För 20 år sedan fick Sissi Kewenter, då designer på Peak Performance, en unik idé som saknades på marknaden – täckkjolen. Ett plagg som både är praktiskt och snyggt och som passar alla sorters väder och aktiviteter. I dag finns hennes företag Skhoop representerat i Norden, Europa och USA. Dessutom har Skhoop varit med och bestigit K2 – en av världens mest prestigefyllda bergstoppar.
– Jag kände att det saknades ett riktigt varumärke för kvinnor och tjejer i outdoorbranschen. Med täckkjolen blev det samtidigt en direkt koppling till kvinnor och på den vägen är det, berättar Sissi Kewenter.
Täckkjolen har i dag kopierats av många stora aktörer i outdoorbranschen. Men det stoppar inte Skhoop från att fortfarande utvecklas och vara framgångsrikt.
– När du har tagit fram en produkt som välkända företag börjar kopiera då känns det som man har lyckats. Vi vet ju att våra kunder uppskattar produkterna och vår höga kvalitet och snygga design. Det är aldrig en nackdel att vara först på marknaden. Framöver kommer våra plagg dessutom ha en hög hållbarhetsprofil vilket känns väldigt skönt, säger hon.
Certifierar alla produkter med OEKO-TEX
Efter en genomförd kurs med inriktning på miljö och hållbarhet som arrangerades av Peak Innovation i Östersund har Skhoop tagit steget att påbörja en miljöcertifiering av företagets produkter genom OEKO-TEX. Ett omfattande arbete för ett mindre företag som Skhoop.
– Vi har jobbat med hållbarhetsfrågorna fokuserat de senaste fem åren där vi har fått stor stöttning genom Peak Innovation. Vi har gjort en genomlysning av alla våra material där OEKO-TEX testar komponenter i plaggen som måste vara certifierade enligt deras kemikalielista, berättar Sissi Kewenter. Det är komplexa frågor och har du inte en egen hållbarhetsexpert på företaget så blir det mycket att lära sig. Men som företag är det viktigt att välja väg och bestämma sig. Vad vill jag med mitt företag och vad vill jag stå för?
OEKO-TEX är en av världens mest kända certifieringar för textilier där allt från trådar och tyg till knappar och dragkedjor testas noggrant. Fördelen med OEKO-TEX är många enligt Sissi Kewenter:
– När vi var klara med projektarbetet hos Peak Innovation så fick vi fundera hur vi ville gå vidare och jobba med hållbarhetsfrågorna. Vi valde OEKO-TEX för att det är enkelt för konsumenten att förstå hoppas vi. Det är en trovärdig partner och en licensiering med oberoende tester hos bland annat RISE i Sverige vilket gör det tydligt och transparent, berättar hon.
Att införa OEKO-TEX tar energi, tid och slantar, men Sissi Kewenter och Skhoop nöjer sig inte med det. Hon är väl medveten om outdoorbranschens utmaningar vad gäller material och hållbarhet.
– Vi har tagit bort alla fluorkarboner i våra plagg vilket känns bra. Det gäller att hitta andra sätt att skydda plaggen så att de står emot fukt och smuts men inte skadar naturen. I dag finns det också bra konsumentimpregnering, till exempel Organo Tex där kunderna själva enkelt kan impregnera plaggen på ett schysst sätt utan fluorkarboner, säger hon. Sedan kan du alltid göra saker och ting ännu bättre som företag. Vi arbetar med olika bitar hela tiden, säger hon.
Stadig tillväxt och korta beslutsvägar
Omsättningen för Skhoop har ökat under 2019 jämfört med 2018 och kommer att landa på cirka 9,5 miljoner kronor. Personalen består av Sissi Kewenter tillsammans med kollegan Malin Fältskär Schillgard som sköter webb, logistik och order. Många som kommer i kontakt med Skhoop tror att företaget i själva verket är mycket större.
– Vi har jobbat tillsammans i många år och har ett nära samarbete som fungerar väldigt bra. Det gör att saker och ting blir mycket enklare. Till exempel när vi har en idé så tar vi beslut ganska snabbt. Självklart utvärderar vi om idén är bra, men när vi väl har bestämt oss så kör vi – korta beslutstider ger snabbare resultat. Blir det inte bra så gör vi det annorlunda nästa gång. Men det är faktiskt en av hemligheterna till våra framgångar, att vi vågar testa och ser möjligheterna istället för tvärtom, säger Sissi Kewenter.
Tuffa äventyr och kalla ishallar
Täckkjolen är grunden i företagets sortiment som även består av jackor, stickade plagg och accessoarer för ett aktivt uteliv. De största marknaderna finns i Norden och USA. Dessutom pågår en spännande utveckling på den tjeckiska marknaden.
– Vi har en duktig distributör i Tjeckien och stöttar en äventyrare som heter Klara Kolonchova. Hon är den första tjeckiska kvinnan som bestigit K2 och hon använde våra plagg under expeditionen. Det känns fantastiskt att våra produkter testas i tuffaste möjliga klimat. Vi ger ju kvinnor världen över optimala förutsättningar oavsett om du ska stötta ditt barn i en kall ishall eller bestiga de tuffaste bergstopparna, säger Sissi Kewenter.
Skhoops täckkjol finns ett antal olika utföranden och storlekar. Ju längre kjolen är desto mer värme ger den. De korta kjolarna är anpassade för aktiviteter där flexibilitet och funktion är extra viktigt, till exempel vid löpning, skidåkning, skridskoåkning med mera.
– Vi har fem olika längder på våra kjolar och de passar till alla möjliga aktiviteter. Det grundläggande behovet som alla produkter uppfyller är att värma och skydda bakdelen, säger Sissi Kewenter.
Det har gått 20 år sedan Skhoop startades och företaget har utvecklats med tiden. Genom åren har Sissi haft ett långsiktigt mål på att driva ett välmående företag där också lönsamheten är viktig.
– Som egenföretagare får du göra allting själv, från att teckna försäkringar till att städa kontoret. Men det är hårt jobb om du ska lyckas och du måste ta hjälp av kunniga personer, inte minst inom det ekonomiska området, berättar Sissi Kewenter.
Spännande satsningar på gång
Skhoop har under året investerat i ett nytt ordersystem och en ny webb. Dessutom har företaget satsat mer på marknadsföring.
– Malin har lagt ner mycket arbete och gjort det fantastiskt. Det är långsiktiga investeringar som vi kommer ha nytta av i många år framöver, berättar Sissi Kewenter.
Under hösten 2020 kommer också sortimentet att växa.
– Vi lanserar en helt egen kollektion inom ett område som känns oerhört spännande. Jag kan inte säga mer just nu, men vi ser helt klart möjligheter att växa som företag, men i en takt som passar oss, avslutar Sissi Kewenter.
Skhoop är medlem i TEKO