Repamera i Malmö är reparationsfabriken som gjort succé genom att laga trasiga kläder via nätet. Företaget grundades 2017 av Henning Gillberg och i dag är H&M en av kunderna tillsammans med tusentals konsumenter som upptäckt den smidiga skrädderitjänsten. Nu har Repamera dessutom fått det första avtalet med en offentlig aktör, Kungsbacka kommun.
– Jag är väldigt stolt över att få möjligheten att hjälpa till att göra Kungsbacka kommun ännu mer cirkulär. Vi gör det möjligt med skrädderitjänster för privatpersoner i hela Sverige, och nu även för offentlig sektor och företag vad gäller lagning av kläder i större volymer, säger Henning Gillberg, vd på Repamera.
Det tvååriga avtalet innebär att de anställda i Kungsbacka kommun loggar in på kommunens intranät och lägger en beställning om de vill laga byxor, korta ärmar på någon jacka eller annan ändring eller lagning. Därefter skickas plaggen till Repamera. Enligt Henning Gillberg är det svårt att uppskatta omfattningen på uppdraget.
– Vi gör ett test nu. Det återstår att se vilka volymer det blir, säger han. Det handlar mycket om att ändra vanan hos användarna. Istället för att beställa ett par nya arbetsbyxor per automatik så kan de skicka dem till oss.
Ökat hållbarhetsfokus i Kungsbacka
En hållbar utveckling och en hälsosam miljö är ett av Kungsbacka kommuns mål. Hållbarhetsarbetet är ett sätt att leva upp till såväl globala som nationella målsättningar, bland annat FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030 i Sverige, nationella miljömål och folkhälsomål. Nu ska kommunen satsa mer på att återanvända, underhålla och laga med ett batteri av reparationstjänster, eller cirkulära tjänster, för interna inköp. Först ut är kommunens arbetskläder som nu ska kunna skickas på lagning hos skrädderi.
– Kommunen är en stor kund av varor och tjänster och därmed också en viktig pådrivande kraft när det gäller hållbar konsumtion, säger Anna Hallin, hållbarhetssamordnare på Kungsbacka kommun i ett pressmeddelande. Snarare än att köpa nytt behöver vi bli bättre på att underhålla och laga det vi har. Och våra kläder är en stor miljöbov.
Kapacitet att laga mer
Repamera har sin bas i en 300 kvadratmeter stor industrilokal i området Håkanstorp i Malmö. I dagsläget har Repamera 3 anställda skräddare och ett nära samarbete med ett lokala samarbetspartners i Malmö. Här finns goda möjligheter att utveckla verksamheten vidare.
– Våra tjänster passar företag, privatpersoner och offentliga aktörer och det känns riktigt spännande att Kungsbacka kommun vill samarbeta med oss. Det bevisar att vår affärsidé låg rätt i tiden och att det faktiskt är möjligt att vara en skräddare online, säger Henning Gillberg.
Möjligheter att hjälpa andra offentliga aktörer
Henning Gillberg har förhoppningar att fler offentliga aktörer kan få upp ögonen för Kungsbackas beslut och vägval. Den offentliga sektorn är en stor inköpare av textil och kläder.
– Min önskan är att till exempel Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården skulle tänka i samma hållbara banor som Kungsbacka kommun. Det är sådana enorma mängder kläder i de organisationerna och att få hjälpa dem i deras hållbarhetsarbete vore kul, säger han.
Repamera hjälper alla typer av företag och organisationer med reparationer liksom privatpersoner över hela Sverige. Sedan en tid tillbaka har Repamera ett samarbete med H&M där reparationspåsar har delats ut i butikerna i Stockholm. Till hösten kommer samarbetet att utvidgas.
– Vi har genomfört en del tester och det som har fungerat kommer vi att utveckla under hösten och fortsätta med. Jag kan inte säga något mer än så just nu, men det känns helt klart spännande.
Stor order under krisen
Coronakrisen har även satt sina spår hos Repamera där många aktörer inom modebranschen har dragit ner på sina beställningar.
– Det har helt klart varit omtumlande månader. Men som tur är har vi haft fullt upp. Sedan i mars har vi jobbat med en stor order där vi har reparerat 15.000 par byxor. Det var ett större friluftsföretag som fick en felproduktion på dragkedjor i byxorna. Nu är det äntligen klart så det känns bra, säger han.
Repamera ligger helt rätt i tiden när alltfler företag och organisationer har hållbarhet högt upp på agendan.
– Vi ska fortsätta vara snabbfotade och kunna parera både kriser och uppgångar. Det har varit styrkan i företaget och det kommer vara viktigt även framöver, säger han.
White Monday blir Circular Monday
Henning Gillberg är också grundaren bakom initiativet White Monday som startade 2017 som en motvikt till handelns stora köpfest Black Friday. Förra året medverkade 400 företag från hela världen i White Monday och den 23 november är det åter igen dags, och Henning Gillberg avslöjar en nyhet.
– Vi kommer byta namn till Circular Monday. Det gör allting mer tydligt för de som kommer i kontakt med dagen. Tidigare har vi fokuserat på att bygga upp en rörelse. Nu kommer de deltagande företagen få fria tyglar att själva kommunicera och skapa aktiviteter runt konceptet. Dessutom kommer hemsidan röra sig mot att vara en plattform för att lätt kunna hitta cirkulära tjänster året runt, berättar han.
Repamera är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, TEKO och Kungsbacka kommun