Tiger of Sweden återvänder till the Old Sorting Office, belägen i industriområdet kring New Oxford Street, för att visa sin vår och sommarkollektion 2016. Med en suggestiv set design av ljus- och ljudinstallationer blev den gamla fabrikslokalen en arena fylld av energi och attityd.
Tiger of Sweden, kända för sin smala och skarpa siluett, har för den här säsongen satt sig själva i kreativ exil och anammat en mer medelhavsinspirerad attityd där det smala har ackompanjerats av en lösare siluett.
Den skarpt skurna kavajen finns kvar i mjukt cremefärgat, vitt och dammigt blått. Säsongens byxor är vida, alltifrån raka med mjukt avsmalnande ben till en lösare och bredare siluett som känns både avslappnad och chic.
Svart och grått utgör grunden i färgskalan men känslan i kollektionen är lättsam. Grafiska mönster, från djärvt randiga kostymer till rostfärgade jacquardprint på smoking och slipsar lyfter kollektionen och ger den en distinkt skandinavisk udd.
Nyckelplaggen utgörs av en längre blazer med sjalkrage, en tvådelad denimkostym som på ett fint sätt sammanfattar den nutida streetsmarta estetiken samt en cremefärgad parkas i teknisk nylon som är designad för att bäras till kostymbyxan istället för en vanlig kavaj.
Kollektionen stylas med panamahattar med breda brätten, T-shirts och tunna tröjor som bärs under kavajer med breda slag samt loafers. Allt för att understryka den avslappnade känslan av frihet och självreflektion.
Tiger of Sweden har sedan 1993 gått från knappt 15 mkr till 1087 mkr i omsättning bokslutsåret 20132014. Tiger of Sweden säljs och marknadsförs i 18 länder och ingår sedan 2003 i koncernen IC Group.