Ett välkänt problem inom textil- och modebranschen är tygproducenternas kvantitetskrav där textilföretag måste handla stora mängder tyg för att få tillgång till materialet. Det skapar i sin tur lager av outnyttjade tyger hos textilföretagen. Rekotex i Borås har nu lanserat en digital plattform där textilföretag kan sälja överblivna kvalitetstyger, något som också blir till nytta för mindre företag som kan få tillgång till kvalitetstyger. Redan har ett antal välkända branschaktörer börjat använda tjänsten.
– Jag såg ju de stora mängderna tyg hos företag som fanns i lager och blev liggande. Där föddes en tanke på att kunna använda tygerna. Det hjälper också mindre företag som har svårt att få tag på mindre kvantiteter av kvalitetstyger. Rekotex fungerar helt enkelt som en oberoende förmedlare av tyger och material, säger Marie Jonsson, grundare.
Marie Jonsson är textilekonom i grunden och har genom åren kommit i kontakt med flertalet textil- och modeföretag. Med stor passion för textilbranschen och hållbarhet ville hon skapa något som både hjälper företag och miljön.
– Textilbranschen påverkar ju miljön väldigt mycket, speciellt i produktionsledet. Men genom att ta vara på de tyger som redan har producerats så finns mycket att vinna. Sinnebilden med Rekotex är att köparna ska kunna se vad som finns över på lagerhyllorna hos andra aktörer innan man drar igång en nyproduktion hos tygproducent, säger hon.
Kunder som är ledande inom hållbarhet
Företaget har redan ett antal välkända samarbetspartners i textil- och modebranschen.
– Många av mina nuvarande kunder är ledande inom hållbarhet, det är ju extra kul. Alla är väldigt positiva till att lyfta fram hållbarhetsfrågorna, berättar Marie. Det är ju också bra för stora företag som kanske vill rädda upp en order och hitta tyger genom Rekotex.
Rekotex arbetar med alla typer av textila material, allt från inrednings- och möbeltyger till tekniska och klassiska modetextilier. Kunderna är allt från mindre startups till större modeföretag.
– Jag har tänkt brett vad gäller material vilket ger större möjligheter. Bland annat har jag fått en förfrågan från ett arkitektföretag som ville skapa möbler med denimtyg från jeansproduktion. Så det är mycket inspirerande om Rekotex även kan hjälpa till att skapa nya produkter och innovationer, säger Marie Jonsson.
Miljönyttan är dock den bärande tanken hos Rekotex enligt Marie:
– Att återvinna material och förlänga produkters livscykel är ju viktigt, men det här materialet som vi på Rekotex förmedlar är ju helt nya tyger som annars kanske inte ens kommer in i en produktlivscykel. Samtidigt hjälper vi till att lösa problematiken som är utbredd i textilindustrin idag, nämligen att producenterna av tyger många gånger kräver att du som företag köper tusentals löpmeter tyg. Är du ett mindre företag så har du ofta en begränsad marknad att handla på, men genom Rekotex öppnas nya möjligheter, berättar hon.
Textile Fashion Center – en viktig arena för entreprenörer
Vid utvecklingen av verksamheten har Marie Jonsson fått stort stöd av Re:textile hos Science Park Borås och inkubatorn FashionINK samt Tekologistik.
– Adrian Zethreus hos Re:textile har varit en stor hjälp vid uppstarten och planeringen av företaget. Nätverket och kunskapen som finns samlad här i Textile Fashion Center är ovärderligt för entreprenörer för att kunna starta företag, berättar Marie Jonsson. Bara genom att ta en kopp kaffe med personer här i huset så kommer det alltid fram nya idéer, det är inspirerande.
En viktig del i Rekotex är logistiksystemet och hanteringen av tygerna. Här har Rekotex fått stöttning via Tekologistik för att få till en smidig lösning.
– Tekologistik har verkligen hjälpt mig på bästa sätt med sin kunskap. Det är helt klart en utmaning med logistiken eftersom tygerna ligger kvar på säljarnas lager tills vi hittar en köpare. Då gäller det att hitta det smidigaste sättet att lösa det med transport och så vidare. Till exempel kanske det finns denimtyger hos en säljare i Italien, Kina eller Indien som ska skickas till produktion hos en köpare i ett annat land. Det måste ju bara fungera, säger Marie Jonsson. Genom Tekologistik blir det ju också oftast mer hållbart och lönsamt eftersom de samordnar logistiken och kan dra nytta av storskalefördelarna genom medlemsföretagen i TEKO.
Den digitala plattformen hos Rekotex är uppbyggt som informativ marknadsplats där Rekotex förmedlar det som säljaren har att erbjuda.
– Som säljare ansöker man om att få en inloggning på Rekotex webb. På den egna sidan finns sedan avtalet som du som säljare förbinder dig till liksom en sida med ”My fabrics” där du som säljare lägger in all information om materialet, till exempel vilken mängd som finns, vad som är minsta kvantitet som du vill sälja, pris, eventuella miljöcertifieringar och så vidare. Därefter skickar säljaren 1 meter tyg till mig på Rekotex och då fotograferar jag materialet och hänger upp det som prov här hos mig i Textile Fashion Center. Därefter går jag igenom all information och justerar även priset med min kommission innan det publiceras i webbshopen, berättar Marie Jonsson.
Marie poängterar dock att du som säljare har möjlighet att korrigera informationen innan en order har lagts:
– Säljaren har hela tiden möjlighet att justera mängden om de märker att tyget kommer till användning hos dem själva, under förutsättning att ingen order har lagts från en köpare. Som säljare behöver du endast hålla ordning på att rätt kvantitet finns i informationen hos oss, förutsatt att all övrig information är korrekt, berättar hon.
Ökat hållbarhetsfokus i branschen
En annan viktig aspekt av Rekotex är att plattformen kan fungera som företagens egen interna lagerhållning.
– Om du som företag har produktion i olika länder så kan du genom vår tjänst enkelt se lagersaldot hos en annan enhet i företaget. Det blir ju en fördel att ha kontroll på det egna flödet och kunna se exakt var tygerna finns, berättar Marie.
Rekotex ansvarar för frakten i samarbete med Tekologistik. När ordern på tyget är lagd och fakturan betald så skickar Rekotex frakthandlingar till säljaren som paketerar leveransen enligt Tekologistiks anvisningar. Godset är också försäkrat genom Rekotex vilket är en trygghet för alla parter.
Rekotex har visat att det finns oanade möjligheter i textil- och modebranschen. Framför allt genom att kombinera det digitala med fokus på hållbarhet.
– Däremot är det ju inte som en vanlig köp- och säljsajt med skruvar och muttrar. Jag tror att kunskapen måste finnas för att kunna göra ett bra system. Du går inte in och köper 500 meter tyg hur som helst. Oftast vill du prata med någon som håller i affären och som har kunskap inom det textila området och som kan visa upp det fysiska tygprovet som finns här hos mig i Textile Fashion Center.
Rekotex startades 2016. Den digitala plattformen lanserades i mars 2018 efter mycket planering och många möten för att få allting på plats. Nu ser Marie Jonsson med tillförsikt på framtiden.
– Jag har redan fått mycket positiv respons från branschen och det känns som de flesta företag ser fördelarna med ökat hållbarhetsfokus. Det gör att satsningen med Rekotex känns helt rätt, avslutar Marie Jonsson.
Rekotex är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO, Sveriges Textil- & Modeföretag