Svenska startup-företaget Lub Dub Denim lanserar nu sin hängselbyxa ” The Dungaroo”, som även fungerar som en barnbärsele.
– Det var när jag blev ensamstående mamma till två flickor som jag fick idén och även modet att starta eget. Det är inte alltid så enkelt när du är ensamstående att få tiden och vardagen att fungera. Men jag upptäckte en hängselbyxa och tänkte att det borde gå att bära ett barn i det plagget och på den vägen är det, säger Kiki Karlsson, grundare.
Tillsammans med gode vännen Nina Isaksson lanserar nu Lub Dub Denim hybridhängselbyxan via en tre veckors Kickstarter-kampanj.
Ralph Laurens citat ”Stilen är personlig. Den har inget med mode att göra. Modet är flyktigt medan stilen består.” är ryggraden i Lub Dub Denims hållbara affärsplan. Att hylla individers unika stil med högkvalitativa basplagg är riktningen klädföretagen bör ta för att skapa en miljövänligare textilbransch, menar de två grundarna.
Varken Kiki eller Nina har någon erfarenhet av textilbranschen sedan tidigare, något som de ser som en fördel. Det finns ju också duktiga människor att samarbeta med.
– Jag ritade upp hur jag ville att byxan skulle fungera och se ut i grova drag. Därefter kontaktade jag Fashion Factory i Borås som fick skapa tekniska ritningar av mina idéer. Efter ett antal korrigeringar kom vi fram till den modellen vi har i dag och som blev Lub Dub Denims första plagg, säger Kiki Karlsson.
Kiki Karlsson har en bakgrund som konstruktör av värmeväxlare vilket har visat sig vara en bra kunskap att ha i hennes nuvarande entreprenörskap inom textilindustrin.
– Som konstruktör måste du ha superkoll på lagerhållningen och var alla skruvar och muttrar kommer från och så vidare. Det är en säkerhetsfråga; ifall en värmeväxlare sprängs så måste du veta var felet uppstod. Och den tanken har jag tagit med mig in i Lub Dub Denim. Vi vill hålla alla delar i produktionen så nära varandra som möjligt. Det gör allting lättare att ha kontroll på, berättar hon. Jag tänkte att det måste vara både smartare och mer effektivt på det sättet. Men nu förstår jag att det är framtiden även inom hållbarhet i den här branschen. Har du inte koll på varifrån ditt material kommer så kan du inte hävda att du är ett hållbart företag, svårare än så är det inte.
Funktion, passform och kvalitet
Lub Dub Denims hängselbyxa ”The Dungaroo” är en unisex-modell och tanken är inte att erbjuda ett modeplagg. Fokus ligger på funktion, passform och kvalitet. Byxan finns till en början i färgerna blå och svart. Längre fram kommer även vit samt blåvit-randigt.
Namnet Dungaroo är ett påhittat blandnamn som för samman de två engelska orden ”Dungarees” och ”Kangaroo”. De två orden förklarar enkelt och väl funktionaliteten av byxan.
– Det är en byxa som ska fungera i många år och under alla faser i livet oavsett kön. Du kan ha den när du är gravid och även som bärhjälp när barnet har fötts eller ute i trädgården. Och nu har Nina kommit in i företaget och finslipat alla mina grundidéer, vilket är jättekul, säger Kiki Karlsson.
Nina Isaksson har en bakgrund från tv-produktioner, närmast från TV4 där hon har varit med och producerat stora galor.
– Jag har jobbat mycket med marknadsföring, kommunikation och försäljning och den delen är viktig i vilket företag som helst. Det som har varit kul i uppstarten av Lub Dub Denim är all kunskap som finns inom textil- och modebranschen. Till exempel spårbarhetsdelen är superintressant.
Spårbarhetsplattform – ett bra verktyg
Lub Dub Denim samarbetar med den tyska blockchainplattformen Retraced som är byggd för att kunna spåra råvarors ursprung och hantera hållbarhetsaspekter inom textilindustrin. Här kan du som företag till exempel ladda upp certifikat, licenser och andra intyg.
– Vi har en bra grund att stå på som textil- och modeföretag eftersom vi började i rätt ände då vi hade koll på materialet från dag 1. Vi ser Retraced som ett arbetssystem i vår strävan att bli ännu bättre. Det går också att lyfta ut vissa delar i systemet vilket gör det lätt att kommunicera mot kunder och samarbetspartners, säger Nina Isaksson.
Denimtyget hos Lub Dub Denim kommer från företaget Calik Denim i Turkiet som använder Dye Pro-systemet, ett slutet kretslopp där vatten och kemikalier återanvänds i produktionen. Produkterna sys sedan hos ETC Group i Tunisien.
– Det är viktigt att visa vilka leverantörer vi använder. Många kanske ser det som en nackdel ur konkurrenssynpunkt, men vi ser att fördelarna väger över med att vara transparenta, säger Kiki Karlsson. Det gör också att leverantörerna inte kan gömma sig bakom ett varumärke utan det är något vi står för tillsammans.
En viktig del i utvecklingen av plagget var att hitta ett så slitstarkt tyg som möjligt vilket inte alltid är så lätt om du samtidigt vill jobba med återanvänt tyg.
– Vi använder maximalt 20 procent återvunnet tyg, mer än så går tyvärr inte eftersom fibrerna inte blir tillräckligt starka. Vad gäller trims (knappar, dragkedjor m m) så tittar vi i detalj på varje del och finslipar allting hela tiden, säger Kiki Karlsson.
Tyskland gillar hängselbyxor
Marknadsmässigt finns det enstaka konkurrenter ute i världen, dock ingen som fokuserar på hållbarhetsbiten. Tyskland tror de båda på som en kommande tillväxtmarknad.
– Tyskland ligger långt framme vad gäller synen på föräldraskap, de gillar hållbarhet och denim och hängselbyxor fungerar väl. Så vi tror att Lub Dub Denim kan hitta en bra plats där, säger Nina Isaksson.
Säkerhet är också en grundpelare för Lub Dub Denim. Företaget samarbetar med RISE vad gäller test och utveckling av produkterna.
– Vi verkar i Europa och det är väldigt viktigt med tester då vi faktiskt har ett plagg som ska bära ett barn. Då ska det vara extra säkert tycker vi. RISE är oerhört duktiga även på fibrer och teknologi. Sedan är det en fördel att jobba med ett svenskt testföretag. Vi har testat enligt säkerhetsnivåerna för bärselar, t ex flamsäkerhet, slitstyrka med mera, berättar Nina Isaksson.
Smart funktion i fokus
Lub Dub Denim har precis lanserat en tre veckors Kickstarter-kampanj för att skapa uppmärksamhet och samtidigt få stöd från kommande kunder.
– Vi har redan fått uppmärksamhet från branschen och har ett antal influencers som tycker om våra produkter. Så vi har insett att vi behöver skala upp verksamheten för att kunna leverera när efterfrågan ökar, säger de båda.
På frågan om det kan komma fler produkter från Lub Dub Denim så har de två delägarna ett tydligt svar.
– Det ska alltid finnas en tanke med smart funktion i grunden om vi ska lägga till produkter i vårt sortiment. Att till exempel ta fram en ny hantverksbyxa är inget världen behöver. Eventuellt kan vi komma att utveckla en kortbyxa för varmare klimat då vi ser ett tydligt värde i det, avslutar de båda.
Lub Dub Denim är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, Kommunikatör, TEKO