Under nästa år firar Sätila of Sweden 125 år som innovativt textilföretag. Lagom till jubileet har företaget nu fått nya delägare. Med en bred och samlad kompetens inom retail, varumärkesbyggande och textil produktion ser företaget med tillförsikt på framtiden.
– Jag är ödmjuk och tacksam för förtroendet att ingå som en av ägarna till Sätila of Sweden. Att föra Sätilas historia framåt ska bli en spännande resa, säger Sara Nevander, vd för Sätila of Sweden.
I nya ägarkretsen ingår också Sätilas ekonomichef Claes Grah som har stått bakom Sätilas stora digitala satsning som bolaget har genomfört under de senaste månaderna.
Ny delägare är också styrelseordförande Jan Wallberg, tidigare vd för Blåkläder och senast vd för Gekås. Huvudägare är alltjämt Lennart Grebelius, tredje generationen sedan starten 1896.
– Sätila ligger mig varmt om hjärtat och att vidareutveckla verksamheten mer ser jag fram emot, säger Lennart Grebelius i ett pressmeddelande.
Egen tillverkning och fortsatt hållbarhetsfokus
En viktig del i Sätila of Swedens verksamhet är hållbarhetsarbetet med den egna produktionen där företaget är en av de ledande aktörerna i Sverige inom design, utveckling och tillverkning av mössor och stickade modeaccessoarer. Varje år stickar Sätila of Sweden cirka 300.000 mössor på plats i Sätila. Den senaste tiden har dock varit tuff för bolaget liksom för många andra i branschen.
– Det var en mild vinter 2019/2020 och på det kom Corona vilket satte stopp för en stor del av försäljningen. På grund av det blev vi tvungna att varsla personal och omorganisera oss. Så det har varit en tuff tid, och butikerna har ju stora lagersaldon kvar nu vilket gör att försäljningen inte tar fart på samma sätt som det brukar samtidigt som människor och företag är mer försiktiga med att handla. Vi ser dock att butiker utanför de stora stadskärnorna går klart bättre vilket är positivt, säger Sara Nevander.
Digitala satsningar
Under de tuffa månaderna har företaget inte legat på latsidan utan lagt ner stora insatser på vissa områden inom företaget. Sara Nevander berättar:
– Vi har accelererat planerna som vi har haft sedan tidigare vilket gör att vi känner oss trygga framåt. Bland annat har vi ökat satsningen på våra digitala tjänster där våra kunder nu kommer lägga order i ett helt nytt system som känns mer professionellt med offerter och bilder vilket bidrar till en ökad servicenivå. Sedan har vi uppgraderat våra system på andra sätt, bland annat blivit mer aktiva i sociala medier med ökad annonsering och mer fokus på hemsidan där vi har gjort lokalanpassningar för den norska och finska marknaden.
Barnkollektion – nu även i Sverige
I sortimentet hos Sätila finns ett stort antal typer av mössor för olika användningsområden, allt från moderiktiga mössor till jakt och outdoorliv samt yrkesarbetande vid till exempel vägbyggen och liknande där hög synlighet är viktigt. En nyhet är också en kollektion med mössor, halsdukar och vantar för barn och baby. Men enligt Sara Nevander är det egentligen ingen nyhet.
– Det är produkter som funnits hos oss i över 40 år, men den har mest sålts till den engelska marknaden. Nu har den kommit ut genom en svensk kedja som heter Babyworld och det är jätteroligt, säger hon.
Totalt arbetar 13 anställda på fabriken i Sätila. Omsättningen för 2019 låg på cirka 28 miljoner kronor vilket är en stabil nivå för företaget. Att 2020 kommer uppvisa en markant minskning kommer inte som någon överraskning.
– Vi kommer att backa omsättningsmässigt vilket också har inneburit en del tråkiga åtgärder, tyvärr är vi inte unika på det sättet i branschen. Självklart hoppas vi kunna återanställa fler personer så fort som möjligt. Det gäller att se framåt och de spännande saker som väntar och göra det bästa av situationen, säger Sara Nevander.
Det nya delägarna har blivit ett sammansvetsat team och för vd:n känns det som bolaget har gedigen grund att utvecklas från.
– Det känns väldigt bra. Nu har vi hunnit jobbat tillsammans under 2 år och det känns toppen. Jan har ju en väldigt stor kunskap inom retail från Gekås och Blåkläder och har textil i blodet. Sedan har vi också en del spännande nyheter framöver, men det får vi ta en annan gång, avslutar Sara Nevander hemlighetsfullt.
Sätila of Sweden är medlem i TEKO