Familjeföretaget Klippan Yllefabrik fyllde 140 år under 2019. Det anrika textilföretaget säljer varje år cirka 600 000 plädar av högsta kvalitet. Det senaste året har företaget ökat andelen svensk ull i produkterna och Klippan är också den enskilt största inköparen av ull i Sverige. Arbetet har resulterat i ökade framgångar på exportmarknaden där många verkar uppskatta den svenska ullen.
– Vi köper 500–600 ton tvättad ull varje år och de senaste åren har vi lanserat fler och fler produkter i svensk ull vilket blivit en riktig succé. Under 2019 köpte vi 4 ton svensk ull. Förra året 20 ton och prognosen för i år är 40 ton så det är fantastiskt att det verkar fungera så bra, säger Pernilla Roos, vice vd och delägare. Förutom svensk ull använder vi dessutom mer återvunnen ull i produktionen.
Klippan Yllefabrik drivs av den femte generationen genom syskonen Pernilla Roos och Petter Magnusson. Under alla år har produkter i 100 procent ull varit dominerande. Huvudprodukterna är plädar och filtar som produceras i den egenägda fabriken i Lettland där alla produktionsprocesser finns under ett tak: spinneri, färgeri, väveri och beredning. I Sverige finns huvudkontoret med koncernledning, marknadsföring, design och distribution.
Svensk ull av hög kvalitet
Produkterna i den svenska ullen har tagits emot väl, förstås i Sverige men även i till exempel Japan och Danmark.
– Det visar att det går att använda svensk ull. Problemet är ju mängderna som behövs för många företag kopplat till spinneriverksamheten som inte varit tillräckligt utvecklad med tvättning av ullen och så vidare. Men helt klart håller den svenska ullen en hög kvalitet. Ta till exempel Gotlandsullen där du ser att det är en väldigt fin och annorlunda ull som är glansig, mjuk och ger en härlig känsla. Nästan som en svensk typ av Mohair.
Pernilla Roos tror sig veta varför Klippan har lyckats så väl med svensk ull.
– Vi har vårt eget spinneri där vi kan färga in och göra alla andra bitar, det underlättar för oss jämfört med många andra aktörer. Det blir en hanterbar kedja och alla företag har inte den möjligheten. Att bygga upp hela kedjan av produktionssteg själv utan egen produktion blir oerhört svårt och därför kanske många undviker svensk ull, säger hon.
Hos Klippan Yllefabrik köps den svenska ullen hos fårklippare i Sverige, därefter skickas ullen till ett tvätteri i England och sedan vidare till fabriken i Lettland som sköter resten av produktionen.
– Tidigare har vi köpt all ull från Nya Zeeland, men nu känner vi att det har blivit något av ett genombrott med den svenska ullen, förklarar Pernilla Roos.
Förutom att Gotlandsullen ger en unik känsla så är färgerna i grunden gråaktiga vilket ger en del extra utmaningar för Klippan som arbetar mycket med starka färger i plädar och filtar.
– Det har vi lyckats lösa genom att vi färgar på den grå ullen som ger en lite melerande effekt vilket funkar väldigt väl, säger Pernilla Roos.
Hon ser goda möjligheter för den svenska ullen att ytterligare ta kliv framåt.
– Det är inte alls orimligt att vi ytterligare kommer öka andelen svensk ull hos oss. När vi närmar oss hösten så lanserar vi fler nyheter med mönster och former, berättar Pernilla Ross.
Certifiering och återvunnen ull
Klippan Yllefabrik arbetar också aktivt med återvunnen ull vid sidan av den svenska råvaran. Hittills har företaget arbetat med att återvinna det egna avfallet, som de spinner upp till nytt garn, men nu tar de steget att även köpa in återvunnen ull, vilket gör att de under hösten lanserar en serie med härligt mjuka plädar i återvunnen merinoull.
– Tack vare att vi har en egen vertikal tillverkning med alla processer ”in-house”, så har det gått snabbt och varit smärtfritt att ställa om till lokalt producerade råvaror respektive återvunnet material. Inte minst har det visat sig värdefullt att ha ett eget spinneri där vi på ett smidigt och enkelt sätt kunnat ta tillvara de nya typerna av råvaror, säger Pernilla Roos.
Klippan Yllefabrik är i processen att certifiera produktionen enligt Responsible Wool Standard (RWS) som ger ytterligare hållbarhetsaspekter på verksamheten. RWS ett branschverktyg som är utformat för att säkerställa att ullen kommer från gårdar med ett progressivt tillvägagångssätt för att förvalta sin mark och från får som har behandlats ansvarsfullt.
– Förutom vår egen tillverkning av produkter så tillverkar vi också stickgarner på uppdrag åt ett företag och där har vi märkt en ökad efterfrågan det senaste året vilket är spännande, berättar Pernilla Roos.
Halverad energiförbrukning
Företaget arbetar genomgripande med hållbarhetsfrågan i verksamheten, något som också innefattar energieffektivitet. De senaste sju åren har man lyckats halvera energiförbrukningen i produktionen.
– I sommar kommer vi bland annat att installera en högfrekvenstork som torkar garnet med hjälp av radiovågor istället för värme vilket spar mycket energi jämfört med konventionell torkning, säger Pernilla Roos.
Omsättningen i koncernen var cirka 130 miljoner kronor för 2020, varav 101 miljoner i den svenska delen. Antalet anställda är cirka 150 personer i Lettland och 23 i Sverige. Cirka 75 procent av försäljningen sker utanför Sverige och sammantaget säljs produkter i ett 30-tal länder med Storbritannien, Tyskland, Danmark, Japan och Sydkorea som de största marknaderna utanför Sverige.
– Vi är i princip fullbokade i produktionen fram till september vilket känns helt fantastiskt och vi kommer fortsätta jobba intensivt för att utveckla oss som företag, avslutar Pernilla Roos.
Klippan Yllefabrik är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, TEKO