En av de mest effektiva åtgärderna för att skapa hållbarhet i mode- och textilbranschen är att förlänga produkternas livslängd. Det är något som grundarna bakom prisbelönta textilinnovationen Vividye har tagit fasta på. Med företagets teknik är det möjligt att trycka och ta bort tryck utan att förstöra basmaterialet, till exempel på t-shirts, kuddar, sweatshirts med mera.
– Tekniken är baserad på forskning inom ytkemi från Chalmers Tekniska Högskola och nu är det sju år sedan forskningen startade genom ett projekt hos Mistra Future Fashion. Grundproblematiken som vår innovation tar avstamp från är svårigheten i att återvinna textil där färgerna är en stor del i utmaningarna. Med vår teknik löser vi det vilket känns helt fantastiskt, berättar Johanna Nissén Karlsson, vd och medgrundare, Vividye.
Företaget grundades av Johanna tillsammans med Eric Henriksson Martí och Gustav Larsson-Utas.
Alla tre har en gemensam bakgrund från Chalmers Entreprenörsskola som är universitetets entreprenörsprogram. Här kopplades de ihop med forskarna bakom den unika tekniken, Anna-Karin Hellström och Romain Bordes.
– Vi analyserade möjligheterna från start och insåg att många företag efterfrågade borttagbara tryck för att kunna återanvända plaggen. Det gör ju att plagget slipper bli avfall när trycket blir gammalt eller utslitet, säger Johanna Nissén Karlsson.
Prisbelönat och efterlängtat av branschen
År 2020 mottog Vividye utmärkelsen H&M och ELLE Conscious Award för sin banbrytande reversibla färgningsteknik. Företaget har också placerats på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademins 100-lista över forskningsprojekt med stor potential. Under 2020 mottog Vividye även Textilias hållbarhetsstipendium. Textilia är en av Sveriges största leverantörer av textilservice till kunder inom vård och omsorg. Företagets hållbarhetschef Jonas Olaison beskrev valet av Vividye på följande sätt:
”Vividye är en hållbar och nytänkande innovation som kan lösa en viktig utmaning inom tvätt och textilservice, nämligen att kundlogotyper idag omöjliggör återanvändning av textilier efter att avtalet tagit slut och/eller kunden önskar byta ut textilstocken. I och med Vividye-teknologin skulle vi kunna erbjuda våra kunder anpassade tryck som sen enkelt kan tvättas bort för att återanvändas av en annan kund. Därmed förlängs livslängden på textilerna istället för att producera nya vilket är ett betydligt mer miljövänligt och hållbart alternativ”
Nya investerare och premiärlansering
Sedan september 2021 ingår även Vividye i ett projekt hos Wargön Innovation som ska utveckla företagets teknik samt även cirkulära affärsmodeller kopplat till den revolutionerande innovationen. I februari 2022 genomfördes också en investeringsrunda tillsammans med Chalmers Ventures där totalt 4,1 miljoner kronor tillfördes till företaget.
– Det känns väldigt kul att få med investerare som kan snabba på vår utveckling och skala upp Vividye, och även bidra med extra kompetens i företaget, berättar Johanna Nissén Karlsson.
I februari lanserade även Vividye den första produkten tillsammans med kända modevarumärket Gina Tricot.
– Produkten är en första prototyp där vi levererade den till Gina Tricot som därefter tryckte sin kollektion. Rent konkret består produkten av en unik färg som när den reagerar med borttagningsmedlet så släpper trycket. Vår produkt kan integreras i existerande tryckmaskiner utan några extra kostnader vilket är en fördel, säger Johanna Nissén Karlsson. Det är såklart spännande och vi kommer lansera fler produkter till intresserade kunder och samarbetspartners framöver.
Innovation som bidrar till cirkulär ekonomi
Den innovativa trycktekniken innebär enligt Vividye omfattande besparingar vad gäller miljö och hållbarhet.
– Den stora fördelen är ju att fibrerna i plaggen inte påverkas när vår teknik används, berättar Johanna Nissén Karlsson.
Hon säger avslutande:
– Vi ser att marknaden och textilindustrin efterfrågar fler innovationer som verkligen bidrar till en cirkulär konsumtion. Vi har skapat efterfrågan på en helt ny produkt och hjälpt företag att bli mer hållbara, och det är vi väldigt stolta över. Tittar vi fem år framåt så har vi en bevisad process och säljer produkten i större skala., avslutar Johanna Nissén Karlsson.
Vividye är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, Kommunikatör, TEKO