Sedan han var 18 år gammal har Per Segerqvist varit verksam i familjeföretaget Seger som startades 1947 av hans pappa Gunnar Segerqvist. I över 70 år har företaget med stor framgång stickat strumpor, mössor och accessoarer av finaste kvalitet på plats i fabriken i Röshult utanför Ulricehamn. Nu har Per Segerqvist lämnat företaget och därmed är en familjeepok över. Men han har andra intressanta planer på gång.
– Det är vemodigt förstås. Jag har vuxit upp i företaget och har textilbranschen i blodet och själen. Men allt har en början och ett slut. Men det är något speciellt med ett företag som funnits så länge i familjen, säger han. Nu ser jag fram emot nya spännande utmaningar.
Familjeföretaget har kommit långt sedan allting startade strax efter andra världskrigets slut. I dag är Seger ett innovativt textilföretag som utvecklar högpresterande sportprodukter för skidåkning, löpning, tracking, fotboll, swimrun och vardag. Tillverkningen sker fortfarande till absolut största delen i Röshult i närheten av den gamla vedboden där allting startade.
Strumporna och mössorna från Röshult har genom åren burits av såväl skidstjärnor som inbitna friluftsmänniskor som älskar kvalitetsplagg. Bland namnen som synts i Segers produkter märks Sixten Jernberg, Tomas Wassberg, Anja Pärson, Frida Hansdotter, Jens Byggmark och Sara Hector.
Per Segerqvist tycker att ambassadörerna har varit viktiga delar i företagets framgång liksom företagets fokus:
– Vi har alltid varit specialiserade på strumpor och mössor. Det var så allting startade en gång i tiden och det har nog varit en av framgångsfaktorerna, att vi aldrig kompromissat med kvaliteten i våra produkter, säger han. Vi har också jobbat med många mindre kända personer som är viktiga för oss, bland annat löpare, tränare, skidlärare, swimrum-aktörer och så vidare. Det är viktigt att få input från de som använder produkterna, då vet vi att allting håller vad vi lovar.
Viktigt med egen textiltillverkning
Genom alla år har tillverkningen funnits kvar i Röshult, precis intill huset där Per Segerqvist växte upp.
– Med egen tillverkning har du som företag möjlighet att utveckla produkterna på ett helt annat sätt, än om du outsourcar allting. Det ger också bättre kontroll i alla led vilket jag tycker vi har bevisat genom åren. Många av våra kunder har återkommit och handlat av oss vilket säger en hel del. Har du köpt en Seger-produkt så är det stor sannolikhet att du gör det igen. Det tycker jag känns väldigt bra, säger han.
Innovation genom alla år
En viktig del av Seger under Per Segerqvist ledning har varit möjligheterna att utveckla nya spännande produkter. Företaget har alltid legat långt framme vad gäller innovation och utveckling. Ett exempel är företagets värmesystem med konduktiva material i strumpor som de har utvecklat tillsammans med företaget Inuheat.
– Det har varit typiskt för oss på Seger. Vi har genom alla år varit duktiga på teknik och hitta lösningar som ingen kanske har tänkt på tidigare. Det är också möjligt tack vare vår egen fabrik där det är möjligt att testa nya idéer ganska snabbt, säger han.
Hållbarhet en grundförutsättning för att lyckas i dag
Även hållbarhetstanken har genom alla år funnits närvarande hos Seger. Inför 2018 släppte företaget en grön lookbook som understryker den svenska tillverkningen, Segers historia och fokus på kvalitetsprodukter.
– Som textilföretag i dag måste du ha hållbarhet i alla delar. Det går inte att komma undan med något annat. Konsumenterna kräver det i dag på ett helt annat sätt och på Seger har vi bland annat återvunnit garner och valt miljöanpassade alternativ vad gäller material. Det viktigaste har dock varit att vi stickat mössor och strumpor som håller länge, berättar Per Segerqvist.
Sedan 2001 har Seger varit en del av New Wave Group. Något som Per Segerqvist ser som en naturlig utveckling för familjeföretaget.
– Ja det var ju ett naturligt steg för att växla upp verksamheten och investeringarna i fabriken, berättar han.
Konsolideringar med företag som slår ihop sina verksamheter ser Per Segerqvist som framtiden för branschen, liksom mer svensk tillverkning.
– Jag tror vi kommer se en mer snabbrörlig marknad och tillverkar du i Asien så måste du ha stora volymer, det är något som inte kommer hålla framöver. Kortare ledtider och ökad produktion i Europa och Sverige kommer vi se mer av. Den generation som växer upp nu tittar väldigt mycket på hur varumärket agerar vad gäller hållbarhet och då blir tillverkningen viktig, säger han.
Nya affärsplaner i blicken
Per Segerqvist är en person som alltid har jobbat mycket genom alla år. Han har nu valt att varva ned för tillfället för att snart börja varva upp igen. Det har gett honom värdefull tid att blicka framåt och fundera på framtiden.
–Jag fick rådet att varva ner och det har jag faktiskt gjort för första gången i mitt liv. Det ska bli väldigt spännande framöver att se vad man hittar på nu. Jag har redan investerat i ett e-handelsföretag som jag tror mycket på. Det drivs av ett gäng härliga människor vilket känns fantastiskt kul. Sedan har jag ett par affärsidéer och produkter som jag funderar på att förverkliga så jag har fullt upp redan nu, säger han och skrattar, samtidigt som jag är öppen för nya förslag
Med över 35 års erfarenhet från textilbranschen och detaljhandeln båda nationellt och internationellt, så är det inte en alltför vågad gissning att tro att det handlar om textil.
– Jag brinner ju för textilindustrin och har många års kunskap och erfarenhet inom både produktion och försäljning. Men man vet aldrig. Oavsett vad jag väljer att lägga min tid på så ska det vara något som känns helt rätt i hjärtat. Då blir det oftast väldigt bra. Jag ska också säga att jag är väldigt stolt över vad vi har åstadkommit i familjeföretaget genom alla år och önskar personalen och alla andra lycka till. Givetvis hoppas jag att företaget fortsätter att leverera även utan en Segerqvist vid rodret, avslutar han.
Per Segerqvist var även en av grundarna och ägare till den framgångsrika sportgrossisten SegerUnited AB, med varumärken som b.la Umbro, Nordica, Speedo, Exel samt ett antal andra kända varumärken.
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO