Modéliste Atelier är en mönster- & 3D-studio baserad i Stockholm som utvecklar allt från första skiss till mönstertillverkning och 3D-plaggvisualisering. Företaget hjälper både nya och etablerade designers och företag att förverkliga sina idéer och tänka i nya banor.
– Vi ser att fler och fler företag vill testa tekniken. Med de nya hållbarhetslagstiftningarna som är på gång så kommer 3D-visualisering vara ett naturligt verktyg för att skapa ett bättre hållbarhetsarbete, säger Oliva Steinbüchel, grundare och delägare, Modéliste Atelier.
Företaget startades 2021 av Olivia Steinbüchel, Love Höglund och Ellen Blücker. Alla är utbildade mönsterkonstruktörer hos Tillskärarakademin i Stockholm. Det var också här som affärsidén utvecklades hos de tre entreprenörerna.
– Vi såg möjligheten och tror att digital design och mönsterkonstruktion i 3D kommer att innebära en revolution i branschen och det gäller inte bara modebranschen utan även annan typ av textildesign, säger de tre.
Traditionell textilbransch
I dag har Modéliste Atelier uppdrag från både små och stora aktörer. Men många företag är fortfarande i startgroparna eller har inte insett alla fördelar med tekniken.
– Textil- och modebranschen i Sverige är traditionell på många sätt. Många företag har sina rutiner och system sedan gammalt. Men det kommer att ändras och det kommer gå snabbt så det gäller att hänga med som företag idag. Med 3D-visualisering kan du faktiskt sälja produkter innan de är producerade, det ger helt andra möjligheter vad gäller lagerhållning, hållbarhet, produktion och marknadsföring, förklarar Ellen Blücker.
Olivia Stenbüchel utvecklar:
– Textil- och modebranschen i Sverige är ganska liten och ju fler som börjar använda tekniken desto fler kommer upptäcka fördelarna. 3D-tekniken gör att du kan skapa verklighetstrogna plagg eller textila produkter som ser ut som de finns på riktigt med korrekt fall och passform. Som designer kan jag välja knappar, material och skärningar utifrån kundernas önskemål. Det ger ju en större flexibilitet i det mesta jämfört med traditionella mönsterkonstruktion.
Rent konkret handlar 3D-visualisering om att utgå från nuvarande mönsterkonstruktion, till exempel i klassiska designprogram som Gerber eller Lectra. Utifrån de programmen kan sedan mönstret exporteras till 3D-programmet.
– Därifrån så lägger du mönsterbitarna på en avatar (digital modell) och sedan syr du plaggen på avataren i det digitala programmet. Du syr sträcka för sträcka och bit för bit av plagget, som om du skapar det i verkligheten. Sedan väljer du material, stretch, vikt på tyget, färger, eventuella tryck, detaljer eller annat som du vill ha i din design, säger Ellen Blücker. Det finns väldigt många inställningar och det går att göra plaggen så verklighetstrogna som möjligt. Samtidigt går det också att använda 3D-visualisering i olika nivåer, från grundläggande till avancerat beroende på vad syftet är.
Ökad träffsäkerhet i designarbetet
Modéliste Atelier har än så länge jobbat med 3D-visulisering av modeplagg, men är öppna för andra möjligheter.
– Vi anpassar oss efter kundernas önskemål och eftersom vi är ganska nystartade så har vi den möjligheten vilket vi ser som en styrka. Det går ju till exempel att skapa riktigt verklighetstrogna accessoarer och därmed utveckla ett helt koncept eller andra produkter. Tekniken är ju så flexibel och det går ju till exempel att ta fram produkter i olika färger och låta återförsäljarna välja sina favoriter innan du startar den fysiska produktionen. Det gör att du träffar mer rätt i dina investeringar, säger Love Höglund.
Marknad på stark frammarsch
Marknaden för 3D-visualisering eller digitala textilier är på stark frammarsch. Flera större internationella mode- och sportvarumärken ligger redan långt framme i utvecklingen av sina produkter och tjänster. Hos H&M och andra större modeföretag är det ofta ett krav att du som mönsterkonstruktör även ska ha kunskap inom 3D-visualisering. Flera skolor har också startat utbildningar det senaste året vilket vittnar om betydelsen av den nya tidens modebransch.
– Vi har hållit i utbildningar hos Tillskärarakademin vilket är kul. Och det är helt klart efterfrågat hos större företag som förstår att det här är framtiden. Tittar du på Zara och deras marknadsföring så kan vi se att de använder 3Dvisualisering i sin e-handel, men det kanske inte en vanlig konsument lägger märke till. Så bra går det att göra det i dag, förklarar Love Höglund.
Framåt ser Modéliste Atelier att fler företag kommer att efterfråga 3D-design som bas i sitt arbete, helt enkelt för att det ger flera fördelar.
– Ett exempel är att konsumenterna kommer kunna använda egna avatarer om några år och prova plaggen digitalt via e-handeln på ett bra sätt. Då vet du som kund att passformen är perfekt innan de fysiska plaggen levereras hem vilket är riktigt spännande! Det är inspirerande att vara med och leda utvecklingen. Vi märker att branschen behöver välutbildade konstruktörer och 3D-designers så vi känner att vår affärsidé ligger helt rätt i tiden, avslutar de tre.
Modéliste Atelier är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, Kommunikatör TEKO