Textil- och modeföretaget Woolpower i Östersund producerar kläder av naturmaterialet ull i sin egen fabrik i Östersund. Företaget har ett starkt fokus på hållbarhet och långsiktighet, något som nu har belönats i form av priset Årets Hållbara Företag på Guldgalan som gick av stapeln i går kväll på Frösö Park Arena i Östersund.
– Även om hållbarhet och den sociala arbetsmiljön är något som vi arbetat med hela tiden så är det jättekul. Framför allt är det ett pris till hela företaget och alla medarbetare, berättar Ulrika Rogeman, produktchef och hållbarhetsansvarig.
Woolpower startades 1972 och än i dag sys alla plagg i den egna fabriken i Östersund. I det värmande sortimentet finns allt från underställ och sockor till jackor, mössor och pannband. Ett omtyckt signum för Woolpower är att varje plagg bär en sömmerskas namn – en verklig kvalitetsstämpel som bekräftar det faktum att varje sömmerska syr ett plagg från början till slut. Och just den egna produktionen och den duktiga personalen i fabriken gör det enklare att ha kontroll på miljö- och hållbarhetsarbetet enligt Ulrika Rogeman.
– När alla sitter i samma hus så vet vi att personalen har det bra. Och vi jobbar på lite annorlunda sätt som jag måste säga är ganska unikt. Till exempel i anslutning till lunchrummet har vi löpande ekonomisk redovisning hur det går för företaget, det ger delaktighet för de anställda. Här finns också en bild på alla anställda plus en arbetsbeskrivning för varje person. Det gör att alla vet vad som förväntas och vad som ingår i arbetsuppgifterna, säger hon.
Startat egen sömmerskeutbildning
En annan sak som är kopplat till produktionen och delaktighet är att de anställda lär sig flera områden i verksamheten. Det ger en större förståelse för kollegornas arbetssituation.
– Vi arbetar också ganska speciellt vad gäller utbildning inom branschen. I dag är det inte lätt att få tag på utbildade sömmerskor. Tillsammans med Arbetsförmedlingen i Östersund har vi därför startat en sömmerskeutbildning för ett antal arbetssökande personer. Vi står för lärare och maskinerna, och personerna får sedan utbildning på plats i verkligheten. Förhoppningen är att vi har behov av att anställa dem i slutändan, berättar Ulrika Rogeman.
Möjligheterna för en framtida anställning ser minst sagt goda ut just nu. Woolpower har haft en stark utveckling och har i dagsläget cirka 100 anställda. Under 2015 omsatte företaget 85 miljoner kronor. Exportandelen ligger på 60 procent där Tyskland är den största marknaden efter Sverige. Övriga marknader är Japan, Sydkorea, USA och Kanada samt övriga Europa.
– Vi har bra ordertryck just nu och vi kommer helt klart att öka omsättningen och även vinsten, vilket är jättekul. Vi märker i våra investeringar att det är satsningar för framtiden och målet är att fortsätta växa, avslutar Ulrika Rogeman.
Woolpower är medlem i TEKO