Iris Hantverk är ett litet företag med stor känsla för design och hantverkskonst. Grunden i verksamheten är det egna borstbinderiet i Enskede där erfarna borstbindare skapar de omtyckta borstarna för hand. Produkterna säljs i dag över hela världen och alltfler internationella kunder upptäcker det lilla personliga företaget från Sverige.
– Under de sju år som jag och Sara har drivit företaget har antalet företagskunder ökat från 475 till 915. Det känns riktigt bra och kul att så många vill handla av oss, berättar Richard Sparrenhök, vd och delägare.
Iris Hantverk har starka band till Synskadades Riksförbund som grundades under slutet av 1800-talet, som ett led i att Sverige utvecklades från jordbruksland till industrisamhälle. År 1889 skapades även De Blindas Förening, en politisk oberoende organisation vars syfte var att tillgodose och uppmuntra den till stor del isolerade grupp synskadade att aktivt kunna delta i sociala sammanhang och ha lika rätt till anställning och arbete.
– 1902 beslutade De Blindas Förening att material för borstbinderi och korgmakning skulle köpas in gemensamt för att pressa priser och säljas till synskadade hantverkare till inköpspris. Några år därefter (1906) köptes en fastighet på Majorsgatan 12 och här samlades ett antal verksamheter vilket lade grunden till Iris Hantverk, berättar Sara Edhäll, inköpsansvarig och delägare.
Stor skillnad på handgjorda och maskingjorda borstar
I dag sysselsätter Iris Hantverk totalt 15 anställda varav fem borstbindare som är synskadade.
– Vi värnar om hantverkarna och borstbinderiets fortlevnad. Vi vet att många med oss uppskattar känslan och kvaliteten i en handdragen borste i naturmaterial. Det märks inte minst på antalet kunder som ökar stadigt hos oss, säger Sara Edhäll.
Hon berättar att skillnaden mellan en handgjord borste och en maskingjord borste är större än många känner till.
– Det märks på hållbarheten framför allt. På våra handgjorda borstar låser själva tråden fast hela borstmaterialet, det gör att materialet sitter som gjutet. Maskingjorda borstar fäster istället borstmaterialet genom att skjuta in materialet i hålen i träet, det gör att du enkelt kan dra loss materialet, vilket också visar sig när du använder borsten, berättar hon.
Borstbindaren Arash Pakaghideh Arabani trampar på en pedal, en liten stålnäbb i borstbindningsmaskinen fångar upp en mängd tagel precis på mitten så materialet fördelas jämnt på borsten. Det märks att Arash vet vad han gör. Händerna rör sig snabbt och smidigt mellan maskinen och materialet.
– De är otroligt skickliga och binder upp till 12 borstar per timme vilket är fantastiskt, säger Richard Sparrenhök. Att binda borstar är ett riktigt hantverk och det tar cirka 3–6 månader att lära sig. För Arash gick det väldigt fort då han hade jobbat med VVS tidigare där det är mycket jobb med händerna.
Iris Hantverk erbjuder ett rikt sortiment för det moderna hemmet. Förutom borstarna finns här produkter för kök, badrum, städ och utomhus. Här syns till exempel disktrasor, handdukar, kökstextil med mera. Företaget har två fysiska butiker i Stockholm, därutöver finns de många återförsäljarna runt om i landet och ute i världen. Dessutom har företaget en egen webbshop.
– Vi har cirka 250 unika artiklar i vårt sortiment varav 130–150 är borstar. Av omsättningen så utgör borstarna drygt hälften medan övriga sortimentet är ett perfekt komplement.
Tillsammans blir det en helhet som kännetecknar Iris Hantverk på ett bra sätt, säger Richard Sparrenhök.
USA en växande marknad
Han berättar att mässor är viktiga mötesplatser, inte minst i Sverige där många beställningar läggs.
– På Formex nu senast så var det en större kund som ville utöka sortimentet till att omfatta alla deras varuhus i Sverige, så det är fantastiskt för oss och vi känner att Iris Hantverk ligger rätt i tiden. Allt fler efterfrågar kvalitetsprodukter som håller länge. Givetvis är det en stor fördel att vi också har tillverkningen i Sverige, det är ett mervärde som inte många i vår bransch kan erbjuda, säger Richard Sparrenhök.
Av omsättningen på totalt cirka 34 miljoner kronor utgör den svenska marknaden cirka 40 procent. Resten säljs i Europa och övriga världen.
– Vår export har ökat rejält de senaste åren. Tidigare stod den delen för endast cirka 10 procent. Framför allt är det USA som har upptäckt våra produkter där vi i dag har 84 kunder, blandat på både mindre butiker och större kedjor, berättar Richard Sparrenhök.
Kundservice och leveranssäkerhet
Företaget lägger ner mycket tid på planering av produktion och inköp, allt för att säkerställa att beställningarna håller tidplanen. Det stora antalet kunder gör också att planeringen är extra viktig.
– Vi ser ju vilka artiklar som de större kunderna har köpt tidigare och det underlättar i planeringen. Vi har också ett nära samarbete med ett borstbinderi i Estland som har en sammanlänkad historia med synskaderörelsen. De är totalt 8 synskadade hantverkare som jobbar med att binda borstar hos synskadeorganisationen i Estland. Så tillsammans sysselsätter vi cirka 20–23 personer i Estland förutom de 14 som är sysselsatta i Sverige, berättar Richard Sparrenhök.
Richard och Sara har varit noga med att inte låsa upp produktionen till endast en stor kund.
– Alla våra mindre kunder är minst lika viktiga och vi försöker ge samma service och leveranssäkerhet till alla. Som det ser ut nu så ökar antalet nya kunder stadigt vilket är mycket positivt för oss och våra anställda. Givetvis är det viktigt för större kunder att ha en framförhållning i beställningarna för att vi ska kunna hinna producera och det fungerar oftast väldigt bra, berättar Sara Edhäll
Produkter som passar in
En viktig del i företagets utveckling är skapandet av nya produkter och innovationer. Genom åren har Iris Hantverk samarbetat med en rad olika designers. Tillsammans med designern Lovisa Wattman har ett hundratal produkter skapats. Hon sitter också med i produktrådet tillsammans med Richard och Sara.
– Vi utvärderar alltid hur varje produkt passar in i vårt befintliga sortiment. Under september kommer vi till exempel att lansera en svampborste med borste på ena sidan och kniv på den andra. Vi tror mycket på den produkten, men du kan aldrig veta riktigt hur en produkt ska tas emot av marknaden i förväg, men det är sådant som är lite spännande också, säger Richard Sparrenhök.
Sara Edhäll utvecklar:
– Det handlar ju mycket om att skapa produkter som passar i ett modernt hem och göra de aktuella idag. Tittar vi i en katalog från 1950-talet så finns det ju mycket som tilltalar
konsumenterna idag. Det finns ju också en stark trend att rensa ut plastprodukter, berättar hon.
En viktig del i företagets varumärke är också prissättningen. Produkter från Iris Hantverk finns inte på rea och utförsäljning.
– Vi tar heller aldrig fram produkter i trendiga färger som blir inaktuella från en säsong till en annan, det är inte vår stil. Vi skapar produkter som håller länge, berättar Richard Sparrenhök.
Den största produkten hos Iris Hantverk är golvborstsetet Sopset Komplett som säljs i 10 000–12 000 exemplar varje år. Företaget arbetar till största delen med svenska träslag som till exempel bok, ek, lönn och björk. Borstmaterialet är mestadels naturmaterial som tagel, gethår, cocos, bassine, piassava med mera. Borstarna oljas in med svensk linolja för ökad hållbarhet.
– Framför allt är det ljust tagel som vi använder, förutom vid sopborstarna där det istället är mörkt tagel som kunderna föredrar och det är ju ganska naturligt då det blir ganska dammigt, berättar Richard Sparrenhök.
Modiga entreprenörer
Iris Hantverk är idag en riktig framgångssaga och företaget går äntligen med vinst. Ägarna har också delat ut bonus till de anställda som en extra uppskattning för deras arbete. Men det var långt ifrån självklart att Iris Hantverk skulle bli en given succé. Under 2012 drogs ett stort ekonomiskt stöd in från Socialstyrelsen, något som drabbade synskadades verksamheter över hela landet.
– Även med bidraget på 8 miljoner kronor som vi fick så gick företaget minus med en omsättning på 16 miljoner. Det var då jag och Sara beslutades oss för att ta över verksamheten. Vi såg möjligheterna och tog en stor risk, pantsatte våra hus, tog ytterligare lån och satsade allt för att rädda Iris Hantverk, berättar Richard Sparrenhök.
Företaget satsade mycket på att utveckla nya produkter det första året. Efter några tuffa månader så träffade Richard Sparrenhök ett välkänt och större varuhus i England under en mässa. Det blev vändpunkten:
– Inköparen sa att de ville ta in våra produkter och satsa på oss. De smyckade upp hela deras paradskyltfönster i London med våra produkter. Det blev ett enormt gensvar över hela världen vilket gav ringar på vattnet där andra företag såg våra produkter hos det stora varuhuset. Försäljningen gick upp 35 procent under det året och tillväxten har därefter fortsatt med cirka 10–12 procent per år. Det viktigaste är dock att vi går med vinst och kan investera för att utveckla företaget, berättar Richard Sparrenhök.
De båda ägarna tror mycket på potentialen i företaget.
– Vi ser ju hur utvecklingen ser ut och trenderna i samhället. Det känns spännande och extra kul efter all tid och kraft som vi har lagt ned. Många äldre som följer verksamheten gläds också med oss vilket inspirerar och ger oss energi i arbetet, avslutar Sara och Richard.
Iris Hantverk är medlem i TEKO
Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO