Fordonskomponentgruppen (FKG) är branschorganisationen för de skandinaviska leverantörerna till fordonsindustrin. Under torsdagen arrangerades Stora leverantörsdagen där pris till en framstående leverantör delades ut. Stora leverantörspriset gick i år till tekoföretaget Texla från Göteborg.
- Det var ett väldigt kul pris att få förstås. Det är ju ganska stor konkurrens bland alla duktiga leverantörer till fordonsindustrin, säger Susanne Johansson, vd på Texla.
Motiveringen från tävlingsjuryn var följande:
”Pristagaren leder det i dag – mer än 50 år gamla företaget Texla, både nationellt och internationellt – affärsmässigt framgångsrikt men också mot målet med en mer jämställd fördelning, man och kvinna, även i fabrikerna utanför Sverige”.
Texla är en av många underleverantörer till Volvo Cars där företaget bland annat levererar stansade detaljer i läder, textil och vinyl till Volvos underleverantör IAC. Slutprodukterna är biltillverkarens senaste försäljningsframgångar, Volvo XC90, S90 och V90. Texla Group har totalt 240 anställda och omsättningen är i dagsläget cirka 700 miljoner kronor. För bara tre år sedan låg omsättningen på 376 miljoner kronor. En minst sagt stark utveckling.
– Vi har kunnat skapa nya avdelningar till följd av kontraktet med IAC och Volvo vilket är roligt. Det ger ju fler arbetstillfällen förstås. Och det här priset från FKG är ju ett kvitto på att vi gör någonting väldigt rätt. Det är också spännande att IAC har sin produktion här i Sverige och ligger bara fem minuter från oss, berättar Susanne.
Levererar till hela Europas bilindustri
Texla tillverkar laminerade textilier till fordonsindustrin samt även till sängtillverkare, kontorsmöbelföretag och alla typer av miljöer där laminering och tillskärning ingår. Fördelen med lamineringen är att materialet blir mer hållbart och får nya och förbättrade egenskaper samt ger möjligheter att skapa ny design.
Bland Texlas kunder finns inte bara Volvo utan cirka 25 olika bilproducenter. Företaget har totalt fyra fabriker i Europa (Tjeckien, Belgien, Portugal och Sverige) vilket skapar goda förutsättningar att jobba nära kunderna med service och flexibla leveranser. Merparten av marknaden finns än så länge inom Europa. Utanför bilindustrin har Texla även större uppdrag för säng- och möbelindustrin med bland annat sängkoncernen Hilding Anders som en viktig kund.
– Volvo är betydelsefulla för vår utveckling naturligtvis, men eftersom vi har så många andra kunder både i fordonsindustrin och i andra branscher så är riskerna spridda på ett bra sätt. Vi levererar till alla större bilmodeller i Europa och just nu investerar vi i maskiner och byggnader för att växa ytterligare, fortsätter hon.
Delaktighet och jämställdhet är viktiga framgångsfaktorer
En viktig sak för Texla och vd:n Susanne Johansson är att personalen mår bra och känner sig sedda. Dessutom brinner hon för att fler kvinnor ska få plats i fordonsindustrin, ett budskap hon gärna föreläser om och sprider vidare.
– I vår bransch är det avgörande med kvalitet och värde i produkten. Då är personalen väldigt viktig. Det gäller att skapa delaktighet så att alla känner att de kan växa som människor. Och vad gäller könsfördelningen i fordonsindustrin så kan det bli mycket bättre. Om vi tittar på ledningsgrupper så är det mestadels män som sitter där i dag. Jag tror att branschen skulle kunna utvecklas ännu mer om fler kvinnor fick chansen, avslutar Susanne Johansson.
Texla är medlem i TEKO