Jumperfabriken i Göteborg startades 2007 och idén är att erbjuda tidlösa plagg med feminin passform och hög kvalitet. I dag finns företaget representerat på ett antal platser i världen.
–Det är många både i Sverige och ute i världen som uppskattar vår estetik med modern vintage som flirtar med 50-, 60- och 70-talet. Det är kul, säger Elisabeth Synnes, grundare, designer och vd.
Jumperfabriken har fokus på stickade plagg vilket hörs på namnet (jumper: annat ord för stickad tröja). Företaget grundades av Elisabeth Synnes för 12 år sedan och numera säljs produkterna främst i Tyskland, Sverige, Finland, Norge och Holland. Företaget samarbetar med bland annat e-handelsplatserna Boozt och Ellos där produkterna finns representerade. Det senaste året ökade omsättningen med 10 procent och landade på totalt 17,6 miljoner kronor.
– Förra året blev riktigt bra där både de fysiska butikerna och e-handeln hade fina siffror så det är kul att vårt arbete lönar sig. 2019 har de flesta i branschen märkt av en kraftigt minskad köplust och så även vi. Klädbranschen går igenom en dramatisk omställning och alla söker den rätta lösningen. Samverkan på olika sätt t ex mellan fastighetsägare och butiker, eller med andra varumärken tror jag är nödvändigt för att klara sig väl för framtiden, säger Elisabeth Synnes.
Hög kvalitet med bra passform
Jumperfabriken vänder sig till medvetna kvinnor som uppskattar hög kvalitet och söker moderna plagg med bra passform och en känsla av vintage. Elisabeth Synnes har en lång bakgrund som inköpare och designer på modekedjan Brothers & Sisters.
– Jag hade en dröm att starta något eget och jobba i naturmaterial och insåg att det fattades något på marknaden. Det är också lärorikt och viktigt att ha jobbat i branschen med allt från kundbemötande och varumärkesbyggande till designprocessen. Sedan hade jag bra kontakter från början vilket underlättade. En leverantör som kunde producera små kvantiteter, ett företag som ville köpa sig i företaget och skötte lagerhållning, försäljning och distribution. Genom deras kontaktnät fanns vi direkt i ett 40-tal butiker, både stora och små vilket var fantastiskt, berättar Elisabeth Synnes.
Totalt arbetar 7 personer i Jumperfabriken, alla med sin speciella kompetens inom allt från inköp och ekonomi till kommunikation och administration.
– Alla har tydliga roller vilket behövs i ett mindre företag, men förstås gör vi lite av varje. Det går liksom inte att en person jobbar enbart med ekonomi eller inköp utan du måste kunna lite av varje, säger Elisabeth Synnes.
Jumperfabrikens kontor ligger i ett anrikt barnhus som byggdes 1858 för att hjälpa de hundratals hem- och föräldralösa barn som gick omkring på stadens gator. Här utvecklas i dag Jumperfabrikens alla produkter där Elisabeth Synnes jobbar tillsammans med sex kollegor.
–Vi är väldigt mån om våra kunder och det roligaste vi vet är när kunder bär våra kläder och berättar om hur nöjda de är med dem. Det kan vi leva länge på, säger Elisabeth
Populära väskor och strandklänningar
Jumperfabriken startade med ett stickat sortiment, men idag finns ett bredare utbud av produkter där vissa plagg och accessoarer tillverkas i Sverige. Elisabeth Synnes håller upp en stilren handväska med känsla från den gamla tidens lärarinnaväska.
– Det är vår egen Chanelväska som tillverkas av ett företag i Småland. Ett fantastiskt hantverk som vi är stolta över. Den finns i ett antal färger och är väldigt omtyckt av våra kunder, säger hon.
En annan av Jumperfabrikens produkter som tillverkas i Sverige är frottéklänningar i olika färger. Den stickas hos Marbäck Tricot utanför Ulricehamn och sys sedan i Lettland.
– I början var det ingen som förstod tanken med våra strandklänningar, men nu är det en av våra bästsäljare, så det lönar sig att vara envis med sina idéer och göra saker på sitt eget sätt, berättar Elisabeth Synnes.
Det mesta av Jumperfabrikens stickade sortiment tillverkas i Kina där företaget har långvariga relationer med tillverkare.
– De är pålitliga och vet exakt vad de gör och det är väldigt sällan vi har några reklamationer. Nu har jag samarbetat med det företaget i 30 år så det kanske spelar in, säger hon.
Hyllning till alla starka kvinnor
Inspirationen till Jumperfabriken och alla plagg kommer från olika håll, allt från gamla tapeter och foton till möbler. Men främst är det Elisabeths mamma som är symbolbilden för verksamheten. Ett fotografi på henne syns också på den hangtag som följer med produkterna.
– Min mamma hade en dröm om att skapa något med textil, men fick aldrig chansen. Det var ju så på den tiden. Hon jobbade som lärarinna istället. Så Jumperfabriken är på ett sätt en hyllning till alla starka kvinnor som genom åren kämpat i arbetslivet och vardagen, berättar Elisabeth Synnes.
Jumperfabriken är ett omtyckt varumärke som bärs av flertalet kända personer som syns flitigt i sociala medier, till exempel Tina Nordström, Lisa Lemke, Martina Haag, Jenny Strömstedt och meteorologer på TV4.
– Det är roligt att de uppskattar våra plagg. Våra ambassadörer får inget betalt men får bära våra kläder förstås, och det är så gillar vi att arbeta. Det är ärligt precis som Jumperfabriken vill vara. Våra plagg passar dessutom både yngre och äldre och smala och breda kroppar vilket många uppskattar, säger Elisabeth Synnes.
Syns i SVT i höst
Hon berättar också att Jumperfabrikens plagg kommer att synas i tv-serien Vår tid är nu i höst. Serien är en av SVT:s största dramasatsningar någonsin och utspelar sig över flera decennier. Serien startade 2017 och under hösten sänds den tredje säsongen.
– De lånade hundratals plagg av oss från alla olika kollektioner genom åren så det känns superspännande att synas där. Det är en tidlös och klassisk serie där huvudrollsinnehavaren bland annat bär den här, säger hon och håller upp en vit klänning i ull och viskos.
Vi rör oss ut i stan och besöker NK där Jumperfabriken har byggt upp en shop-in-shop sedan maj månad. Elisabeth Synnes förklarar syftet.
– Det ger mycket att finnas här på en naturlig mötesplats för handel och inspiration. Många turister besöker varuhuset och vi har redan märkt en positiv utveckling, säger hon.
Vi går vidare till Jumperfabrikens andra butik på Vallgatan. Här möts vi av en inbjudande och stilren butik där vintage-estetiken är påtaglig i butiken. Elisabeth Synnes är övertygad om att den fysiska modebutiken har en naturlig plats i staden.
– Människor vill fortfarande uppleva plaggen i verkligheten och ta och känna på materialen. I alla fall våra kunder. De uppskattar också servicen som vi erbjuder. Det är många internationella kunder som handlar i våra fysiska butiker. Sedan är kombinationen av fysiska butiker, egen e-handel och återförsäljare en bra lösning för oss, avslutar hon.
Jumperfabriken är medlem i TEKO