Under 2019 firar Stenströms 120 år som modevarumärke. Företaget har en stark utveckling och går mot ytterligare ett nytt rekordår. Mitt emot nuvarande huvudkontor i Helsingborg byggs dessutom ett helt nytt lager, showroom och kontor som ska stå färdigt under 2020. Under oktober lanserade Stenströms en jubileumskollektion som sätter fingret på vad som gör företaget så unikt och framgångsrikt: tidlöshet, perfekt passform, ypperlig kvalitet och nyskapande design.
– En fördel är att vi har förmånen att kunna jobba med det bästa av det bästa vad gäller tyger och tillbehör. Vi behöver inte kompromissa. Det är många företag som drivs av att reducera priser och kostnader, men vi prioriterar kvalitet i alla delar, berättar Peter Jüriado, chefsdesigner herr.
Tyskland en växande marknad
Stenströms omsättning för 2018 blev 282 miljoner kronor. Exportandelen är 67 procent och tillväxten är stark framför allt i Tyskland, Belgien, USA och Storbritannien. För 2019 ser omsättningen ut att landa på en bra bit över 300 miljoner kronor. Sverige är fortfarande den största marknaden, men Tyskland är snart ikapp, avslöjar Marie Ramberg, marknadsansvarig.
– Det är verkligen kul att marknaden i Tyskland utvecklas så starkt för oss. Generellt går det bra för alla marknader så det är fantastiskt, säger hon.
Anledningen till att just tyskarna uppskattar Stenströms produkter har att göra med kvalitet och noggrannhet enligt Peter Jüriado.
– Tyskarna vill ha ordning och reda. Vi är lagom konservativa för den tyska marknaden. Däremot har de generellt en lägre prisnivå vad gäller skjortor. Men jag tror att traditionen med kvalitet talar till vår fördel. Sedan finns det mycket köpstarka konsumenter. Tyskland gillar också Sverige med kopplingen till kungahuset och den biten. Sådant kan helt klart spela in. Vi är ju Kungliga Hovleverantörer sedan många år vilket är något vi är stolta över, berättar han.
Marie Ramberg visar upp en enfärgad vit skjorta med detaljerade knappar. När hon öppnar kragen så syns ett mönster med blommor och färger på insidan av kragen.
– Den passar tyskarna väldigt bra. Du kan bära den med slips på jobbet, och så efter jobbet så tar du av dig slipsen och plötsligt har du en skjorta som är mer casual till stilen men ändå välklätt, säger hon.
Peter Jüriado utvecklar:
– Det är ganska unikt att vi lyckats så bra i Tyskland med den typen av skjorta till ett så pass högt pris i jämförelse med flera inhemska varumärken. Vi låg som nummer tre när det genomfördes en undersökning vad gäller försäljning av antalet skjortor ut ur butik i Tyskland. Vårt pris är betydligt högre jämfört med de andra två som låg före oss i undersökningen, så det är ju väldigt bra, säger han.
Världens bästa tyger
Stenströms samarbetar med världens ledande tyg- och knappfabriker som de senaste åren har gjort stora investeringar för att begränsa sin miljöpåverkan. Dessutom har Stenströms en egen fabrik i Estland med cirka 90 anställda, något som Peter Jüriado ser som en stor fördel.
– Fabriken i Estland har full kompetens med mönsterkonstruktion och hela kedjan i produktion. Så vi är faktiskt producenter och det är inte många varumärken som har den fördelen. Det gör att vi kan styra mycket av våra kollektioner exakt så som vi vill. Många härifrån kontoret i Helsingborg besöker fabriken flera gånger per säsong så det är mycket värdefullt att ha produktionen så nära, säger han.
Han berättar att arbetet inför varje ny kollektion startar cirka 2 år innan lansering och samarbetet med de italienska väverierna är oerhört värdefullt. Inför varje kollektion tar de tillsammans fram cirka 150 nya tyger.
– Det går inte att komma ifrån hur viktigt materialet är för att skapa en riktigt bra skjorta. En vanlig konsument kanske tycker att våra skjortor ser likadana ut jämfört med en skjorta från vilket klädmärke som helst. Men det är inte alls samma produkt. Vi är väldigt noga med materialet och vad som skapar en Stenströmsskjorta och jobbar med de bästa vävarna i världen, förklarar han.
Enligt Peter Jüriado finns det vissa utmaningar i att veta hur modet ser ut två år framåt i tiden.
– Det blir svårare ju fler länder vi verkar i eftersom det skiljer en del från marknad till marknad. Men det viktiga är att vi själva vet vad vi vill sälja och stå för. Där har vi en bra grund att stå på eftersom vi har funnits i 120 år så jag känner mig väldigt trygg i det, berättar han.
En viktig sak i det nära samarbetet med väverierna är kravet på ökad hållbarhet och miljöhänsyn.
– Vi jobbar ju med människor som vet exakt vad de gör och varför. Produktionen finns i Europa och tygerna är europeiska. Det kommer ju bli allt viktigare framöver. Till exempel är pärlemor-knapparna i våra skjortor certifierade, säger han.
Stenströms genom hela livet
Inför 120-årsjubileet har Stenströms utvecklat en specialkollektion med enbart vita plagg som lanserades i oktober månad. Kollektionen består av speciellt framtagna skjortor och blusar samt några barnplagg. Genom jubileumskollektionen vill Stenströms visa sitt arv och hantverk, med plagg som andas tidlöshet i såväl materialval som design. Nyskapande design och innovativa material som ekologiskt linne, bomull/ tencel och jaquardvävda tyger kombineras med klassiska snitt, vilket ger hållbara plagg som varar över tid.
– Det roliga med Stenströms är att du kan hitta en skjorta som passar alla åldrar. En student kanske upptäcker oss i 20-årsåldern och sedan kan vi följa med honom eller henne genom hela livet, säger Marie Ramberg.
I sortimentet hos Stenströms finns också en damkollektion som enligt Marie Ramberg har stor potential att växa och utvecklas. I övrigt erbjuder Stenströms cirka 2000 artiklar per säsong enbart på herrsidan. Företaget jobbar i grund och botten med fyra passformar där slimline och fitted body är de vanligast förekommande.
– Det går att göra en kollektion hur stor som helst. Men vi måste begränsa oss och se vad som passar oss utifrån vad vi vill göra och kan sälja, säger Peter Jüriado.
Made to Measure – skräddarsytt i minsta detalj
En viktig del i Stenströms service till kunderna är Made to Measure, där kunderna kan skräddarsy sin Stenströmskjorta. Det är återförsäljarna som sköter beställningen och tar måtten av kunden. En måttbeställd skjorta tar cirka fyra veckor från order till leverans.
– Det är bara återförsäljarna som kan göra det på ett bra sätt känner vi. Då blir måtten rätt och de har kunskapen att hjälpa kunderna. Tekniken med Made to Measure fungerar väldigt bra hos oss och våra kunder litar på att vi levererar skjortor som passar perfekt. Vi gör också många justeringar jämfört med bara längd och bredd på skjortan och ärmarna, säger Peter Jüriado.
Stenströms har ett stort antal återförsäljare, men företaget är ändå mycket selektivt vid val av återförsäljare, inte minst vad gäller samarbeten med e-handelsplattformar. I dag finns företaget endast representerat hos Care of Carl och The Rake vad gäller digitala återförsäljare. Det är ett medvetet val enligt Marie Ramberg.
– Vi känner att ständiga kampanjer med prispress inte passar oss eller vårt varumärke. Vi har alltid långa diskussioner innan vi går in i ett samarbete med någon återförsäljare. Det handlar om att ha kunskapen om produkterna även i de digitala kanalerna, säger hon. Det handlar också om respekt mot slutkunderna och en förståelse om att det finns ett stort värde i produkterna och vad vi gör.
Mer casual på modet
Peter Jüriado har jobbat hos Stenströms i 25 år och har sett utvecklingen i branschen och i företaget.
– När jag började här så var alla på kontoret klädda i kostym eller blazer. Jag kom själv från en värld där det var mer vanligt med ett par Levis 501:or, så jag började inse att det skulle vara kul att hitta en stil som är mer bekväm att bära. Tiden har ju utvecklat modet mot en lite mer casual stil, men vi kompromissar aldrig med kvaliteten på plaggen, berättar han.
Han visar Stenströms klassiska vita skjorta i tvättat utförande som ger en lite mjukare framtoning jämfört med businesskjortan.
– Kragarna är ofixerade och så finns det lite dragningar i tyget som inte finns i en vanlig businesskjorta, men det ska se lite mer casual ut och det är viktigt. Det är rätt i tiden. Många går i ett par jeans till en tvättad kavaj idag och det fungerar ju alldeles utmärkt. Det viktiga är dock känslan i produkterna, du ska känna dig bekväm i våra plagg. Det är spännande att vi lyckats så bra med våra casualskjortor. Min filosofi är att du ska kunna bära din skjorta sju dagar i veckan. Det innebär allt från en casualskjorta till en smokingskjorta. Vi erbjuder hela spannet, säger han.
Mer plats att växa ytterligare
Stenströms växer rejält och som ett led i framgångarna bygger företaget ett nytt kontor, lager och showroom strax intill det nuvarande kontoret och lagret. Byggnaden har elva våningar och kommer inrymma showrooms, lager och fler kontorsplatser. Invigningen planeras till hösten 2020.
– När vi har helt fullt i lagret idag så har vi plats för 200 000 plagg. I det nya lagret får vi ytterligare 1500 kvadratmeter vilket nästan fördubblar vår kapacitet och det känns mycket bra, säger Marie Ramberg.
Hon visar en tjock införsäljningspärm som visar en del av sortimentet som Stenströms kan leverera till återförsäljarna samma dag som beställningarna kommer in.
– Vi binder kapital genom att ha ett stort lager, men det är en värdefull service ut mot kunderna. Tillsammans med personalen på kundservice, som talar flera språk och kan produkterna från grunden, så är det en viktig styrka i företaget, säger hon. Det handlar om att hjälpa återförsäljarna på ett bra sätt och hålla det vi lovar. Vår äldsta kund är från 1899 så det säger en hel del.
Stenströms långa historia är ett viktigt arv att förvalta. Men med de snabba förändringarna som sker är ständig utveckling ett måste. Både Marie Ramberg och Peter Jüriado vet vad som krävs för att lyckas framöver.
– Våra kunder vet att Stenströms levererar och kommer fortsätta leverera. Det finns en hög trovärdighet i varumärket bland våra återförsäljare och kunder, säger Marie Ramberg.
Peter Jüriado fyller i:
– I dag samarbetar vi med många återförsäljare i detaljhandeln som är väldigt duktiga på sitt jobb. De är oerhört drivna att förpacka sitt erbjudande på rätt sätt och det är avgörande. Du måste vara aktiv för att skapa försäljning och göra mer för slutkonsumenten, inte minst med tanke på konkurrensen från e-handeln, säger han.
Med en stadig tillväxt under 2019 ser de båda fram emot att ta Stenströms mot nya mål.
– Varumärket Stenströms blir starkare och starkare tack vare att vi syns i fler kanaler. Vi håller samtidigt kvar vid kvalitet genomgående med bra produkter, design och kundservice. Det är viktigt med konsekvens för att varumärket ska stå sig starkt gentemot konkurrensen. Sedan kan vi jobba ännu mer för att lyfta fram varumärket och växa på vissa utvalda viktiga marknader, så det ser vi fram emot att göra framöver de kommande 120 åren, avslutar de båda.
Stenströms är medlem i TEKO