Svensk produktion med fokus på hög kvalitet är grunden i hela Woolpowers affärsidé. Nu gör företaget sin största satsning någonsin och bygger en ny fabrik på 10 000 kvadratmeter i Östersund, dubbelt så stor som den de har idag.
För att kunna möta den ökande efterfrågan på produkter måste Woolpower expandera. Dagens lokaler går inte att bygga ut, därför satsar Woolpower på att bygga en helt ny fabrik, och de väljer fortsatt att ha den placerad i Östersund. Den nya fabriken planeras bli 10 000 kvadratmeter, dubbelt så stor som nuvarande fabrik. Det ger Woolpower möjlighet till fortsatt tillväxt. Starten för fabriksbygget är nu i april och förhoppningen är att produktionen i de nya lokalerna ska vara igång våren 2022.
– Vi går mot strömmen när vi behåller produktionen i Sverige. Vi är en av få kvarvarande textilfabriker i hela landet och den enda av vår storlek. Alla våra kläder sys i Sverige och Östersund, så har vi gjort sedan starten 1969 och vi är stolta över att fortsatt ha vår produktion här, säger Linus Flodin, vd Woolpower.
Valet att behålla all produktion lokalt i Östersund beror på den starka värdegrund och stora delaktighet bland medarbetarna som är helt avgörande för Woolpower. Bland annat kvalitetsstämplar sömmerskorna plaggen de sytt genom att märka dem med sitt eget namn, vilket skapar både stolthet och ansvarstagande. Att ha hela produktionen under samma tak skapar färre led i produktionskedjan och bidrar därmed till en mer hållbar produktion. Dessutom är Östersund en kommun som enligt Woolpower satsar på att skapa bra förutsättningar för företagande.
– Östersund är en kommun med framåtanda, och ett miljö- och hållbarhetstänk som går i linje med vårt. De som bor i Östersund har en långtgående kunskap om hur man klär sig vid kallt väder, det skapar trovärdighet för oss som arbetar med att sprida värme. För oss känns det helt rätt att fortsätta ha kvar vår produktion här och på så vis bidra till en ökad tillväxt i kommunen, säger Linus Flodin.
Hållbarhet är mycket viktigt för svenskar idag och Woolpowers framgång beror till viss del på företagets medvetna hållbarhetssatsningar. Här är hållbarhet ur ett mänskligt, etiskt och moraliskt perspektiv grundläggande. Men det finns även andra aspekter. Hos Woolpower är funktion och mode också en del av hållbarhetsarbetet eftersom plaggen är tillverkade för att hålla länge och inte bli omoderna.
– Vi märker att det blir viktigare för våra kunder att köpa funktionella och hållbara produkter som är tillverkade av människor med samma förutsättningar och rättigheter som de som köper våra plagg tar för givet för sig själva. Det kan t.ex. vara anställningstrygghet, skäliga löner, semester och pension. Detta har varit vår grundfilosofi sedan start och genom att ha vår produktion i Sverige så kan vi säkerställa att det efterlevs, säger Linus Flodin.