För första gången någonsin lanserar Tiger of Sweden plagg tillverkade av 100 procent svensk ull. Enligt Linda Kåhed, hållbarhetsansvarig på Tiger of Sweden, gav det mersmak.
– Ull är en av våra mest använda fibrer och vi har bestämt oss för att förbättra hur vi jobbar med ull för framtida kollektioner. Att använda vår svenska ull har verkligen hjälpt hela teamet i företaget att uppskatta och förstå värdet av att ta hand om en oanvänd resurs. Det här projektet har varit en perfekt kombination för oss, säger hon.
I arbetet med den nya kollektionen har Tiger of Sweden samarbetat med Ullkontoret på Gotland som har tagit fram råvaran och tvättat den gotländska ullen.
Ullkontoret startades 2010 av Jenny Andersson och Hans Bulthuis och företaget har en kapacitet att tvätta cirka två ton ull om dagen.
– Ullkontoret var en förutsättning för att det här projektet skulle kunna genomföras. De har varit en fantastisk samarbetspartner, säger Linda Kåhed.
Svensk kvalitet och hållbarhet
När Ullkontoret var klara med tvätten av ullen så transporterades den till Intespra i Italien, en leverantör som producerar ytterplagg till Tiger of Sweden.
– Det krävdes många tester och justering i processerna innan vi visste att det var möjligt att använda den svenska ullen. Deras maskiner är inte anpassade för svensk ull som är annorlunda i strukturen jämfört med till exempel ull från Nya Zeeland eller Australien. Vår svenska ull har en karaktär som påminner om mohair. Men till slut lyckades vi och Intespra blev positivt överraskade över resultatet. Det är väldigt kul att ha ett så fint samarbete med våra leverantörer, berättar Linda Kåhed.
Den svenska ullen används dessutom ofärgad vilket ytterligare understryker hållbarhetsaspekten i projektet. Kollektionen består av två signatur ullkappor för herr och dam: Faaro Coat för dam och den skräddade Gotland Coat för herr.
– Den svenska Gotlandsullen som vi valt fungerar inte i kostymer tyvärr då fibern är för tjock. I Sverige finns det ju många olika sorters ull där vi inte har provat alla. Så vi ser framemot att testa nya sorter och tekniker som skulle kunna passa för kostymer. Vi ser det här som ett första steg i vår ambition att använda mer svensk ull och håller redan på att utveckla ytterligare produkter inför nästa höst tillsammans med Intespra, säger Linda Kåhed.
Stort intresse för svensk ull
Svensk ull är än så länge en outnyttjad resurs. År 2019 importerade Sverige 1 650 ton ull, samtidigt som endast 37 % av de 1 200 ton ull som producerades av svenska lantbrukare togs tillvara (enligt The Swedish Wool Initiative).
Tiger of Sweden är medlem i The Swedish Wool Initiative, en satsning som drivs av Axfoundation där syftet är att skapa förutsättningar för svenska varumärken och leverantörer inom mode, outdoor och heminredning att få tillgång till konkurrenskraftig svensk ull.
– Fördelarna med svensk ull är att ullen kommer från svenska djur med den stränga lagstiftning som finns här. Samt att idag är den svenska ullen en outnyttjad resurs. Den går till spillo och det vill vi ändra på. Att sedan produktionen sker i Europa är ytterligare en viktig aspekt, förklarar Linda Kåhed. Som jag förstått det så finns ett stort intresse att använda svensk ull just nu från många olika aktörer vilket är positivt. Inom Swedish Wool Initiative så delar vi kunskap och erfarenheter från olika projekt vilket gynnar alla.
Viktigt att klassificera svensk ull
Enligt Linda Kåhed har Tiger of Sweden reserverat svensk ull hos Ullkontoret för kommande satsningar för att säkra upp tillgången.
En viktig del för att utveckla den svenska ullen är klassificering av kvaliteten, något som saknas i Sverige i dag.
– Jämför du med till exempel Nya Zeeland eller Australien som är de stora experterna så klassificeras ullen mer noggrant och konsekvent. Det är något som skulle behöva utvecklas i Sverige så att inköparna får vad de frågar efter. Gotlandsullen kan variera mer i kvalitet och tjocklek vilket gör det svårare i nästa led. Som inköpare vill du veta exakt vilken kvalitet du får i form av längd, tjocklek, färg och lyster annars blir det svårt att veta hur resultatet blir. Det är så mycket risker ändå involverat i att utveckla plagg, förklarar Linda Kåhed.
Tiger of Sweden ser arbetet med den svenska ullen som en del i utvecklingen av företaget:
– Som svenskt mode- och textilföretag är det viktigt att få ännu mer kunskap om material och dess egenskaper och värna hantverket som ligger bakom varje plagg. Desto mer vi har arbetat med det här, ju mer lär vi oss och det är något vi tar med oss framåt. Förstås hoppas vi att kunderna gillar plaggen också, avslutar hon.
Tiger of Sweden och Ullkontoret är medlemmar i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO