Taiga i Varberg tillverkar specialiserade yrkeskläder för människor som måste arbeta utomhus oavsett väder, miljö eller andra riskfaktorer. Nu vill företaget ge medvetna konsumenter möjligheter att göra hållbara val vid köp av arbetskläder och kläder för ett aktivt liv utomhus. Därför lanseras nu en helt ny digital marknadsplats för begagnade Taigakläder – Taiga Re:Use Market.
Satsningen är ett led i strävan att förlänga plaggens livslängd och marknadsplatsen är resultatet av ett samarbete mellan Taiga och RISE, Research Institutes of Sweden AB som är ett svenskt helägt statligt forskningsinstitut.
– Vi sökte vägledning och support i hur vi kan ställa om och göra verksamheten mer cirkulär. Samtidigt hade RISE ett projekt där de jobbade med halländska företag och de hjälpte oss i workshop-format. Huvudfrågan var att: ”Skapa en affärsmodell som kan konkurrera ut er egen”, vilket blev en väldigt intressant utgångspunkt för arbetet, säger Lasse Andersson, vd på Taiga.
Nära kunderna
Taiga engagerade ett antal kunder i arbetet där man bland annat frågade hur de såg på framtiden vad gäller hållbarhet och återanvändning.
– Vi jobbar alltid nära våra kunder och de var en viktig del i det här arbetet. Bland annat Region Skåne som var på plats vid ett antal tillfällen här hos oss. Tillsammans diskuterade vi olika lösningar och vad som skulle kunna fungera, inte minst möjligheten att kunna förlänga livstiden på plaggen genom att laga och reparera dem. Vi sparade de plagg som byttes ut hos dem under en tid och då såg vi att en stor del av plaggen på ett relativt enkelt sätt kunde lagas och användas igen, berättar Lasse Andersson.
Taiga hoppas kunna nå ut till både konsumenter och företag som vill göra mer hållbara val.
– Även om second hand idag är mer accepterat så är konsumtionsmönstret inom klädindustrin fortsatt alldeles för linjärt. Produkter utvecklas, produceras, säljs, används och slängs. Det är inte en hållbar kedja, vi måste börja bli mer cirkulära och i den riktningen vill vi lotsa våra kunder och användare. Inom branschen för konsumentkläder har en del beundransvärda och nytänkande initiativ tagits men i vår bransch inom arbetskläder är vi inte lika långt framme. Vad vi känner till är vi först ut med den här typen av satsning men vi välkomnar fler att följa i våra fotspår säger Lasse Andersson, vd på Taiga.
Vill väcka tankar om konsumtion
Enligt Maria Larsson, hållbarhetskoordinator på Taiga är det ingen tillfällighet att Taiga ReUse Market lanseras under november månad.
– Vi går nu in i en tid på året då konsumtionen och handeln är som allra störst. Med lanseringen av Taiga Re:Use Market hoppas vi kunna väcka tankar om hur vi konsumerar. Intresset för smart konsumtion är stort och många av våra kunder och följare vill göra smarta val säger hon.
Taiga Re:Use Market är en e-handelsplats där vem som helst kan sälja och köpa Taiga produkter och därigenom förlänga livstiden på plaggen. Det kommer även finnas produkter från Taiga utgående sortiment på handelsplatsen och andra plagg som förtjänar ett längre liv. Tjänsten är helt gratis för säljaren att använda.
– Skulle kläder behöva en lagning, återimpregnering eller ommärkning så hanterar vi det på vår sömnads- och förädlingsverkstad här i Varberg och då tar vi ut en mindre avgift för det. Om inte så byter plagget bara ägare utan att vi på Taiga behöver vara inblandade, förklarar Lasse Andersson.
Yrkeskläder är ofta plagg som har någon typ av certifiering för skydd mot olika typer av riskmoment. Lasse Andersson berättar att det är viktigt för säljare att ge den information som behövs för att kunna köpare ska kunna känna sig trygg med köpet.
– Certifieringar av plagg har ett bäst-före-datum och det måste man vara vaksam på. I samband med att plagget görs tillgängligt för försäljning får säljaren först ladda upp bild och en beskrivning av plagget. Sedan går annonsen till en medarbetare hos oss på Taiga som kontrollerar allting. Där är vi noga med att säljaren gör en korrekt beskrivning av plagget, inte minst om det involverar certifieringar förstås. Men sedan har även köparen ett ansvar att kontrollera att plagget uppfyller funktionerna, förklarare Lasse Andersson.
De bästa arbetskläderna
Taiga startades 1982 av Paul Rydholm som även grundade Tenson på 1950-talet. Målsättningen från starten var att skapa marknadens bästa arbetskläder. I dag utvecklar och säljer Taiga yrkeskläder till många kunder inom flera av samhällets viktigaste funktioner så som Polis, Ambulans, Försvar och diverse räddningsorganisationer med flera. Totalt arbetar drygt 30 anställda på huvudkontoret i Varberg, varav 4 personer är dedikerade till sömnads- och förädlingsverkstaden där Taiga på ett flexibelt sätt kan anpassa yrkeskläderna efter kundernas önskemål samt numera även ordna reparationer eller andra justeringar för Taiga Re:Use Market.
– Det är känns väldigt bra att kunna använda kunskapen och erfarenheten hos våra duktiga personer på förädlingsverkstaden ännu mer i och med den här satsningen. Det har varit mycket jobb med att landa i vilken typ av tjänst vi ska tillhandahålla och hur vi ska jobba med frågan, men nu känns det väldigt bra. Framför allt att våra kunder har varit med i processen och utvecklat Taiga Re:Use Market. Det är precis så vi vill jobba, säger Lasse Andersson.
Omsättningen för 2019 landade på 120 miljoner kronor. Med den nya handelsplatsen hoppas Taiga kunna växa ytterligare på lång sikt, men det viktigaste är att få människor att bli mer medvetna kring hållbarhet.
– Vi vill få kunder och människor i allmänhet att tänka till mer kring hållbarhet, även när det gäller yrkeskläder. Det är också vår förhoppning att Taiga kan vara en naturlig del i våra kunders hållbarhetsarbete, avslutar Lasse Andersson.
Taiga är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO