Familjeföretaget Cavaliere i Borås grundades 1973 och erbjuder välskräddad herr- och damkonfektion av högsta kvalitet. Varje år tillverkar företaget cirka 60.000 kostymer. Under 2018 har Cavaliere för sjätte mästerskapet i rad fått det ärofyllda uppdraget att sy kostymer för det svenska herrlandslaget i fotboll. Namnet på kostymen inger förhoppningar om stordåd under fotbolls-VM i Ryssland.
– Vi har arbetat sedan 1997 med fotbollslandslaget och det är fantastiskt kul och en stor ära. Vi märker att det är ett stort intresse även bland de som inte är intresserade av fotboll. De här stora mästerskapen blir ju speciellt och något alldeles extra, säger Sofia Frick, vd.
Prover och tyger till landslagskostymen har noga selekterats för att nå den perfektion som hör en VM-kostym till. Kostymen har fått namnet Zoloto (som betyder guld på ryska) och har en modern siluett i exklusiva material med skräddade detaljer i en vacker blå ton kallad ”Deep Water Blue”. Materialet är 100 % ull från det anrika väveriet Reda.
– Vi provade ut i mars och sedan har vi sytt upp kostymerna och därefter blev det finjusteringar innan spelarna åkte till Ryssland. Det är intressant hur utvecklingen har skett inom mode för idrottare och fotbollsspelare. I dag är det väldigt viktigt med uttrycket och det finns ett stort intresse från spelarnas sida, vilket gör det hela roligare även för oss, berättar Sofia Frick.
Hon berättar om varför företaget är så uppskattade av såväl idrottsstjärnor som mer vanliga kunder.
– Kunderna söker alltmer det okonstruerade och där har vi varit framgångsrika. Vi har en ganska dyr produkt, men det gäller att hitta en bra balans i det hållbara modet. Våra kunder ska kunna ha plaggen i ett antal säsonger och den kvalitet som vi har tillåter det. Vi vill gärna använda färger men det ska ändå kännas som en klassisk kavaj. Blått är oerhört starkt vad gäller färg just nu och är ganska tidlöst. Sedan tittar vi förstås på konstruktioner i strukturer och tyger för att skapa rätt look i kostymerna och kavajerna för varje kollektion, säger hon.
Polen och Tyskland en växande marknad
Cavaliere har totalt 18 anställda på huvudkontoret i Borås. Här finns alla funktioner förutom mönsterkonstruktionen och sömnaden som sker i den egna produktionsanläggningen i Tjeckien. Det rymliga huvudlagret i Borås är en imponerande syn och en stor fördel för företaget. Här står rader av klädställningar med implastade kostymer. Allting välordnat och strukturerat.
– Fördelen med att ha lagret på plats här i Borås är att vi kan gå ut och titta vad som faktiskt finns i lagret. I dag finns många digitaliserade verktyg, men att ha allt på plats är något vi kan dra nytta av i form av ökad servicegrad gentemot kunderna, berättar Sofia Frick. Vi kan ju också skicka produkterna samma dag som ordern kommer in, förutsatt att det finns i lager förstås. Vi har ett stort lager men det är produkter som snabbt säljs. Totalt har vi 48 storlekar i lager i dag.
Företaget har cirka 400 återförsäljare i 13 länder där Skandinavien är störst med Sverige som nr 1 och Norge som tvåa. Polen och Tyskland är länder som växer starkt.
– Vi startade med e-handel i november 2017 och ser det som en fördjupning av vårt erbjudande och varumärke. Våra produkter passar att handla digitalt om kunden har samma passform sedan tidigare. Vi ser dock att konsumenterna hittar återförsäljarsidorna och det känns positivt att vi vägleder dem dit, säger Sofia Frick.
Sartorial Make ger skräddarsydd känsla
Under 2017 gick Cavaliere helt över till Sartorial Make. Det innebär att företaget syr som italiensk skräddat och nästar plaggen istället för att använda limning. Resultatet blir en högre hållbarhet och perfekt passform och känsla. En fördel jämfört med limning är att kavajens olika delar och lager kan justeras, den sydda trådens följsamhet skapar en passform som håller.
– Det är kul när kunderna säger att kavajen är så skön. Och då vet ju vi varför. Det handlar om passform och kvalitet och det känns som vi har valt helt rätt väg, säger Sofia Frick. Det är förstås inte lika lätt att bli dubbelt så stora eftersom kundkretsen är begränsad och det är vi medvetna om.
En som har varit med och ställt om produktionen på plats i Tjeckien till Sartorial Make är produktionsteknikern och kvalitetschefen Michele Veneziano, som arbetat otaliga timmar i produktionen för att lära ut hantverket till övriga i personalen. Han har själv drivit fabrik under många år och arbetat hos både Corneliani och Valentino.
– Det som är intressant är att han vill hela tiden göra saker bättre, en italienare är aldrig riktigt nöjd och det syns ju i kvaliteten hos våra plagg, säger Sofia Frick.
I dag står herrkonfektionen hos Cavaliere för 90 procent av omsättningen.
– Ser man till hur marknaden ser ut så är det män som är i huvudsak kostymbärare, det är ju helt naturligt, säger Sofia Frick.
Stor flexibilitet med egen tillverkning
Totalt säljer Cavaliere cirka 60.000 kostymer per år. Omsättningen för 2017 blev 70 miljoner kronor. Sedan tillkommer omsättningen för produktionsbolaget i Tjeckien. På plats i Tjeckien arbetar cirka 100 sömmerskor.
– Det är inte helt lätt att driva egen produktionsanläggning med en skiftande efterfrågan. Fördelen är att vi är totalt flexibla och vet exakt vilken personal vi har, vad de får i lön och vilka förutsättningar de har. Det känns bra och Tjeckien är inte långt bort, vi har möjlighet att ta beställningar med kortare leveranstid. Sedan arbetar vi med italienska tyger vilket också underlättar leveranserna och logistiken. För att klara de stora topparna syr vi upp ett lager till de olika säsongerna, berättar Sofia Frick.
De stora högtiderna är drivande i försäljningen hos Cavaliere. Kostymer och kavajer används till både glädje och sorg.
– Det blir så och därav har vi mycket på våren. Det är student, konfirmation och bröllop och ganska klassiskt med många festliga tillfällen, säger Sofia Frick.
Hur klär sig svensken egentligen?
– Jag tycker att kavajen är en bra väg att gå och där ser vi att vi har kommit en bit, framför allt i städerna. Sedan tror jag att många har slackat på klädkoden, bland annat hos företag som tidigare hade en stolthet i klädseln på jobbet. Att klä sig stilrent och snyggt ger ju trovärdighet. Men det varierar med tiden och jag tror att även en udda byxa och kavaj kan ge ett välklätt och snyggt intryck, säger Sofia Frick.
Framöver ser Cavaliere fram emot den stora herrmodemässan Pitti Uomo i Florens, ett viktigt skyltfönster för modeföretaget från Borås.
– Mässan ligger tidigt, men är ett bra avstamp innan semestern och få träffa våra kunder. Vi har två nya säljare som kommer vara med och det känns positivt för oss framöver. Sedan är det dags för mässan i Köpenhamn som också är viktig, avslutar Sofia Frick.
Cavaliere är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO, Sveriges Textil- & Modeföretag