Tentipi grundades 1989 av entreprenören Bengt Grahn. Tanken var att skapa världens bästa tält med ömsesidig respekt för naturen, människorna och personalen. Nu har det gått över 30 år sedan starten och Tentipi är mer aktuellt än någonsin när alltfler människor över hela världen vill upptäcka vildmarken och naturen i tältkåtor. 2019 blev ett rekordår för Tentipi med uppemot 50 miljoner kronor i omsättning med god vinst.
– Vi har ju en tacksam produkt som bara blir mer populär för varje år och vi ser en potential att flerdubbla vår omsättning framöver. Tyvärr kom krisen i vägen just nu och det slår hårt mot oss precis som många andra företag, men vi ser framåt med tillförsikt, säger Bengt Grahn, grundare och vd.
Det samiska arvet
Tältkåtorna från Tentipi är optimala för det naturnära boendet. Grunden i designen bygger på lappkåtans traditionella konstruktionsprinciper. Den klassiska kåtan var historiskt perfekt för ett liv i rörelse, eftersom den vägde väldigt lite i förhållande till storleken. Stommen kunde lämnas kvar, eftersom den var så enkel att tillverka på varje ny plats man kom till. På några minuter var kåtan uppsatt.
Det var i byn Moskosel i Lapplands inland som Tentipi togs sin början, eller Moskoselkåtan som företaget hette från starten. Precis som många andra entreprenörer började Bengt Grahn i liten skala i en nedlagd skola där han gjorde allting själv.
– Jag är uppvuxen i naturen med två kilometer till närmaste granne. För mig är det helt naturligt att elda och bo i vildmarken. Jag började med den klassiska tältkåtan och deltog på mässor, men hörde snabbt vad människor hade för invändningar och utifrån det så justerade jag tills funktionerna var optimala. Till exempel fanns frågetecken kring att myggen kom in genom öppningen i toppen. Efter två år hade jag utvecklat världens första myggtäta tälttipi som fortfarande går att eldas i, berättar han.
Enligt Bengt Grahn är det många andra företag på marknaden som kallar sina produkter för tipis, men enligt honom är det inga riktigt tipis.
– Det finns små ventilationsöppningar, men det går ju inte att elda i dem. En riktig tipi eller tältkåta ska vara gjord för att kunna ha en öppen eld inuti. Det är möjligt i alla våra produkter, till och med i vår minsta tvåmanna-tipi, säger Bengt Grahn.
Obegränsade möjligheter
Tentipi levererar i dag tältkåtor till företag och privatpersoner över hela världen. Tyskland och England är stora marknader liksom Japan och Skandinavien. Även USA och Kina är på gång att växa till en stor marknad.
En viktig del av verksamheten är segmentet som vänder sig mot event som till exempel idrottsevenemang, marknader, bröllop och andra större tillställningar.
– Inom det segmentet så säljer vi till företag som i sin tur hyr ut våra produkter, men även till restauranger som behöver en extra uteservering eller en förskola som behöver ett klassrum. Uthyrningen är en viktig del för oss och stämmer väl överens med vårt hållbarhetsarbete, säger Torsten Gabrielsson, PR-ansvarig.
I dagsläget har Tentipi ett stort antal återförsäljare över hela världen som säljer och/eller hyr ut de populära tältkåtorna. Totalt arbetar 18 anställda på huvudkontoret i Sunne samt 7 anställda på fabriken i Moskosel i Norrbotten. Därtill arbetar 50 anställda i dotterbolaget på den kinesiska fabriken.
– Anledningen till att vi är världsledande är att vi var de första som startade en kommersiell produkt av tältkåtan och gjorde det i större skala och sedan dess i första hand har satsat på utveckling, kvalitet och kundservice. Tältkåtan har en speciell känsla, men går fortfarande att bära med sig för användaren. Det lämnar inga spår i naturen och är ingen slit-och-släng-produkt vilket är viktigt för oss, säger Torsten Gabrielsson.
Världens mest mångsidiga tält
I det breda sortimentet av tältkåtor finns produkter som passar för alla typer av tillfällen, allt från de tuffaste expeditionerna till den lugna familjesemestern. Tälten är enkla att sätta upp och plocka ner samt bära med sig. Det smarta systemet som är inbyggt i Tentipis Event-produkter, i synnerhet de stora Stratus 72-tälten, gör att användarna dessutom enkelt kan koppla samman tälten.
– Det ger i princip obegränsat med möjligheter, du kan egentligen koppla samman i oändlighet. Det finns kunder som har kopplat ihop 18–20 tält vilket blir en fantastisk utemiljö, säger Torsten Gabrielsson. Under Svenska Rallyt byggdes det 90 tält under 14 dagar. Det var i princip alla uthyrare i området som samarbetade för att lyckas.
Flaggskeppet i sortimentet på eventsidan är Stratus 72, ett stort elegant eventtält med uppfällbara sidor och möjlighet att bygga ut med fönster-väggar. Eventtälten tillverkas av en egenutvecklad tältduk. Tältet är en storfavorit hos uthyrare och eventföretag. Inom camping- och expeditions-området är det Safir-tälten som gjort stor succé. De är mycket stormtåliga, rymliga, har ståhöjd, optimal ventilation samt eldningsmöjligheter. Med en enastående komfort och enkel hantering är Safir-tälten perfekt för familjer som vill vandra, campa eller åka på bilsemester. Gemensamt för Tentipis produkter är den genomgående höga kvaliteten i allt från dukar till ramarna.
– Vi gör helt klart anspråk på att sälja världens mest mångsidiga tält. Dels måste det klara alla temperatur- och väderförhållanden. Från öken och tropiskt klimat till torka, regn och storm. Genom att tältkåtan är så hög så finns det en självcirkulation som suger in ny luft och sedan skickar ut luften upptill. Det gör att tältkåtan är svalare än många andra tält. Bomulls- och polyesterduken som vi använder gör att du slipper växthuseffekten som är vanliga i många lättviktstält. Kylan hanterar du sedan med öppen eld eller kamin i tältkåtan, säger Bengt Grahn. Vad gäller stormar så är tältkåtan genialisk i sin form. Den är stor längst ner mot marken där det blåser minst, och liten upptill där det blåser mest. Dessutom finns inga bågar som kan gå sönder utan endast en stång i mitten. Skulle den om möjligt gå sönder så tar du vilken stör som helst som finns tillhands och använder istället.
Välbeprövade tältkåtor
Tentipis tältkåtor har testats världen över genom åren vilket är ett tydligt bevis på dess popularitet och den höga kvalitet som företagets produkter besitter.
– Våra produkter har funnit med på hästryggen genom Patagonien, i skidpulkan i norra Kanada och i kanoten genom Utahs öken. Den specifika äventyraren är inne på sitt 22:a år med ett och samma tält. Det visar verkligen att tältet fungerar i alla lägen och håller vad vi lovar. Vanligtvis är ett tält något du tar skydd i och kryper in när det är som värst. Men i våra tält fortsätter du att leva eftersom miljön i tältkåtan i praktiken är ett hem var man än befinner sig. Det är också ett tält som är så hållbart att det ärvs av dina barn och barnbarn och som alltså har väldigt lite påverkan på miljön. Och det är fantastiskt. Det händer något särskilt när du sitter inne i tältkåtan. Människor som inte känner varandra börjar prata med varandra om intima och djupa saker, det är oerhört intressant, säger Bengt Grahn.
Fortsätta vara världsledande
Tanken framåt är att verksamheten ska växa. Precis innan coronakrisen bröt ut förvärvade Tentipi en större tomt i Sunne för produktion och utveckling.
– Vi har många projekt på gång inom både marknadsutveckling, produktpaketering och produktutveckling som syftar till att företaget ska växa så det känns väldigt spännande. Vår ambition är att fortsätta vara världsledande och vi ser att det finns potential att flerdubbla omsättningen framöver. Vi ska bara öka kännedomen om oss som företag och våra produkter, avslutar Torsten Gabrielsson och Bengt Grahn.
Tentipi är medlem i TEKO