Dahléns Konfektion är ett familjeföretag som startades 1934 av Åke och Rut Dahlén. I dag drivs verksamheten av tredje generationen med Marika Dahlén som vd. Ursprungligen tillverkade företaget kappor. Nu ligger fokus på företagskläder till hotell, restauranger, flyg, mässor med mera.
Hur svårt är det att hitta anställningsbar personal inom teko idag?
– Vi är i en anställningsprocess just nu gällande en sömmerska. Vi har annonserat i dagspress och fått in en del intressanta svar. Men annars så är min uppfattning att sömmerskor börjar bli svårt att få tag på.
Vad ska man göra åt det?
För att få yngre människor att bli intresserade måste vi få upp statusen på yrket. Att vara sömmerska idag är ett hantverk eftersom det mesta som sys i Sverige är små produktionsserier, måttsömnad och prover.
Varför tillverkar ni i Sverige och vad?
– Vi har en liten produktion i Sverige för att kunna hålla servicen. Det mesta producerar vi i Baltikum. Det som tillverkas här är främst specialproduktioner, måttsömnad och prover. Vi gör även ändringssömnad på befintliga lagerplagg
Hur jobbar ni med klimat och hållbarhetsfrågor?
– Vi är miljödiplomerade sedan 2009. I och med det så arbetar vi kontinuerligt med våra miljömål. Ambitionen är att försöka styra mot så miljövänliga alternativ som möjligt, bland annat så har vi en kollektion där vi använder tyg av återvunnen polyester och knapparna är gjorda av Corozonöt.
Hur ska ni öka er export?
– Vi har varit dåliga på att marknadsföra oss men vi håller på och tittar på lite olika alternativ där.
Vilken är den viktigaste frågan TEKO:s styrelse bör driva?
– Jag tycker att TEKO gör ett bra jobb. Men om man ska trycka på något speciellt så får det bli hållbarhetsfrågorna.
Varför är riskkapitalbolagen intresserade av svenska textil- och modeföretag?
– Intresset för svensk modebransch har ökat och varit en tillväxtbransch under många år. Det är väl så att lyckade investeringar lockar fler investerare.
Hur ser du på den internets påverkan inom tekobranschen?
– Att webbhandeln ökar är det ju ingen som kan missa och detta gäller ju även inom tekobranschen. Det kommer ju att fortsätta speciellt när det gäller yngre generationer men jag kan även se ett ändrat köpbeteende även hos mig själv.
Vilka är Dahléns konfektions framgångsfaktorer?
– Flexibilitet och den höga service vi kan hålla genom ha kvar den produktion vi har här hemma.
Fakta om Marika Dahlén
Familj: Sambo, två egna barn, två barnbarn och bonusbarn
Bor: Skänstad, Dalsjöfors
Fritidsintressen: Planera och genomföra, då kan det vara allt möjligt allt från resor, affärsidéer och bygga om hemma. Jag gillar att ha mycket på gång.
Textil utbildning: Livets skola, uppvuxen i en syfabrik
Favoritplagg: Jeans, topp och kavaj
Bra på: Stresstålig, gillar att ha mycket runt omkring mig
Mindre bra på: Inget vidare bra ordningssinne, kan bli lite för många högar på skrivbordet.