Swedish Fashion Council (Svenska Moderådet) stärker ytterligare sin verksamhet genom förvärvet av ett nytt advisory board. Åtta individer med olika bakgrund ska hjälpa organisationen att fortsätta stärka, utveckla och promota svenskt mode.
Swedish Fashion Council arbetar sedan 1979 med uppdraget att stärka, utveckla och marknadsföra svenskt mode i och utanför Sverige. Ägarna är idag Svensk Handel Stil, Agenturföretagens Förbund, Svenska Tekoindustriföreningen, Stockholmsmässan, Stockholm Modecenter och TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag. Det är ägarnas tusentals medlemmar i modebranschen som ska få stöd genom detta förvärv.
Dessa individer står tillsammans för djup kunskap inom de områden vi nu förstärker då de samlat är experter inom innovation, hållbarhet, mode och det nya digitala landskapet. Den här konstellationen har verklig potential att påverka framtiden för svenskt mode i positiv riktning nu när branschen är i en så spännande fas av internationell tillväxt och utveckling, säger Elin Frendberg, VD Swedish Fashion Council.
Medlemmarna i SFC Advisory Board:
Anna Ryott – VD Swedfund, tidigare generalsekreterare för SOS Barnbyar och vice VD Storåkers McCann. Anna är även författare till boken Affärsaktivisten: manifest för lönsam och hållbar business samt styrelseledamot i Anna Lindh-akademin.
Bea Åkerlund – en av världens främsta stylister med kunder som Beyoncé och Lady Gaga. Bea är en stark förespråkare för svenskt mode utomlands, driver nystartade varumärket Le Snob samt är initiativtagare till modeplattformen Who you are.
Cecilia Brännsten – Environmental Sustainability Specialist på H&M och global projektledare för det prisbelönta klädinsamlingsprojektet H&M Garment Collecting. Cecilia är en av de viktigaste rösterna på hållbarhetsarenan inom mode och textil idag.
Désirée Maurd – grundare av nybildade Juno PR och specialist i digital kommunikation och strategi. Désirée är internationellt prisbelönt inom kommunikation och har bakgrund från bla Forsman & Bodenfors, Jung och Prime.
Ewa Kumlin – VD Svensk Form och ansvarig utgivare för prisbelönta tidningen Form. Hon har mångårig diplomatisk bakgrund och stor internationell bredd från sin tid i Tokyo, Paris, Brasilia och Aten.
Kerem Yazgan – VD på analys- och strategiföretaget United Minds och rådgivare på kommunikationsbyrån Prime. Tidigare bokförläggare samt politiskt sakkunnig på kulturdepartementet.
Philip Warkander är världens första doktor i Modevetenskap. Philip är lektor i Modevetenskap vid både Stockholms universitet och Lunds universitet och en flitigt anlitad tänkare och krönikör och skriver bl.a. för BON Magazine.
Stina Honkamaa – grundare av Youtube-bolaget United Screens och tidigare VD för Google Sverige. Stina är idag styrelsemedlem i bl.a. IKEA Group, TV4, Eniro och KOMM.
För mer information: Elin Frendberg, VD, Swedish Fashion Council, [email protected], +46 (0)733 55 06 38
Pressmeddelande Moderådet stärker upp med nytt advisory board