Sandqvist och Morakniv är två varumärken som båda älskar naturen. Nu har de två företagen gått samman och skapat kollektionen Forest and Shelter – med inspiration från den svenska naturen med tydlig betoning på Dalarna.
Produkterna i den unika kollektionen är gjorda av hållbara material som vegetabiliskt läder och 100 procent ekologisk bomull. Här finns allt från förkläde och glasunderlägg till vedkorg, knivrullar och ryggsäckar. Sandqvist och Morakniv inledde samarbetet för två år sedan då Sandqvist presenterade idén för Morakniv som gillade tankarna på en gemensam satsning.
– Moraknivs skandinaviska formspråk och vad de står för i form av hantverk och kvalitet är något som passar bra ihop med hur vi jobbar på Sandqvist. Vi är båda företag som älskar naturen, funktionalitet och design. Morakniv är ju en institution i kniv- och friluftsbranschen och det känns oerhört kul att jobba tillsammans, berättar Sebastian Westin, Brand Manager och medgrundare Sandqvist.
Produktnamn från Mora och på dialekt
Flera av produkterna i kollektionen kombinerar Moraknivs klassiska röda färger med ett ljust läder från Sandqvist – resultatet blir något alldeles extra enligt Sebastian Westin.
– Det är superkul att det ljusa lädret passar så bra ihop med den röda canvasen, det syns verkligen att det fungerar. Vi har också gjort en särskild kniv med Sandqvist och Morakniv logotype på bladet med tillhörande knivslida. Det finns mycket emotionella bitar i kollektionen. Morakniven är ju deras klassiska originalkniv som i kollektionen fått ett ljust träinslag vilket är spännande, berättar han.
Det är inte bara det särskilda formspråket och den röda färgen som skapar en stark association till Dalarna. Även produktnamnen är hämtade från trakterna kring Mora: Lajtjenn, Gopshus och Ogsker är några av de unika namnen som sänder tydliga signaler till marknaden.
– Morakniv tillverkar allt på plats utanför Mora. Dessutom kommer allt material i deras produkter från Dalarna. Det var naturligt att döpa produkterna i kollektionen efter signifikanta platser i trakterna kring Mora, det förstärker intrycket av det genuina och naturnära. Sedan att vi gjorde vissa namn på dialekt är ännu bättre, fortsätter Sebastian Westin.
Enkelt och naturnära
Den unika kollektionen är döpt till Forest and Shelter där tanken är att spegla det enkla i Moraknivs och Sandqvist produkter – och i vardagen som helhet.
– Det handlar om att inte göra det så krångligt att njuta av naturen. Det går lika bra i Stockholm som i Mora. Du behöver kanske bara sätta dig i ett vindskydd, grilla lite korv och tälja med en Morakniv en lördag förmiddag. Det blir en bra kontrast till det snabba tempot i staden – lösningen finns närmare än du tror och du behöver inte åka till Kebnekaise för att slappna av. Det är också exakt det som Sandqvist vill spegla, säger Sebastian Westin.
Stark tillväxt
Sandqvist har de senaste åren haft en stark tillväxt och legat runt fantastiska 30 procent under flera år. Under 2016 mottog Sandqvist dessutom pris från Dagens Industri som årets Exportgasell, mycket tack vare den snabba utvecklingen från 4,1 miljoner kronor till 61,4 miljoner kronor i omsättning på fem år. Tillväxten för det senaste räkenskapsåret 2018 ser inte ut att bli något undantag, utan ser ut att landa på cirka 30 procent och för första gången omsätter bolaget över 100 miljoner kronor.
– Vi växer stadigt på det sätt vi vill växa. 2018 var ett riktigt bra år för oss, vi har uppnått många milstolpar och byggt en bra grund för fortsatt framgång, säger Sebastian Westin.
Ny butik i Göteborg
Sandqvist produkter säljs över hela världen genom cirka 500 återförsäljare samt på den egna webbshopen och i de fem egna butikerna (Stockholm 2 st, Göteborg 1, London 1, Berlin 1). Varje år tillverkas mer än 100.000 Sandqvist-väskor, en fantastisk siffra i en stark konkurrensutsatt bransch.
Och nu planerar företaget att öppna ytterligare en butik i Göteborg.
– Vi öppnar en ny butik på Södra Larmgatan där vi kommer ligga nära andra starka svenska varumärken som J.Lindeberg, Hope, Whyred med flera så det känns riktigt spännande, avslutar Sebastian Westin.
Sandqvist är medlem i TEKO
————— —————— ——————- ——————–
Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO