WearColour i Jonsered är ett svenskt klädmärke som skapar plagg som fungerar för både friluftsliv och stadsliv. Företaget har haft en stark tillväxt på närmare 30 procent det senaste året.
– Vi vill vara ett inkluderande företag och det avspeglar sig i våra plagg och i allt vi gör. De som använder våra kläder ska själva ha friheten att välja om de vill åka skidor, snowboard, gå på stan, vandra eller flugfiska i plaggen. Vi ser att de plagg som är en brygga mellan berget och stan är de som också säljer bäst, berättar Sara Kruse Eén, designer och produktutvecklare hos WearColour.
WearColour sitter i en inspirerande industrimiljö i anrika Jonsereds Fabriker där skotten William Gibson under 1830-talet startade upp en segelduksfabrik, spinneri, mekanisk verkstad och gjuteri på området. Lokalerna hos WearColour har anpassats med varsam hand till en modern kontorsmiljö. Företaget har tillgång till showroom, kontorslokaler, gym och lunch- och mötesrum. Kommunikationerna till Göteborg är utmärkta där pendeltåget tar 12 minuter från Jonsereds fabriker till centralstationen.
– Vi är mån om personalen och uppmuntrar till en aktiv livsstil även på jobbet där vi till exempel har olika lunchaktiviteter som löpning, styrketräning, cykling eller vad man vill hitta på. Det är frivilligt och många uppskattar möjligheten till friskvård. Vi har ju en sådan härlig miljö utanför dörren och det vill vi ta vara på. Dessutom bjuder vi personalen på frukost varje morgon, berättar Sara Kruse Eén.
Företaget sysselsätter i dagsläget 18 anställda, men fler personer är på väg in i verksamheten.
– Vi har 10-årsjubileum nästa år och det har hänt ofantligt mycket i branschen bara de senaste två åren. Nu söker vi bland annat ytterligare förstärkning på E-Commerce för att stärka upp den digitala sidan samt en person till på marknadssidan. Vi ser ju att e-handeln växer stadigt, berättar Sara Kruse Eén.
I lokalerna finns också showroom för företagets dotterbolag Void som skapar cykelkläder. De båda verksamheterna kompletterar varandra på ett bra sätt.
– Vi startade som utpräglat vintervarumärke med WearColour och vintern är fortfarande vår största säsong. Samtidigt har Void högsäsong under vår och sommar då cykelintresset är på topp så de båda varumärkena funkar bra tillsammans, säger Sara Kruse Eén.
Passion för en aktiv livsstil
Granne med WearColour och Void finns även skoföretaget Ice Bug och företagen samarbetar bland annat med olika aktiviteter, från löpartävlingar och cykeltävlingar till andra typer av event.
– Det är ett kul sätt att engagera alla som är intresserade av den aktiva livsstilen. Cyklister och löpare är ju väldigt passionerade vilket är kul. Vi arrangerar till exempel Social Rides, Void Cycling Day med mera, säger Sara Kruse Eén.
WearColour finns i dag representerat på de stora sportkedjorna i Sverige, men även på de flesta skidanläggningar samt på ett antal utvalda modesajter. Omsättningen under 2018 visade på fina 80 miljoner kronor, en rejäl ökning med 30 procent jämfört med 2017.
– Vi vill ha en hållbar ekonomisk tillväxt i verksamheten. Det är viktigt med tanke på hur branschen som helhet ser ut med pressade marginaler och dålig lönsamhet. I dag är det också tufft när du kan googla upp en rabattkod. Frågan är om det är hållbart, säger hon.
Hållbart och schysst producerat
Hållbarhet och miljö är genomgående viktiga delar i WearColours verksamhet. Företaget använder till exempel mycket återvunnen polyester i produktionen och dessutom PVC-fri impregnering av funktionsmaterialen i form av BIONIC-FINISH® ECO.
– Vi har haft PVC-fri impregnering sedan 2017 så det känns riktigt bra att vi var så tidigt ute med det. För oss är hållbarhetsfrågan väldigt viktig och inte minst transparens genom alla delar. Våra kunder ska kunna lita på våra produkter vad gäller kvalitet och miljö. Sedan är det inte alltid helt enkelt. Frågar du kunderna så vill de ha hållbara material, men om det innebär att en jacka kostar 500 kronor mer så kanske många väljer andra alternativ. Den diskussionen är intressant och utvecklingen inom hållbarhet blir spännande att följa, säger Sara Kruse Eén.
Tillverkningen av WearColours plagg sker i Kina och Turkiet, medan Voids plagg produceras mestadels i Europa, bland annat i Litauen.
– Vi försöker minimera antalet leverantörer för att kunna besöka fabrikerna mer ofta. Vi har samarbetat med dem under lång tid och CSR-arbetet har varit en grund i vår verksamhet sedan starten. Det ska vara schysst producerat och för oss är det viktigt att veta att de anställda i produktionen har bra villkor. Många aktörer har flyttat produktionen till Bangladesh, Pakistan och andra platser där produktionen är billigare, men det har vi valt att inte göra, säger Sara Kruse Eén.
Valfrihet för individen
WearColour grundades 2010 av Thor Kruse Eén, Johan Ullbro och Fredrik Abrahamsson. Genom alla år har företaget skapat funktionella plagg med hög teknologi och stilren svensk design.
– Vi vill vara ett inkluderande företag och det avspeglar sig i våra plagg och i vår logotyp. De som använder våra kläder ska själva ha friheten att välja om de vill åka skidor, snowboard, gå på stan, vandra eller flugfiska i plaggen. Vi ser att de plagg som är en brygga mellan berget och stan är de som säljer bäst, till exempel vår skidparkas, berättar Sara Kruse Eén.
Hon berättar att WearColour startades som en motvikt till de multinationella sportvarumärkena där en tydlig hierarkisk organisation var rådande med allt vad det innebär.
– Två av våra grundare har en bakgrund inom försäljning och distribution hos internationella varumärken och har en passion för skidåkning, snowboardåkning, klättring, cykling och outdooraktiviteter. Med WearColour ville de skapa en verksamhet med platt organisation som var lyhörd för marknadens behov och som underlättar individens möjlighet till en aktiv livsstil. De såg ett glapp på marknaden för skid- och snowboardkläder med skandinavisk design till ett bra prisläge. Varför måste en jacka kosta 7000 kronor, var tar marginalerna vägen? Det var frågor som vi såg som en möjlighet, berättar Sara Kruse Eén.
En jacka från WearColour kostar idag från 1800 kronor och upp till cirka 4000 kronor. Företagets största marknad är Norden, därefter kommer England, Tyskland och Österrike som viktiga marknader.
– Vi fanns tidigt representerade i 16 länder, vilket kanske var lite väl mycket från början. Nu har vi dragit ner på expansionen i vissa länder och fokuserar på våra huvudmarknader i Europa och Norden. Det kostar mycket tid, kraft och pengar att satsa på nya marknader. Men givetvis får alla handla av oss över hela världen. Vi finns ju i Japan, Sydkorea, Kanada och Nordamerika, säger Sara Kruse Eén.
Värdefull input från ambassadörer
WearColour samarbetar med ett antal ambassadörer som delar företagets värderingar, till exempel extremskidåkaren Jakob Wester och norska snowboardåkerskan och fyrfaldige olympiern Kjersti Buaas.
– Vi kallar dem familjemedlemmar och alla vi samarbetar med ger oss värdefull input om produkterna och hur de fungerar i allt från de tuffaste förhållandena till mer vardagliga miljöer. De är med och ger oss synpunkter på design och funktioner, men är också inspiratörer för många andra vilket är viktigt för oss, berättar Sara Kruse Eén.
Det märks tydligt att WearColour vill erbjuda alternativ till dagens stressade samhälle och back-to-nature-tanken är påtaglig i lokalen i Jonsered. Personalens cyklar står uppradade längs väggarna i det kombinerade show roomet/lunchrummet. I rummet intill finns gymmet med maskiner, vikter och spinningcyklar. I den andra delen av fastigheten finns ett öppet och kreativt kontorslandskap där personalen är fullt fokuserade på att designa och utveckla nya kollektioner.
Nyligen blev det också klart att grundarna till den snabbt växande podcastplattformen Acast, Måns Ulvestam och Karl Rosander, blir delägare i WearColour och VOID cycling. Med deras långa erfarenhet och bakgrund inom digital kommunikation får verksamheten ett viktigt tillskott i den fortsatta utvecklingen.
– Vi har en spännande tid framför oss och det känns som vi är på rätt väg. Den digitala utvecklingen är extra intressant på många sätt, både för oss som företag med de digitala försäljningskanalerna som ökar, men också vilket tempo du som individ föredrar. Det handlar om att kunna njuta av naturen och livet och sätta färg på tillvaron på ditt eget sätt, avslutar Sara Kruse Eén.
WearColour är medlem i TEKO
Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör på TEKO