ju lite av vår affärsidé. För oss är det i nuläget ingen stor fråga. Men visst är det en mycket viktig forskning.
Fakta:
Namn: Hanna Bruce
Titel: Ägare och VD på Växbo Lin AB
Familj: Maken och affärspartnern Jacob Bruce, barnen Alfons 11 år, Märta 6 år och Hilma 5 år samt katten Asslan.
Bor: 1700-tals hus i Rengsjö i Hälsingland
Fritidsintressen: Broderi och handarbete, gamla hus, Swimrun och friluftsliv men min familj.
Textil utbildning: ingen men en Magisterexamen i Personal- och arbetsvetenskap från Linköpings Universitet
Favoritplagg: Linneklänning från Växbo Lin
Bra på: Att sätta igång saker
Mindre bra på: att slutföra dem