Skjorttillverkaren Stenströms i Helsingborg satte nytt omsättningsrekord med 218 miljoner kronor förra året. Plus 21 miljoner jämfört med 2014. Nu höjer bolaget intäktsribban för 2016 till närmare en kvarts miljard kronor. Marknadschef Marie Ramberg förklarar lyftet:
– Ökningen beror på att vi lanserat starka kollektioner, som gillats av både återförsäljare och modeintresserade konsumenter. För att klara en växande efterfrågan investerar vi i en ny produktionslinje vid vår fabrik i Estland och vi behöver anställa mer personal både i Estland och till vårt huvudkontor i Helsingborg. Vi satsar också på en ny flaggskeppsbutik i Helsingfors.
Lyckad USA-satsning
Stenströms Skjortfabrik, 117 år i år, är ett av Sveriges mest välkända klädmärken med fokus på överkroppen – skjorta och blus. Marie Ramberg säger att satsningen på den amerikanska marknaden, som startade för två år sedan, blivit en framgång:
– Vi etablerade oss först i New York. Nu finns vi över hela USA. Våra egna försäljningsprognoser har visat sig hålla. Det tickar på väldigt bra och det finns efterfrågan på vårt skjortmode. Även vår damkollektion är på väg mot en ljus framtid i USA.
Enligt Marie Ramberg finns det mycket att göra för Stenströms vad gäller att sondera nya marknader:
– Just nu ser vi en god tillväxt i Schweiz, Belgien och England. Bäst går det dock i Tyskland där vi är väldigt starka, främst i de södra och mellersta delarna. Vi vinner allt mer mark i norra Tyskland. En förklaring är vår flaggskeppsbutik i Hamburg, som visade upp sig i samband med German Open 2016 i tennis, där Stenströms var en av sponsorerna. En hellyckad satsning med bra försäljning i vår välbesökta monter och butik under turneringen.
Nya marknader ger fler jobb
När det gäller nya marknader menar Marie Ramberg att Asien, där företaget inte finns representerat idag, självklart är en stor potentiell tillväxtmarknad. Främst då Japan, Kina och Sydkorea. Andra intressanta marknader finns i östra Europa.
Aldrig förr har Stenströms sålt så många skjortor och blusar som under 2015. Något som inneburit nyanställningar i Helsingborg. Marie Ramberg igen:
– Idag ser vi ett ökat behov av fler personer inom produktutveckling, marknadsföring och inköp. Tack och lov finns det gott om anställningsbara medarbetare med den bakgrund vi söker här nere i Skåne.
Stenströms lanserar fyra kollektioner per år på dam- och herrsidan. Just nu säljs våren 2017 in till beklädnadsfackhandeln. Storsäljare är fortfarande mönstrade skjortor med allt från storblommigt till mikromönster och även ränder kommer starkt. Marie Ramberg igen:
– Vitt och blått dominerar fortfarande på herrsidan. Viktiga accentfärger i vårens kollektioner är aqua, grönt och brunt. Vi ser också att marknaden fortfarande efterfrågar kontrasterande detaljer i skjortan och vi noterar även att slipsen sålt ovanligt bra i år.
Fysiska butiker fortfarande nr 1
Klädhandeln är en bransch som satsar mycket på att lägga över handeln på nätet. Stenströms har idag ingen egen nätbutik. Marie Ramberg förklarar varför:
– Digitaliseringen av beklädnadsfackhandeln är här för att stanna. Men vi ska också ha klart för oss att den helt övervägande delen av klädhandeln fortfarande sker i den fysiska butiken. Våra plagg finns också på nätet, men då enbart via våra återförsäljare.
– Vi följer noga vilken riktning handeln tar. Blir det en kraftig förskjutning mot nätet måste vi som varumärke självklart vara med. Annars kommer man inte att finnas kvar som varumärke. Men glöm inte att det kan hända saker snabbt på nätet numera. Ett bra exempel på det är att de yngre allt mer överger Facebook för andra sociala plattformar.
Vilka är Stenströms framgångsfaktorer?
– Det är ett flertal samverkande faktorer; kommersiella kollektioner både för dam och herr med hög modegrad och dito kvalitet, god design, hög kompetens inom textilområdet, bra säljkår som också är våra främsta marknadsförare av varumärket Stenströms ute på marknaden, full styrning över vår egen produktion, lång närvaro på marknaden och ett brett lagersortiment.
Stenströms, som har 35 anställda, är medlem i TEKO