Worth Partnership Project är ett EU-finansierat projekt som skapar och stöttar gränsöverskridande samarbeten och idéer inom Europa. Projektet riktar sig till modedesigners, kreativa människor, tillverkande små- och medelstora företag och teknikföretag som vill utveckla och testa idéer och innovativa produkter. Nu söker de entreprenörer och småföretag i Sverige som vill ha hjälp att förverkliga sina idéer.
Worth-projektet koordineras av Aitex som i sin tur är medlem i ACTE, en internationell organisation där 30 kommuner inom Europa samarbetar för att lyfta fram den europeiska textil- och modeindustrin.
– Det här är ett projekt som sträcker sig över hela Europa och vi vill gärna tipsa svenska designers, entreprenörer och småföretagare om möjligheten att söka stöd via projektet. Det handlar om att utveckla idéer och få hjälp med uppstarten och finansieringen. Och samarbetar du som entreprenör med andra så kan ni tillsammans söka till projektet, berättar Nelly Hayek, koordinator hos ACTE i Borås.
Succé från början
Nuvarande Worth Partnership Project är den andra versionen av ursprungsprojektet som löpte under 2013-2015. Den tidigare versionen blev en succé där 79 små- och medelstora företag deltog och 34 partnerskap inom EU inleddes. På hemsidan för projektet finns mer information att läsa om produkterna och resultaten.
En viktig del i projektet är också att länka samman entreprenörer och företag från olika länder inom EU.
– Worth har ett starkt nätverk av företag och entreprenörer som man kan få ta del av. Det som är extra bra i projektet är att den lokala know-how som finns i Europa får möjlighet att utvecklas och växa sig stark. Det är något som är på väg att försvinna vilket är en fara för hela industrin, säger Nelly Hayek.
Nelly Hayek nämner problematiken med modedesigners och entreprenörer som vill skapa mindre kollektioner eller produkter i begränsad upplaga. I dag är det ofta svårt för dem att hitta tillverkare och leverantörer där det ofta krävs större beställningar. Genom Worth-projektet kan även mindre tillverkare i Europa dra nytta av entreprenörer och småföretagare med idéer.
– Det finns mindre anläggningar i Europa som har möjlighet att hjälpa entreprenörer med mindre kollektioner vilket gör att vi också stärker den lokala tillverkningsindustrin, säger hon.
150 projekt under tre år
Fokus i projektet ligger på små- och medelstora företag samt entreprenörer med innovativa idéer. Målet är att 150 projekt ska startas och genomföras under perioden 2017-2020.
På hemsidan för Worth Partnership Project presenteras ett flertal framgångsrika exempel på samarbeten som inletts av entreprenörer och företag. Bland annat ett projekt där elektronik och vattensport möts i ett samarbete mellan ett grekiskt och tyskt företag. Tillsammans ska de utveckla en smart säkerhetsväst för vattensport som ska förbättra kommunikationen, komfort och säkerheten för utövarna.
– Små- och medelstora företag står för 86 % av textilbranschen i Europa och därför är det särskilt viktigt att stötta dem och skapa möjligheter till utveckling, framför allt att stärka mångsidigheten i branschen som i sin tur är viktigt för framtiden. Så jag uppmanar alla svenska entreprenörer och småföretag med en bra idé att söka sig till projektet, avslutar Nelly Hayek.
Läs mer om Worth Partnership Project här