Nina Knutsson är designer hos modeföretaget Newhouse. Med stor känsla för form, kvalitet och det textila hantverket skapar hon och kollektionsteamet hos Newhouse tidlösa kvalitetsplagg med fokus på detaljer. TEKO har varit på besök hos design- och sömnadsavdelningen i Borås och möttes av en familjär känsla.
Huvudkontoret för Newhouse är beläget mitt i centrala Borås. På tre rymliga våningsplan inryms inköp, design, sömnads- och marknadsavdelning. Våningarna rymmer även en ekonomisk avdelning samt lager. Nina Knutsson är utbildad modedesigner på Textilhögskolan i Borås och jobbade tidigare på Gina Tricot som designassistent och designer. Sedan åtta år tillbaka jobbar hon som designer på Newhouse och har funnit sig tillrätta, både i lokalerna, men också med varumärket Newhouse.
– Vi firade 30 år som företag 2016 och familjen Häller har haft produktion här i Borås sedan 1940-talet, så det är ett anrikt företag vilket är riktigt inspirerande för oss som jobbar här, berättar hon.
Totalt arbetar 64 anställda i Newhouse inklusive personalen i företagets 14 butiker. På mode- och sömnadsavdelningen arbetar förutom Nina även en designassistent, direktris, konstruktör, inköpare och provsömmerska. Totalt är det sju personer som ingår i Newhouse kollektionsteam där Nina som designer ofta hamnar i centrum.
– Det är roligt att alla har sin specifika profession och det är verkligen ett teamwork. Framför allt är det en fördel att vi har så mycket mönsterkonstruktion och provsömnad i huset. Det gör att vi kan jobba väldigt exakt med passform, detaljer och kvalitet för våra skräddade plagg vilket är en av våra stora styrkor. Jag kan till exempel som designer lämna en skiss till vår konstruktör ena dagen, tre dagar senare kan vi ha en färdig prototyp som vi kan justera i detaljer och skärningar med mera. Slutresultatet blir modeplagg med högsta kvalitet, berättar Nina Knutsson.
Ikoniska plagg som varar länge
Newhouse jobbar kollektionsvis med fyra specifika säsonger: höst/vinter och vår/sommar. Företagets inriktning mot den klassiska stilbildningen syns tydligt i sortimentet där stommen är ikoniska plagg som bland annat trenchoaten, clubkavajen, Kennedyklänningen, rundhalströjor, polotröjor med mera. Sortimentet passar väl in på den huvudsakliga målgruppen: kvinnor som efterfrågar en trygg och klassisk stil och som värnar om kvalitet och skräddade plagg. Ambitionen hos Newhouse är att skapa ”älsklingsplagg som varar länge och blir vackrare med åren”.
– Mycket av vårt arbete inom designen handlar om att uppdatera Newhouse kollektioner till en kontemporär stil. Det innebär att skapa en kvalitativ skräddad bas som står sig över tid istället för att springa på de snabbaste trenderna. Kollektionerna från Newhouse ska gå att kombinera säsong efter säsong där du som kund ska kunna använda våra plagg en längre tid, säger Nina Knutsson. Många av våra kunder handlar ofta flera plagg vid ett och samma tillfälle, de sätter ihop ett kit som passar dem helt enkelt och det är ju något vi har med oss redan på designstadiet.
Vi rör oss ut i de kreativa produktionslokalerna. Här står rader av olika sömnadsmaskiner och skärmaskiner uppställda efter varandra. Rullar av textila material för kommande säsonger ligger och väntar i hyllorna. Vi möter provsömmerskan Marie Knuthson som är fullt upptagen vid en av symaskinerna. Hon håller på att färdigställa ett antal sjalar av siden med Liberty-mönster.
– Det är en liten serie som vi tillverkar här i Borås. Men det är kul att kunna erbjuda våra kunder något direkt från sömnadsavdelningen, säger Nina Knutsson.
Hon visar en clubkavaj där insida och foder fått omsorg vad gäller detaljer. Yttertyget är av brittisk ullkashmir och inget har lämnats åt slumpen. Ett tydligt exempel på hur Newhouse tänker på helheten.
– Vi lägger mycket tid på detaljer och kvalitet. Det ska kännas att någon har lagt extra omsorg om plaggen. Vi vet att våra kunder uppskattar det, säger Nina.
Vi går vidare ut till ett mindre rum som ligger intill den stora produktionslokalen. Här möter vi direktrisen Anna Johnson som sitter i ett rum fyllt av mönster och textila prover. Hon ansvarar för Newhouse färdiga plagg där företaget inte gör prototyper i huset utan köper en färdig produkt från leverantörer utifrån Newhouse mått, mönster och design. Det är främst stickat, trikå, jeans och chinos med mera.
– Jag jobbar med traditionella måttlistor och har kontakt med tillverkarnas mönsterkonstruktörer och ser till att våra plagg blir exakt enligt våra önskemål. Det fungerar riktigt bra eftersom vi har jobbat länge med samma leverantörer och samarbetspartners. Det säkerställer i sin tur kvaliteten i slutändan då vi vet vad som fungerar för Newhouse plagg och de material som vi jobbar med, berättar Anna Johnson.
Nina Knutsson utvecklar vad det innebär att jobba långsiktigt med leverantörerna och hur Newhouse tänker vid utveckling av kollektionerna:
– Vi ser det som en affärsrelation där vi tillsammans med våra utvalda leverantörer skapar det bästa för oss och för våra leverantörer. Det känns riktigt bra att jobba på det sättet. Vi tittar såklart på trender men väljer bort dem som inte passar oss som varumärke. Vår stilbildning och våra rötter går alltid först. Och där är vi också duktiga på att sälja och koordinera färger i våra kollektioner. Det jag är mest stolt över är våra skräddade plagg som håller en så hög kvalitet, säger hon.
Att utveckla nya kollektioner är ett målmedvetet arbete där alla i företaget är involverade på ett eller annat sätt, inte bara teamet på sömnadsavdelningen.
– Det tar cirka 14 månader innan plaggen kommer ut i butik. Det börjar med att jag och min designassistent sätter upp en plan för kollektionen och vad den ska innehålla. Vi presenterar våra idéer internt för försäljning, marknad och ledning. Därefter startar processen med hela kollektionsteamet och vi tar fram säljkollektioner som våra säljare säljer in. Slutligen produceras plaggen utifrån resultatet vid införsäljningen. Så det är en lång framförhållning och alltid med en tydlig strategi och tanke i arbetet, förklarar Nina Knutsson.
Satsning på nytt butikskoncept och visuell identitet
Under 2018 lanserar Newhouse ett nytt butikskoncept där inredningen i de 14 butikerna blir helt ny. Satsningen är medveten och ska hjälpa till att lyfta fram varumärket ännu mer.
– Vi har en stabil kundkrets men vi vill alltid sälja mer och därför satsar vi på ny butiksinredning för alla våra 14 butiker. Det är en omfattande satsning där vi baserar inredningen i butikerna på vår sömnadsavdelning. Vi lyfter fram vissa detaljer och tanken är att skapa en känsla av ett klassiskt skrädderi. Vi tror att vi kan erbjuda något i den fysiska butiken som kunden inte får på samma sätt digitalt. Det handlar om servicen och det personliga tilltalet. För oss på Newhouse passar det väldigt bra och vi tror att många uppskattar den omsorg som kunderna får hos oss, säger Nina Knutsson.
Det är inte bara de fysiska butikerna som Newhouse satsar på under 2018. Även företagets digitala och visuella identitet uppdateras med bland annat justering av logotyp och förbättring av hemsidan.
– Vår tidigare logotyp togs fram för länge sedan så den nya logotypen anpassas för att fungera i det digitala landskapet med allt vad det innebär. Det är viktiga delar som tillsammans med det nya butikskonceptet ska hjälpa till att lyfta fram företagets erbjudande på ett ännu bättre sätt, säger Nina Knutsson.
Omsättningen för Newhouse har sett positiv ut de senaste åren och legat på en mycket stabil nivå. Förutom de egna butikerna finns Newhouse även representerat hos ett hundratal återförsäljare i hela Skandinavien.
– Butikerna och våra externa återförsäljare är jätteviktiga för vår försäljning. Det är spännande att kunna kombinera med vår e-handel och vi ser positivt på utvecklingen för hela företaget. Med satsningarna som görs just nu så känner alla att det är en inspirerande tid framöver för Newhouse, avslutar Nina Knutsson.
Newhouse är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO, Sveriges Textil- & Modeföretag