Tretorn grundades 1891 av Johan Dunker och företaget hette då Helsingborgs Gummifabrik AB med tillverkning i Helsingborg. Efter ett antal sammanslagningar och samarbeten med andra gummitillverkare genom åren så etablerades varumärket Tretorn 1934. I dag är Tretorn ett välkänt varumärke där fokus ligger på hållbar innovation genom plattformen Eco Essentials.
– Det började 2016 då vi fyllde 125 år som företag. Vi ställde oss frågan vad vi ville göra under nästa 125 år. Företaget har ju varit med om så otroligt mycket genom åren och vi ville vara en del av arvet på ett viktigt sätt. Alla var överens om att vi ville utveckla vår sociala del och vårt engagemang för hållbarhet. Grundtanken var att bli lite tydligare och att dessa delar skulle bli vår motor för tillväxt och inspiration för innovation. Då föddes Eco Essentials, berättar Fredrik Ekström, Creative Director på Tretorn.
Det första projektet inom Eco Essentials lanserades 2016 i samarbete med Naturkompaniet – en serie jackor av överblivna spillbitar som kallades Left Over Project. Alla jackor sålde slut på 11 dagar och blev en överraskande stor succé för Tretorn.
– Det tar oftast lång tid från idé till verklighet i sådana här projekt när produktionen är inblandad. Men vår första insikt var att komma snabbt ut på marknaden och för att lyckas behövde vi göra det tillsammans med andra aktörer, därav samarbetet med Naturkompaniet, säger Fredrik Ekström.
Skapa ansvarsfulla kläder
Det uppföljande projektet blev att skapa jackor av insamlande och återvunna fisknät, så kallade spöknät som flyter omkring i haven. Ghostnet-projektet blev ytterligare en stor framgång där Tretorn kommunicerade situationen i haven samtidigt som företaget sålde de återvunna spöknätsjackorna. Jackorna är vävda i återvunnen nylon från fisknäten. Materialet blir slitstarkt och sammansatt i rip-stop-struktur och laminerat för hög vattentäthet och andningsförmåga. Materialet är givetvis fritt från flourkarboner, ftalater och PVC.
– Vi kunde ge fisknäten ett andra liv genom våra jackor och på den vägen blev Eco Essentials något större än vi kanske hade trott från början. I dag är tanken att använda Tretorns historiska arv och starka varumärke för att skapa dessa mer ansvarsfulla kläder och inspirera andra aktörer hur du med små medel kan ställa om en produktion till ett mer hållbart företag med mindre miljöavtryck, fortsätter Fredrik Ekström.
Ett högpresterande material inom Eco Essentials är Ocean Shell – ett skalmaterial i tre lager som tillverkas av återvunnen polyester med ett hydrophillic-membran.
– Vi har lyckats få membranet i samma material som de andra lagren i jackan. Det gör att jackan är återvinningsbar, vilket annars är en stor utmaning när du skapar plagg som ska både andas och stå emot vädrets makter, berättar Fredrik Ekström.
Johanna Wikstrand Gartmyr är lead designer för Tretorns ytterkläder. Hon berättar hur Eco Essentials inte enbart var ett enstaka projekt från början, utan även berörde övriga delar i företaget på många sätt.
– Vi analyserade också det övriga arbetet som vi gjorde inom Tretorn och på det sättet har Eco Essentials varit ganska omfattande och en drivkraft i allting vi gör, berättar hon.
Johanna Wikstrand Gartmyr berättar också att den snabba utveckling som sker just nu inom hållbarhet och innovation inte var möjlig för tio år sedan.
– Jag minns hur det var på mässorna. Det fanns det en liten hängare med något hållbart material som var dubbelt så dyrt jämfört med vanligt material. Där har det skett en otrolig utveckling på tygmässor i dag. Nu är det inte så komplicerat att få tag på material vilket har blivit en stark drivkraft för oss där vi utvecklar nya material tillsammans med tygleverantörer, berättar hon. Det känns helt rätt att som designer jobba på ett företag där hela grundtanken är att produkterna ska hålla länge och sedan addera dimensionen med hållbara material.
Biologiskt nedbrytbar jacka
Målet inom Tretorn är att 50 procent av företagets regnjackor ska vara märkta med Eco Essentials senast 2020. Det senaste tillskottet i kategorin är Bio Plant Jacket, en lätt regnjacka som är helt nedbrytbar där materialet kommer från sockerrör och tapioka. Skulle jackan grävas ner i en fuktig kompost förvandlas den till jord på elva månader.
– Det är en helt ny värld för textil- och modeföretag idag jämfört med för bara 10–15 år sedan, säger Fredrik Ekström. Konsumenterna som växer upp i dag är födda i den digitala världen där transparens är självklart. Gör du inte åtminstone lite rätt som företag så kommer konsumenten inte dela ditt värdesystem och då får du inte deras pengar. De vill inte symbolisera sig med företag som struntar i viktiga saker och det är helt självklart.
Kollaboration med finska Makia
Nyligen lanserade Tretorn ett spännande samarbete med finska klädvarumärket Makia. En seglingskollektion med inspiration från Åland med namnet Peace Islands. De båda företagen träffades av en slump på modeveckan i Florens och hade utställningsytorna bredvid varandra. Tretorn och Makia började prata och upptäckte att de hade mycket gemensamt i form av hållbarhetstänk. Seglingskultur, det stillsamma livet och Åland som land var viktiga inspirationskällor i arbetet. Den kollaborativa kollektionen är en självklar del av Tretorns Eco Essentials-sortiment.
– Vi baserar samarbetet med Makia på kamratskap, solidaritet och respekt för naturen. Kollektionen innefattar regnkläder, stövlar och stickade tröjor och accessoarer. En del av intäkterna från försäljningen i projektet Peace Islands donerar vi till The Foundation John Nurminens som arbetar för en ren Östersjö, berättar Fredrik Ekström.
Fredrik Ekström berättar vidare om fotograferingen på Åland som var en speciell företeelse som också blev en slags beskrivning för hela projektet.
– Åland är lite som en demilitär-zon som styrs av Finland men där de talar svenska. Den finaste symbolen för en hållbar livsstil är ju en ensamseglare i en träbåt i skärgården som färdas dit vinden blåser, och seglare är dessutom väldigt miljömedvetna människor. Så det var lite av vår visuella tankebild för hela projektet, säger han.
Innovation genom alla tider
Tretorn tittar ständigt framåt, precis som företaget alltid har gjort. Fredrik Ekström berättar:
– Henry Dunker som var son till grundaren Johan Dunker kläckte ju faktiskt koden att vulkanisera gummi vilket var oerhört revolutionerade på den tiden. Sedan kom bönderna att använda Tretorns skyddsstövlar istället för träskor som de hade haft tidigare. År 1900 lanserade vi våra första sneakers och 1902 tennisbollarna. Vi håller kvar vid samma kärnvärde som 1891. Det är trovärdiga premiumprodukter med funktion, berättar han.
Tretorn sysselsätter 38 anställda på kontoret i Helsingborg och omsättningen ligger på cirka 300 miljoner kronor. Huvudmarknaden är Norden där gummistövlar och ytterkläder är de främsta produkterna. Gummistövlarna är fortfarande Tretorns största produkt, däremot sker den största tillväxten inom ytterkläder. Andra viktiga marknader utanför Norden är USA (främst sneakers), Filippinerna, Japan, Tyskland, England, Holland och Spanien.
– Vi har en stor expansionsplan för Europa där vi jobbar hårt på England, Tyskland och Italien som huvudmarknader och där vi vill växa, säger Fredrik Ekström.
Ny värld av företagande
Några av de allra senaste produktlanseringarna är hybridstövlar och hybridsneakers – produkter som kombinerar funktion med Tretorns skandinaviska design. Helt klart är det en spännande tid för Tretorn som företag.
– Vi går in i en ny värld av företagande. Allt från hur vi utvecklar och hittar material till våra produkter, till hur vi bygger vår organisation. Just nu har vi cirka tio personer på väg in i företaget, bland annat inom digital kommunikation, kategoriansvariga och sourcing. Vi bygger bland annat ett eget inhouse-team för foto, film och produktion, det är nödvändigt i dag när allting går så mycket snabbare i kommunikationen. Sedan ser ju försäljningen också väldigt positiv ut där orderstocken för 2019 har ökat med 50 procent jämfört med 2018. Det känns helt klart väldigt spännande, avslutar Fredrik Ekström och Johanna Wikstrand Gartmyr.
Tretorn är medlem i TEKO
Text av: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO