Vilken är den viktigaste frågan för TEKOS styrelse under 2016?
– Oscar Jacobson har flera butiker i Norge. Vi får verkligen känna på det mycket tuffa regelverk som gäller för handel mellan våra båda länder. Och då är vi ändå grannar. Det fungerar inte idag med alla konstiga och komplicerade regler som vi har med norrmännen. Detta är helt galet. TEKO:s styrelse måste driva frågan för enklare handel mellan länder. Det är prio ett tycker jag. Vi får hoppas att EU:s frihandelsavtal med USA och Kanada kommer att gynna svenska textil och modeföretag.
Hur ser du på den digitala handelns utveckling?
– TEKO:s medlemmar måste anpassa sig till ny teknik och dito affärsmodeller. Oscar Jacobson är inne i matchen och tar den fajten, istället för att stå vid sidan och titta på. Vi sjösatte vår nätbutik 2014. Reaktionen från våra återförsäljare var positiv. OJ:s nätbutik har samma prisbild som våra återförsäljare och våra egna butiker. Så länge vi sköter det här på ett korrekt sätt blir det inga problem. I dagsläget är det många av våra återförsäljare som har egna nätbutiker där de säljer våra plagg.
– Flera återförsäljare har sagt att det kommit in kunder i deras fysiska butiker med bilder från Oscar Jacobsons nätbutik och vill handla. Det bevisar ju att vår nätbutik är ren marknadsföring för våra återförsäljare. Vi är väldigt noga med att uppdatera nätbutiken kontinuerligt med nya produkter som finns på lager. Två medarbetare jobbar enbart med nätbutiken, plus lagerpersonal. När vi rear i nätbutiken, så sker det samtidigt med våra återförsäljare och till samma priser.
Idag växer handeln på nätet växer stadigt för Oscar Jacobson. Hittills har företaget dubblat försäljningen varje år sedan starten 2014. Kan vi hålla den takten blir nätbutiken vår största butik 2019!
Vilka råd har du till TEKO-medlemmar som vill öppna nätbutik?
– Vi lärde oss att det är svårare, dyrare och tar längre tid än vad man tror att sjösätta en nätbutik. Mitt råd är att jobba med proffs. Det viktigaste är att ha en noga genomtänkt kravspecifikation. Gör först en analys innan ni tar in webbyrån: Vad är det vi vill ha, hur funkar det tillsammans med våra affärssystem etc. Returer kan också ställa till det. Vi har tack och lov en väldigt låg andel returer.
Idag är det svårt att hitta anställningsbara medarbetare inom tekosektorn
– Vi är gynnade här i Borås. Däremot kan det vara betydligt svårare att hitta anställningsbara personer i andra städer runt om i Sverige. Det är en klar fördel att finnas i Borås som tekoföretagare, här finns anställningsbara medarbetare som uppfyller våra krav. Vi har följt vår plan att förnya företaget och då har vi föryngrat genom att ta in unga duktiga medarbetare.
Vilka är de mest framträdande trenderna inom ert modesegment?
– Begreppet kvalitet har blivit allt viktigare. På herrsidan är det en betydligt mindre slit-och-släng-mentalitet. Den mode- och klimatmedvetne mannen köper plagg som håller på sikt. Våra kunder är villiga att betala lite mer för högre kvalitet och bättre passform. När det gäller konfektion och färgval så är det svart, grått och blått som säljer mest. Så är det bara. Men det är ett modernare snitt på kavajer och byxor. Alltfler yngre män är noga med hur de ser ut och hur de klär sig idag. En större mycket större medvetenhet i den gruppen idag än för 15 år sedan.
Hur känt är varumärket Oscar Jacobson i Sverige idag?
– Vi har nyligen gjort en större enkät bland män mellan 18 till 65 år som handlat kostymer i prisklassen 3 000 kronor upp till 8 000 kronor. Av dessa kände 97 procent till varumärket Oscar Jacobson – före varumärken som Tiger of Sweden, Armani och Boss. Hade vi gjort den här undersökningen för fem år sedan hade vi bara fått svar från äldre konsumenter.
Wallenbergsfären har nyligen köpt Eton skjortfabrik. Varför?
– Jag tror att det beror på att det handlar om en intressant bransch som är lite underutvecklad. Riskkapitalisterna ser att det går att styra upp många bolag och på så sätt öka lönsamheten ännu mer. Det finns en utvecklingspotential hos många textilbaserade svenska företag idag. Det kan vara nyttigt om det kommer in riskkapitalister med ett helt nytt tänk.
Hur jobbar ni med hållbarhet?
– Med Slow fashion. Det bästa vi vet är när man kan hitta en Oscar Jacobson-kostym i en second handbutik. Vi jobbar långsiktigt med kvalitet. Vi fraktar med båt och med partners som är miljövettiga.
Oscar Jacobsons framgångsfaktorer?
– Kvalitet, passform och ytterst kompetenta medarbetare. Lång närvaro på marknaden med allt var det betyder. Grundat 1903. Starkt varumärke som vårdats väl under 103 år.
Oscar Jacobson är medlem i TEKO. Omsättningsmål för 2016 är 265 miljoner kronor