”Alltfler jaktintresserade kvinnor driver på utvecklingen”
Swedteam är ett skandinaviskt jaktvarumärke som har tillverkat jaktkläder av högsta kvalitet i över hundra år. Under pandemin såg företaget hur efterfrågan ökade och alltfler människor sökte sig ut i skogarna, inte minst jaktintresserade kvinnor som numera driver på utvecklingen av framtidens jaktkläder.
– Det märktes en tydlig försäljningsökning och den håller fortfarande i sig vilket är kul. Dessutom ökar andelen jaktintresserade kvinnor vilket är positivt för oss på många sätt, säger Robin Segerqvist, VD.
Ända sedan starten 1919 har Swedteams huvudkontor funnits i Länghem cirka 2,5 mil från Borås. Varumärket har en lång historia, som bevarats och utvecklats med nya koncept och innovationer genom åren. Dock har en sak bestått: fokus på jakten.
– Det finns ett stort intresse för jakt i företaget och det är ett fokus som vi inte släpper. Alla våra produkter är särskilt framtagna för att passa perfekt till jakt. Visst, du kan ha våra plagg till andra aktiviteter också, men inte tvärtom. Vi gör inga löparkläder som också fungerar för jakt. Det fungerar inte så och det uppskattar våra användare – jägarna, förklarar Robin Segerqvist.
Med ett starkt fokus på jakt så blir också säsongen kort vilket ställer krav på leveranserna och den slimmade organisationen.
– Vi säljer extremt mycket under en begränsad tid men det ger oss gott om tid till utveckling vilket fungerar bra, säger han.
Jägarens utmaningar i fokus
För Swedteam är funktionen i plaggen allt, men också passformen har blivit allt viktigare på senare tid när alltfler yngre människor söker sig till jakten och naturen. Och med det följer fler utmaningar för ett hundraårigt varumärke som Swedteam.
– Som jägare vet vi att den bästa jaktupplevelsen är när du är lagom varm, torr och kan röra dig ljudlöst utan att synas. I våra kläder används textila material och funktioner med jägarens utmaningar i fokus, säger Robin Segerqvist.
Han fortsätter:
– Vi har de senaste åren fokuserat alltmer på passform och design. Tidigare var vi ett traditionellt företag med lite för pösiga kläder, dock med samma höga kvalitet som idag. Men numera måste även passformen var optimal om du ska locka 25-åriga jägare som kräver samma typ av modern design som finns i slimmade outdoorkläder, säger Robin Segerqvist.
Swedteam använder över 20 olika funktionsmaterial i företagets kläder. Neonordic, Desolve och Antibite är textila funktionsmaterial och mönster anpassade för jägare varav många finns i företagets kläder. Storsäljaren är Crest Booster, en jacka med det isolerande materialet Thermal Booster som anpassar värmen efter temperaturen utomhus. Swedteam erbjuder även hållbara material, bland annat DESOLVE® Veil RE-ECO™ av 100 procent återvunnen polyester. Dock är hållbarhet inget som säljer jaktkläder ännu.
– Vi hade faktiskt utvecklat ett förslag med mer hållbara plagg, men när 19 av 20 marknader säger nej tack, så blir valet enkelt för oss som företag. Priset är fortfarande den viktigaste försäljningsbiten för både konsumenter och återförsäljarna i den här branschen, säger Robin Segerqvist.
Produktutveckling med erfarna jägare
I ambitionen att erbjuda de allra bästa kläderna för jakt så samarbetar Swedteam med erfarna jägare som testar produkterna tills de är hundraprocentiga.
– Målet är att hitta nya vägar och utvecklas och i vår utvecklingsgrupp finns både kvinnliga och manliga jägare med höga krav, berättar Robin Segerqvist.
Andelen kvinnliga jägare har ökat på senare år och enligt Jägareförbundets tidning Svensk Jakt har kvinnorna i förbundet blivit 4000 fler på de senaste 15 åren, en ökning med drygt 25 procent. Av de som tog jägarexamen under 2020 utgjorde kvinnor en fjärdedel.
– Kvinnor ställer högre krav på passformen jämfört med män och det har vi med oss i utvecklingen av framtidens jaktkläder. Många män nöjer sig kanske med 90-95 % passform, medan kvinnor söker plagg som sitter absolut perfekt, säger Robin Segerqvist.
Swedteam är ett internationellt varumärke med försäljning i cirka 20 länder. Huvudmarknaden är Norden och Sverige är största enskilda marknaden. Mongoliet är den marknad som ligger längst bort geografiskt. Omsättningen ligger på cirka 45 miljoner kronor och totalt arbetar 8 anställda i företaget.
– Vi har vårt huvudsakliga fokus på Sverige och Norden. Det är också en bra testmiljö. Om produkterna fungerar i vårt klimat så vet vi att det blir bra på övriga marknader också, säger Robin Segerqvist.
Genuint familjeföretag med fötterna på jorden
Robin Segerqvist har varit verksam i styrelsen för företaget sedan 2015 men tog över som VD i början av 2022 efter att hans far Ulf Segerqvist gick bort.
Det märks tydligt att Swedteam är ett utpräglat familjeföretag och Robin Segerqvist utstrålar en stolthet att driva verksamheten vidare efter sin far och skapa framtidens jaktvarumärke med människan i centrum.
– Det handlar om att ställa upp för varandra. Jag som VD kan lika gärna lasta av en pall med produkter precis som någon annan. Vi gör ingen skillnad på människor och det är härligt att ha den inställningen och det är ett måste i ett mindre företag, säger han.
Även inställningen till tillväxt kontra lönsamhet sitter inmurat hos Swedteam.
– Vi har ingen ambition att omsätta 1 miljard för sakens skull. Vi vill hellre visa lönsamhet i bokföringen och må bra som företag. Det handlar om att skapa trygghet i alla led och erbjuda en riktigt bra arbetsplats för våra anställda och så ska vi tillsammans utveckla de bästa produkterna för jakt, det räcker långt, avslutar Robin Segerqvist.
Swedteam är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, Kommunikatör TEKO