Företaget Taiga i Varberg tillverkar specialiserade yrkeskläder och har nyligen vunnit en omfattande upphandling som innebär leverans av arbetskläder till Norges samtliga ambulansenheter. En order värd 60 miljoner kronor på fyra år vilket skapar högtryck på företagets kontor i Varberg.
– Det var en central upphandling som innefattade samtliga fylken i Norge. Vi kände direkt att det passade oss och det är kul att vi lyckades hela vägen. Det innebär att vi ska leverera kläder till cirka 5000 anställda, säger Ann Rydholm, vd på Taiga.
Företaget startades 1982 av Paul Rydholm, som grundade Tenson på 1950-talet. När Tenson sedan köptes upp av Mölnlycke kände Paul Rydholm att han inte var klar med textilbranschen. Då startade han Taiga och målsättningen var att skapa marknadens bästa arbetskläder för de som måste arbeta utomhus oavsett väder, miljö eller andra riskfaktorer. I dag ägs företaget av sonen Jonas Rydholm.
Ann Rydholm har varit verksam i företaget i 25 år och har sett hur branschen för yrkeskläder har förändrats.
– Utvecklingen har gått framåt rejält, inte bara på materialsidan utan även hur du klär dig på arbetsplatsen. I dag är kraven från kunderna större, framför allt vad gäller passform och funktionen på kläderna. Det finns mycket att lära hela tiden och det är oerhört spännande i den här branschen, berättar hon.
Taigas tillverkning finns i Europa (Polen, Lettland och Portugal). All produktutveckling, kvalitetstestning, design, mönsterkonstruktion och försäljning sker på kontoret i Varberg. Två säljkontor finns även i Östersund och Gävle. Företaget har ett antal olika affärsområden: Ambulans & Räddning, Natur & High Vis, Kraft & Industri, Polis samt Militär.
– Vi sysselsätter totalt 300 personer idag med all produktion så det är ju många människor som får jobb genom oss. Här i Varberg är vi 27 anställda i dag och har anställt nästan 10 personer bara det senaste året, berättar Ann Rydholm.
Den vunna upphandlingen med leveranser till ambulansenheterna i Norge innebär ett omfattande jobb på produktutvecklingssidan med form, funktion och design då plaggen behöver justeras för att passa i Norge.
– Vi lämnade in över 200 prover vid upphandlingen. Det är många olika plagg och detaljer som ska testas och ses över. Det var en stor investering att vara med i upphandlingen, men vi trodde på det och nu känns det fantastiskt för hela företaget och alla anställda, säger Ann Rydholm.
Tuffa tester ger värdefull kunskap
En viktig del av Taigas framgångar är företagets fokus på form och funktion av arbetskläderna. Ann Rydholm visar de specialanpassade klimatkammare som byggts enbart för att kunna testa kläderna under värsta tänkbara väderförhållanden. Här finns kylkammare, värmekammare och regnkammare.
– Våra kunder, leverantörer och samarbetspartners får komma hit och testa hur det är att jobba i extrema situationer, vi kallar det Taiga Test Camp. En utbildning som leds av en erfaren överlevnadsexpert som också är fallskärmsjägare. Under kontrollerade former utsätter vi både plagg och oss själva för extrema arbetssituationer och förhållanden. Vi pratar mycket om kroppens funktion och vad som händer i olika situationer och våra besökare får testa på hur finmotoriken påverkas och förstå hur kroppen fungerar, säger Ann Rydholm.
Regnkammaren är utrustad med totalt 16 munstycken som vid maxkapacitet släpper ut 260 liter vatten i minuten. Syftet är att under hårda och definierade former testa plaggens vattentäthet och -resistens, både när det gäller material och konstruktion. I nästa rum finns
kylkammaren som med ett 4600 watts kylaggregat kan pressa ned temperaturen i rummet till -30 °C. Tack vare tre stora fläktar (60 cm i diameter) går det att återskapa en vindkyleffekt ner till -55 °C. Det sista testet är Värmekammaren som är raka motsatsen med plus trettio grader och 80-90 procents luftfuktighet vilket säkerställer att Taigas klädsystem fungerar i alla klimatzoner och under årets alla 12 månader.
– Efter övningen härinne så går vi ut i riktiga naturen. Där upplever och testar samt pratar vi om kroppen och klädsystem. Deltagarna får med sig värdefull kunskap när de åker härifrån och det är viktigt med en djupare förståelse tycker vi, berättar Ann Rydholm. Sedan använder vi förstås klimatlabben för att testa våra plagg i utvecklingsfasen.
Kläder för värsta tänkbara väder
Taiga 360° är företagets omfattande program som innefattar all samlad kunskap inom kläder, klimat, arbetsmiljö och människan. Genom det får Taigas kunder möta företaget i olika faser: analys, utbildning och uppföljning.
Yrkesgrupperna som använder Taigas kläder är vitt skilda, men alla har den gemensamma nämnaren att de rör sig ofta i tuffa och utsatta väderförhållanden. Till exempel militärer, räddningspersonal, kraft- och elförsörjningspersonal, hamn- och transportarbetare och så vidare.
– Det viktiga är ju att utgå från personens behov och hur det ser ut i verkligheten på arbetsplatsen. Vi är ju ofta ute på fältet och besöker våra kunder, det är viktigt att lyssna och se hur våra kläder fungerar. Det är vårt sätt att arbeta och gör också att vi kan justera och anpassa produkterna för att göra dem ännu bättre, säger Ann Rydholm.
Vi går vidare ut i kvalitets- och sömnadsavdelningen som ligger vägg i vägg med lagret. Här finns ett antal sömmerskor som justerar och anpassar plaggen utifrån kundernas önskemål. Fickor, förstärkningar och dragkedjor måste sitta på exakt rätt plats för att plaggen ska bli optimalt anpassade.
– Det är ju väldigt viktigt att plaggen fungerar och håller vad vi lovar. I vissa fall handlar det ju om liv och död. Våra kunder går ju oftast ut i värsta tänkbara förhållanden. Det ställer krav på oss och att vi lever upp till vad vi lovar vad gäller materialval, sömnaden och certifieringar. Alla delar måste hålla toppkvalitet, men det är väldigt kul att jobba i den här branschen, säger Ann Rydholm.
Rekordomsättning med siktet framåt
Taigas huvudmarknad finns i Europa där Island, Finland, England, Holland och Danmark är viktiga länder förutom Sverige och Norge. Taigas vd är särskilt imponerad av Island:
– Vi säljer mycket Nature & High Vis till Island. Och det är helt otroligt, de har ju en speciell organisation på Island där privatpersoner rycker ut frivilligt och medverkar vid räddningsinsatser och liknande, berättar hon.
Taiga finns även representerat i Nordamerika under varumärket Torraka.
– Torraka är ju ett dött gammalt träd men går att använda till väldigt mycket. Och Taiga är ju ett barrskogsområde där det just finns torrakor. Vi tyckte det passade väldigt bra då varumärket Taiga var upptaget i Nordamerika, säger Ann Rydholm.
Under förra räkenskapsåret 2016/2017 omsatte Taiga 78 miljoner kronor. För nästkommande bokslut räknar Ann Rydholm att omsättningen ska passera 100 miljoner kronor.
– Vi har jobbat och slitit hårt för den här framgången, så det är kul och vi får så otroligt mycket bra respons av våra kunder. Det känns som vi är på helt rätt spår, avslutar Ann Rydholm.
Taiga är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO, Sveriges Textil- & Modeföretag