Jonas Cedås är VD för tekoföretaget Sandryds som startades 1991 i Kungsbacka. Idag har företaget ett 40-tal anställda som marknadsför plagg inom segmenten yrke, profil samt vård och omsorg med varumärkena South West och Smila. Omsättningsmål för 2016 är strax under 150 miljoner kronor, vilket är en ökning med 12 procent jämfört med 2015.
Vilken är den viktigaste frågan för TEKO:s styrelse under 2016?
– Hur vi som TEKO-medlemmar ska förhålla oss till den snabba omställningen som sker när det gäller affärsmodeller. Alltså den pågående digitaliseringen där gränserna suddas ut mellan grossister, återförsäljare och slutkunder. Idag finns det flera TEKO-medlemmar inom grossistledet som ser hur de kortare affärsvägarna påverkar deras bolag. Vi ser en helt ny digital spelplan växa fram och det i snabbt takt.
Hur bör TEKO:s medlemmar i gemen förhålla sig till explosionsartade utvecklingen inom digital handel?
– Jag vill verkligen rekommendera att de medlemmar som inte utarbetat en digital strategi gör det snarast. Vi har anställt flera yngre förmågor som kan det digitala området och vilka trender som gäller. Vi som är födda på 70-talet hänger inte med i den senaste utvecklingen i den digitala världen. Ett bevis för det är att förr i tiden lärde de äldre upp de yngre nyanställda på företaget. Idag är det precis tvärtom! Det handlar om att vinna eller försvinna. Därför är en digital strategi ett måste idag.
Vilka erfarenheter har ni skaffat er sedan Sandryds sjösatte nätbutiken 2007?
– Numera går alla våra investeringar till digitala projekt som webbhandel för återförsäljare, Facebook, elektroniska nyhetsbrev och Instagram. Vi har personal som kontinuerligt sköter sajten, som idag måste vara mobilanpassad, med relevanta uppdateringar som är intressanta för våra kunder. Vi ser just nu en markant trend där våra kunder övergår från fasta datorer till mobiler.
Bristen på anställningsbara medarbetare inom tekobranschen är stor. Hur påverkar det Sandryds?
– Det drabbar oss påtagligt. Just nu råder stor brist på direktriser. Det är faktiskt så illa att vi tvingas köpa direktristjänster utomlands idag. Skolsystemet har definitivt inte hängt med här. Nu börjar också 60-plussarna pensionera sig. Det brinner i knutarna för att hinna utbilda fler. Gör inte skolan det nu så kommer många företag att tvingas lämna Sverige.
Riskkapitalbolagen har visat stort intresse för starka varumärkesbyggare inom svensk modeindustri? Varför?
– Jag är helt säker på att fler svenska kända varumärken inom svensk textil och konfektion kommer att köpas upp av riskkapitalister. Idag handlar teko mer om innovation, teknik, export, mode, marknadsföring och digitala strategier. Allt det här kostar pengar. Därför är det bra att det finns bolag som är villiga att investera och hjälpa företagen att expandera internationellt. En del riskkapitalister ser också klara möjligheter att ändra nuvarande affärsmodeller.
Hur jobbar Sandryds med klimat- och hållbarhetsfrågorna?
– Vi har en medarbetare som är ansvarig för miljöfrågorna. Vi är anslutna till BSCI Code of Conduct, Fair Trade och nu senast till den frivilliga hållbarhetsredovisningen, som en branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare står bakom.
Fakta
Namn: Jonas Cedås
Titel: VD på Sandryds
Familj: Fru och två döttrar.
Bor: Halmstad.
Fritidsintressen: Allt på två hjul, med eller utan motor.
Läser förutom TEKOs nyhetsbrev: Dagens Industri
Textil utbildning: Syslöjd i grundskolan J
Favoritplagg: Piké.
Bra på: Det får andra svara på.
Mindre bra på: Alldeles för mycket.