Balingsta är ett nystartat svenskt företag som har bestämt sig för att utmana sportbranschen genom att erbjuda hållbara, väldesignade och innovativa längdskidkläder som tillverkas i Sverige.
– Vi kände att det saknades något i det karga Norden och ställde oss frågan varför passionerade längdskidåkare inte kan vara snyggt och hållbart klädda. Samtidigt finns det en äldre generation som kan ha otroligt stilrena plagg som de kanske haft i 50 år eller mer. Där finns en estetik som tilltalar oss och på den vägen formades Balingsta. Det är plagg som vi själva vill bära med stolthet, säger Lennart Claesson, delägare och medgrundare av Balingsta.
Balingsta grundades av Lennart Claesson, Niklas Forsberg och David Alledal. Alla tre har ingen tidigare bakgrund inom textil- och modebranschen, utan kommer från närmast från reklambranschen. Men gemensamt är den stora passionen för sport, friluftsliv och design.
– Vi hittade ett tomrum på marknaden och där vi kunde göra skillnad. Och nu när vi släppt de första plaggen känns det helt rätt. Vi tror på en förändring och en motreaktion mot Fast Fashion även inom outdoorbranschen, berättar Lennart Claesson.
Framtidens funktionsmaterial
Grundarna bakom Balingsta såg också att plaggen inom längdskidåkningen till stor del är underutvecklad i dag.
– Generellt sett är det ganska lite teknik och innovation inom längdskidkläder, förutom det som världseliten använder. Men jämfört med till exempel alpin skidåkning så finns det ju otroligt goda möjligheter att utveckla längdplaggen för vanliga utövare. Det var också en viktig utgångspunkt för oss, säger Lennart Claesson.
Tanken hos Balingsta är att plaggen ska hålla åkaren skyddad mot väder och vind med hjälp av de bästa högteknologiska materialen. Valet föll på Neoshell från Polartec som är både vind- och vattentätt samtidigt som det bockade av hållbarhetsaspekten, något som också är en avgörande i Balingstas vision.
– Det kändes inte rätt att sätta igång en produktion någonstans i öst och så skeppa hem produkterna. Vi vill istället vara så transparenta som det går vad gäller material, men även i tillverkningen, berättar Lennart Claesson.
Lokal tillverkning – Made to order
Balingsta tog kontakt med mönsterkonstruktören Cina Haas som har byggt upp Textilmaskineriet Stockholm, en minifabrik på Kungsholmen i centrala Stockholm som syr upp plagg på beställning i mindre upplagor.
– Vi kände att här fanns det något som vi ville ta vara på. Då tog vi också kontakt med andra svenska fabriker som kunde hjälpa oss att göra kollektionen komplett, förklarar Lennart Claesson. Vi ser ju också att efterfrågan på närproducerade produkter ökar rejält.
Förutom Textilmaskineriet i Stockholm där plaggen sys samarbetar Balingsta med Sätila of Sweden som tillverkar mössorna, Marbäck Tricot företagets accessoarer (buffar) samt Cansocks i Borås som producerar strumporna.
– Vår ambition är att producera med så bra material som möjligt och så nära som det bara går. Vi har verkligen försökt hitta producenter och material och haft kontakt med många svenska tillverkare. Det är inte helt lätt, men det är vår utgångspunkt och ambition att tillverka nära och lokalt, säger Niklas Forsberg. Många pekar oss mot baltiska länderna och även Portugal, men vi vill gärna ha det i Sverige. Det känns helt rätt.
En annan hållbarhetsaspekt är att samtliga produkter tillverkas på beställning vilket ger en hel del fördelar.
– Rent praktiskt så lägger du som kund en order via vår hemsida. Den sys upp på fabriken på Kungsholmen och vi levererar till kunder inom 10-14 dagar. Det gör att vi slipper kostnader med lagerhållning och även risken att tillverka produkter som inte kommer användas eller reas ut, säger Lennart Claesson. Säsongsförsäljning, överförbrukning och stora lager är ju stora nackdelar i branschen som vi hoppas förändras framöver.
Niklas Forsberg, medgrundare och delägare till Balingsta utvecklar:
– Hela branschen är uppbyggt kring lägsta pris. Ju mer du handlar desto bättre pris får du, och det gäller även på materialsidan vilket är helt emot hur vi tänker, säger han.
Mikrofabriker över hela världen
Balingsta erbjuder företagets produkter över hela världen och planer finns på att bygga upp ett system med lokala producenter internationellt vilket skulle göra det möjligt att erbjuda lokalt producerade plagg på en större marknad. Det gäller bara att hitta rätt samarbetspartners, enligt Lennart Claesson.
Företagets kollektioner är stilrena och avskalade vad gäller trendfärger. Tanken är att plaggen ska hålla en livstid för användarna.
– Vi vill att alla i produktionskedjan ska ha bra betalt. Sedan finns det förstås lönsamhetsaspekter som är viktiga framåt. Det får vi ju se hur det utvecklas, men vi tror verkligen på det här. Vi erbjuder ju något annat än de breda sportvarumärkena. Våra produkter är sydda och tillverkade i Sverige med de bästa funktionsmaterialen. Det kostar förstås mer jämfört med andra varumärken på marknaden, berättar Niklas Forsberg.
Långsiktigt designtänk
Balingsta har redan fått stor uppmärksamhet i media. Produkterna erbjuds till största delen på den egna hemsidan, men dialoger har inletts med vissa fysiska återförsäljare och intresset är på topp. Den snörika vintern har också gjort att företaget fått en bra start, trots att de är helt nya på marknaden.
– Längdskidåkning är ju väldigt säsongsbetonat, men vi tittar hur vi kan jobba med barmarkskollektioner framåt. Vi vill dock inte lansera ständigt nya kollektioner. Köper du plagg från Balingsta så ska de hålla oavsett vilka trender som kommer. Vi har en klassisk byxa och anorak som inte kommer förändras nämnvärt de kommande åren, säger Niklas Forsberg. Vi kanske justerar någon detalj, men vi vill inte uppmuntra till att köpa nya plagg på grund av en ny färg eller annat.
Planerna framåt är att etablera varumärket ytterligare och få fler passionerade längdskidåkare att hitta produkterna.
– Vi kommer vara med i Polartecs showroom i Milano vilket är ganska otroligt för oss som väldigt små aktörer. Sedan kommer också det internationella magasinet Outdoor testa våra plagg. Intresset visar att vi är något bra på spåren sedan gäller det att lösa alla praktiska utmaningar som finns med logistik, material, märkning och så vidare, men där tar vi bland annat hjälp av TEKO för att få råd och stöd att lösa de bitarna, avslutar Niklas och Lennart.
Balingsta är medlem i TEKO