1947 startade Gunnar Segerqvist företaget Seger i en gammal vedbod i Röshult strax utanför Ulricehamn i Västergötland. Tanken var att sticka strumpor av finaste kvalitet och sedan sälja dem i bygden. Det skulle visa sig vara ett vinnande recept. Sedan dess har strumporna och mössorna från Seger burits av såväl skidstjärnor som inbitna friluftsmänniskor som älskar kvalitetsplagg. Nu gör företaget en spännande nysatsning på exportmarknaden i USA och Kanada.
– Vi har cirka 20 säljare som kommer arbeta med vårt varumärke i USA och Kanada och vi ser med spänning fram emot hur det arbetet ska utvecklas. Det är viktigt att hitta nya marknader och Nordamerika passar oss bra, säger Per Segerqvist, vd på Seger.
Företaget har kommit långt sedan allting startade strax efter andra världskrigets slut. I dag är Seger ett innovativt textilföretag som utvecklar högpresterande sportprodukter för skidåkning, löpning, tracking, fotboll, swimrun och vardag. Tillverkningen sker fortfarande till absolut största delen i Röshult i närheten av den gamla vedboden där allting startade. Däremot är de gamla stickmaskinerna från förr utbytta mot högpresterande maskiner som tillverkar med finstämd precision och kvalitet. Sedan 2017 drivs dessutom alla maskiner av förnybar energi från ett närbeläget vindkraftverk.
– Vi har ju tänkt att hålla på i 70 år till och är specialiserade på strumpor och mössor. Det var så allting startade en gång i tiden. Genom åren har vi byggt ut lokalerna många gånger vilket i dag ger oss optimala förutsättningar för produktionen. Det känns också riktigt bra att minimera vår miljöpåverkan och bidra till en bättre och mer hållbar värld, säger Per Segerqvist och blickar ut över de täta skogarna som omgärdar fabriken i Röshult.
Hållbarhet och innovation
Det är inte bara i form av vindkraften som Seger tar avstamp mot en grönare framtid. Miljöhänsynen finns närvarande i hela verksamheten, inte minst vad gäller materialval. Inför 2018 har företaget dessutom släppt en grön lookbook som understryker den svenska tillverkningen, Segers stolta historia och fokus på kvalitet.
– Vi återvinner garner och väljer miljöanpassade alternativ vad gäller material, bland annat EXP 4.0 Ull och Bamlana. EXP 4.0 ull är snällare mot naturen, den är specialbehandlad med en metod som minskar mängden kemikalier, framför allt klor som ofta används för att få färgen att fästa på fibern. Dessutom behövs 50 procent mindre vatten när ullen bearbetas vilket är fantastiskt. EXP 4.0 svarar också upp till kraven som finns hos Bluesign, GOTS och ÖKO-TEX. Men det kanske allra viktigaste är att vi stickar mössor och strumpor som håller länge, berättar Per Segerqvist.
Seger samarbetar med de alpina stjärnorna Frida Hansdotter, Sara Hector och Jens Byggmark. Att profilera produkter med hjälp av kända personer är inget nytt för Seger. Historien började redan med Sixten Jernberg som använde Segers extra långa längdskidåkningsstrumpor som höll värmen bättre. Thomas Wassberg och Anja Pärson är andra kända svenska elitidrottare som har hjälpt Seger att utveckla produkterna genom åren.
– Vi har också många mindre kända människor som är viktiga för oss, till exempel personliga tränare, swimrum-aktörer, skidlärare och så vidare. Här har vi ett bra samarbete och det är kul med input på nya användningsområden och funktioner. Vi tar ju fram våra produkter ett år innan de lanseras och låter våra ambassadörer testa. Då vet vi att produkterna håller till 100 procent, berättar Susanne Segerqvist, designer på Seger.
Företaget har alltid legat långt framme vad gäller innovation och utveckling. Ett exempel är företagets värmesystem med konduktiva material i strumpor som de har utvecklat tillsammans med företaget Inuheat.
– Användaren kan reglera temperaturen på strumporna via mobilen och det är ganska typiskt för oss på Seger. Vi är duktiga på teknik och hitta lösningar som ingen kanske har tänkt på tidigare. Ett exempel är kompressionsstrumpor som är utbrett inom löpning i dag. Det gjorde vi för länge sedan i ett samarbete med Invista som äger varumärket Lycra. Vi byggde om maskiner och försökte sälja in det till kedjorna, men ingen förstod riktigt funktionen. Sedan när de stora företagen började sälja kompressionsstrumpor så frågade många om inte vi också kunde utveckla sådana strumpor. Då hade vi nästan plockat bort produkterna ur kollektionen, berättar Per Segerqvist.
Specialiserad bransch
Susanne Segerqvist förklarar hur marknaden har förändrats genom åren:
– Dagens marknad kräver väldigt specialiserade produkter och det gäller även mössor och strumpor. Till exempel Sense, vårt specialsortiment inom löparstrumpor som vi lanserade första gången redan 1997, kan ha upp till nio olika strumpor med olika varianter och material. Allt för den optimala löparstrumpan och som skall passa konsumenten. Det fanns ju inte om vi tittar 20-30 år tillbaka. Det gäller att hänga med i utvecklingen och se vad marknaden kan komma att efterfråga, säger hon.
Per Segerqvist visar runt i den moderna stickfabriken, från råmaterial av garner till färdiga produkter. Ett ständigt surrande hörs från de högpresterande flatstickningsmaskinerna som arbetar under översyn av personalen.
Här finns en produktionslinje för flatstickning där mössorna tillverkas. Sedan ytterligare en linje som tillverkar strumpor i olika varianter. En viktig del av Segers verksamhet är specialproduktsidan. Här produceras tunna och tjocka mössor, korta och långa strumpor, halsdukar med mera – helt enligt kundernas önskemål om material och färgkombinationer. Att sticka en produkt tar i genomsnitt mellan 8 till 15 minuter. Sedan återstår sömnaden.
Per Segerqvist visar upp ett antal olika profilprodukter som är klara för leverans. Här finns kunder inom alla typer av branscher som beställt profilprodukter med sitt eget företagsnamn.
– Vad gäller våra specialprodukter så levererar vi från 120 plagg och uppåt idag. Det kan vi leverera på cirka 15 arbetsdagar från godkänt original. Det känns väldigt bra att ha den ledtiden och många av våra kunder uppskattar att det går så snabbt. Vårt eget ordinarie sortiment har vi alltid på lager så det kan ju levereras direkt till kunderna, säger Per Segerqvist.
Sammansvetsat team
En viktig del av produktionen är Segers eget kompressionslabb som ligger vägg i vägg med produktionen. Här testas strumporna fullt ut – allt för att säkerställa den höga kvaliteten.
– Vi mäter många gånger under olika förutsättningar: på sommaren blir det torrt, på våren är det ett annat klimat och så vidare. Här kan vi testa att kompressionen i strumpan inte påverkas negativt vid användning, berättar Per Segerqvist.
Förutom tillgången till moderna maskiner och teknologisk utrustning så lyfter både Per och Susanne Segerqvist fram personalen som en viktig del i framgångarna.
– Vi har ett högt kunnande bland personalen, bland annat tekniker som kan bygga om maskinerna från alla håll och kanter samt vår egen brodyravdelning. Det är avgörande för att kunna skapa innovationer och nya produkter. Det är inte alla företag som har tillgång till sådan enorm kunskap, vi är verkligen ett bra team här, säger Susanne Segerqvist.
I ett annat kontorsrum intill fabriksgolvet finns avdelningen för planering och inköp, en funktion som blir allt viktigare i takt med den ökande e-handeln.
– Rebecka Edgren Kronholm är vår Chain Supply Manager och hon ser till att materialen finns hemma och att leveranserna går iväg i rätt tid. Det är ovärderliga delar i verksamheten. Många av våra kunder är också återkommande kunder, vilket är riktigt kul. Har du som konsument köpt en Seger-produkt så är det stor sannolikhet att du återvänder till oss och köper fler produkter, det är ett bra kvitto på att vi gör rätt saker och levererar det vi lovar, berättar Per Segerqvist.
Samarbete med studenter
Som en del i utvecklingen av produkterna och kollektionerna så samarbetar Seger med jämna mellanrum med studenter på Nordiska Textilakademin. Senast i ett projekt där studenterna fick tolka Segers 70 år i branschen.
– Det är ömsesidigt och ett trevligt samarbete. Studenterna får komma hit på workshops och se fabriken och uppleva verkligheten. I våra samarbeten kan de få skapa förslag utifrån våra riktlinjer och får sedan presentera sina tankar och idéer med moodboards. Det senaste samarbetet var en kollektion med designtema där studenterna fick välja ett tiotal från 1947 då Seger grundades och fram till i dag. Studenterna har sedan fått tolka det och skapat en mössa eller strumpa, det var fantastiskt att få se deras arbete, säger Susanne Segerqvist. Arbetet har också utvecklats där designstudenterna jobbar med inköpsstudenterna utifrån vilket material som gällde under det tiotalet och hur profileringen kan ske utifrån det tiotalets trend med fotografering och så vidare.
Spännande framtid
Den största marknaden för Seger finns i dag i Sverige med sportfackhandeln som kunder samt återförsäljare av profilprodukter. Företaget finns också representerat i övriga Skandinavien liksom i olika delar av Europa. Under det kommande året kommer alltså Seger att göra en nysatsning på Kanada och USA.
– Vi ser med spänning fram emot hur exporten kommer att utvecklas därborta. Nya Zeeland och Australien är andra intressanta tillväxtmarknader för oss. Under 2018 lanserar vi ju en hel del nya produkter så det känns riktigt kul, avslutar Per och Susanne Segerqvist.
Seger är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO, Sveriges Textil- & Modeföretag