Repamera i Malmö är reparationsfabriken som gjort succé genom att laga trasiga kläder via nätet. Företaget grundades 2017 av Henning Gillberg och många har sedan dess upptäckt den smidiga tjänsten. Nu har företaget inlett ett samarbete med Houdini Sportswear för lagning av outdoorföretagets kläder.
– Det är fantastiskt kul att få jobba tillsammans med Houdini och hjälpa dem och deras kunder. Vi startade med tester redan under 2019 och har sedan dess byggt webbsidan och fått alla delar på plats, säger Henning Gillberg.
Tjänsten innebär att Houdini länkar från deras hemsida till beställningssajten: repamera.se/houdini
– Kunderna beställer önskad lagning och får en påse hemskickad från oss. De skickar därefter in kläderna och våra duktiga skräddare åtgärdar felen i vår reparationsverkstad. Houdini har också försett oss med originalmaterial, allt från dragkedjor i olika färger till spillbitar från skadade eller reklamerade plagg samt överblivet material från produktionen, berättar Henning Gillberg.
Företagens egen inhouse-skräddare online
Enligt Henning Gillberg är det här ett naturligt steg för Repamera, att bli företagens egen inhouse-skräddare där kunderna enkelt kan boka allt digitalt.
– Det är ju som en bilverkstad som lagar olika bilmärken, vi lagar kläder för olika varumärken och har kapacitet att utveckla verksamheten där vi kan hjälpa många fler företag. Så slipper de ha en egen reparationsverkstad vilket innebär ökade personal- och lokalkostnader, säger han. Vi har faktiskt fullt med Houdini-kläder här hos oss just nu så det är ju bra att vi kan hjälpa till.
Gustav Hedström, affärsutvecklare på Houdini Sportswear, förklarar hur de ser på samarbetet med Repamera.
– Hållbarhet är centralt i allt vi gör på Houdini. För oss finns det ingen motsättning mellan hållbarhet och bra affärer. Tvärtom är det en förutsättning för att det ska hålla i längden, säger han. Att våra kunder använder plaggen längre och förlänger livslängden på plaggen genom reparationer ser vi som en vinst på lång sikt och där är Repameras digitala reperationstjänst en fantastisk bra tjänst att kunna erbjuda till våra användare.
Han fortsätter:
– Om det inte är enkelt att reparera sitt plagg så väntar många med att reparera eller skicka in skadade plagg till oss. Men genom Repamera blir allting mycket smidigare för våra kunder och de ser direkt vad det kostar. Det blir också en bättre hantering för oss. Det är väldigt sällan ett plagg är bortom räddning, oftast kan man återställa funktionen genom att byta ut en dragkedja laga ett brännhål i jackan eller på byxan, säger Gustav Hedström
Han nämner också att det finns en stor förväntan hos kunderna på Houdinis plagg.
– Våra kunder förväntar sig att kunna använda plaggen under en längre tid och att det ska gå att reparera dem. Då vill vi se till att det uppfylls så långt det är möjligt. Det är ju också den bästa hållbarhetsinsatsen du som företag och konsument kan göra, att se till att plaggen används så länge som möjligt för att maximera användandet av de naturresurser vi har lånat av naturen. Att tillhandahålla en reparationstjänst borde egentligen vara naturligt för alla varumärken och se till hållbarhet under hela livscykeln. Vi på Houdini är duktiga på att designa och utveckla hållbara plagg för användning, och Repamera har utvecklat en smidig digital Reperationstjänst så det blir naturligt med ett samarbete, säger han.
Reparationstjänsten är en del av Houdinis stora hållbarhetsfokus. Företaget erbjuder sedan tidigare även hyrtjänster och försäljning av begagnade Houdini-plagg på sin hemsida.
– Via Houdini Reuse säljer vi begagnade plagg både i butik och online: https://houdinisportswear.com/sv-se/reuse
– Och Houdini Rental finns tillgängligt i samtliga butiker och online: https://houdinisportswear.com/sv-se/explore/houdini-rental
– Just nu erbjuder vi tjänsterna i Sverige men har tidigare sålt Reuse till hela världen via Instagram så vi planerar att expandera. Vi har också märkt att tillväxten för tjänsterna finns digitalt. Det fungerar visserligen även bra i de fysiska butikerna i Göteborg, Stockholm, Oslo och Åre, men det kan vara smidigt att inte behöva besöka butikerna och då blir de digitala tjänsterna en mer naturlig kanal.
Kvalitet, enkelhet och tillgänglighet
Enligt Henning Gillberg på Repamera är det just enkelheten med reparationstjänsten och kvaliteten på arbetet extra viktigt.
– Det måste vara enkelt för kunderna att beställa lagning av kläderna. Och samtidigt veta att jobbet blir bra utfört, annars riskerar varumärket i fråga att få klagomål och missnöjda kunder, vilket ingen vinner på, säger han. Vi lämnar sex månaders garanti på vårt arbete vilket gör att kunderna kan känna sig extra trygga.
Henning Gillberg nämner även standardiseringen som en viktig pusselbit i framgångarna:
– Houdini pekar på en skräddare som de rekommenderar att använda. De känner sig trygga med det valet mycket tack vare att vi har materialet, maskinerna och hantverkskunnandet. Dessutom är ju tillgängligheten viktig. Vi finns där Postnord-ombud finns, säger han.
Repamera har sin bas i en 300 kvadratmeter stor industrilokal i området Håkanstorp i Malmö. I dagsläget har företaget 1 anställd och har knutit till sig 3 egenföretagare som har tillgång till deras lokal.
– Vi har maskiner, lokaler och kunnandet för att utveckla allt vidare, säger han och fortsätter:
– Vi har sakta men säkert utvecklat Repamera till vad det är och kommer bli framöver. Vår verksamhet passar perfekt för företag som har en nära relation till sina kunder och som vårdar kunderna på ett bra sätt. Där är Houdini ett tydligt exempel, säger Henning Gillberg.
Kostnaden för reparationer – ett stort hinder för en cirkulär utveckling
Förstås är värdet på plaggen en betydande faktor för att kunderna ska vända sig till Repamera. I dag kostar en reparation hos Repamera minst 199 kronor.
– Det är arbetskostnaden som är mycket högre i Sverige jämfört med låglöneländer. Det är hög skatt på arbete i Sverige, vilket innebär högre priser och svårt att konkurrera med nyproduktionen. Tyvärr faller många rimliga reparationer bort endast på grund av ekonomiskt incitament för kunden. Så det är ju verkligen synd att den höga skatten på reparationer och arbetskostnaden innebär ett rejält hinder för den cirkulära ekonomin idag, säger Henning Gillberg.
Repamera har kunder hos företag, privatpersoner och offentliga aktörer. Bland kunderna märks förutom Houdini även H&M, Craft, Tiger of Sweden, Myrorna, Ossoami och Bearskin. Nyligen har företaget även öppnat upp tjänsterna för danska kunder.
– Vi har även lanserat vår danska sida: repamera.dk, som också fungerar smidigt med PostNord och jag ser fram emot att hitta liknande samarbeten även med danska varumärken! Tillsammans med samarbetet med Houdini känns det riktigt kul framåt, det bevisar också att vår affärsidé är helt rätt, avslutar Henning Gillberg.
Repamera och Houdini är medlemmar i TEKO
Text: Henrik Eriksson, TEKO