Premiumabsorberande trosor för menstruationer, inkontinens, flytningar och svett nu tillgängliga för konsumenter i EU-länder
Comfydence var det första svenska varumärket som lanserade absorberande trosor (eller menstrosor) på den skandinaviska marknaden 2020. Mindre än ett år senare utökar de nu sin e -handel med en webbplats på engelska som erbjuder frakt över hela EU och en generös 60 – dagars pengarna-tillbaka-garanti.
Grundarna, Linda Stoltzhammar & Anna Hellström, beskriver sig själva som två vanliga medelålders kvinnor med för mycket erfarenhet av läckor, fläckar och normala kroppsfunktioner. De upptäckte menstrosor först av en slump 2019 och var båda fascinerade av konceptet.
– Vi älskade idén med absorberande trosor! Mens, inkontinens, flytningar och blödningar efter förlossningen är naturliga delar av kvinnors liv, men valet av skydd är mycket begränsat. Tvättbara trosor som ersätter engångsartiklar och håller dig fräsch, säker och bekväm genom detta är bara lysande, säger Linda.
Linda och Anna provade först en mängd olika menstrosor som fanns tillgängliga online, men fann att många antingen var opålitliga, obekväma eller inte tillräckligt hållbara. Så de kontaktade leverantörer, utvecklade nya modeller och lärde sig hur man startar och driver en e-handel.
Lång livslängd och certifierad bomull
Deras varumärke, Comfydence och e-handeln gick live i december 2020. Idag har företaget ett utbud av trosor i 12 modeller, med olika absorptionsnivåer och i storlekar från XXS till 3XL. Alla modeller har en insida av certifierad ekologisk bomull och till skillnad från många internationella märken har trosorna ingen antibakteriell behandling (silver eller andra biocider). På alla modeller täcker skyddsskikten hela vägen till bakre midjebandet för att ge extra säkerhet. Trosorna har lång livslängd och är förpackade i en smart och återanvändbar textilpåse.
– Vi har valt ut materialen väldigt noggrant och vi har lagt extra vikt vid hållbarhet. Det finns en strikt uppförandekod för våra partners, och vi donerar en del av försäljningen till kampen mot mensfattigdom. Men det viktigaste är att våra trosor är funktionella och bekväma. Annars kommer de bara inte att bäras säger Anna och fortsätter:
– Vi har blivit helt överväldigade av den positiva responsen i Sverige och vet att våra trosor kan ha en positiv inverkan på beteenden och planeten. Vi ser nu fram emot att nå fler kvinnor och göra deras liv lite enklare och lite mer hållbart, avslutar de två entreprenörerna.
Comfydence är medlem i TEKO