Ekelund, Linneväveriet i Horred, är Sveriges äldsta linneväveri och grundades 1692. Det familjeägda företaget levererar förstklassiga textilier till hela världens hem. Bland annat till Japan där linneprodukterna från Horred är eftertraktade.
– 55 procent av vår omsättning kommer från export i dag. De största marknaderna finns i Norge, Tyskland, USA och Japan. Men det är kul att vi finns representerade på en del udda platser, bland annat Färöarna, Island och Grönland, berättar Fredrik Svenberg, produktionsansvarig.
All tillverkning sker i den egna fabriken i Horred några mil sydöst om Göteborg. Här har företaget tillgång till en komplett fabrik med högteknologiska vävmaskiner, beredning och konfektion. Ekelund har varit miljöcertifierade sedan 1990-talet och produkterna är miljömärkta med GOTS, Global Organic Textile Standard. Det är den världsledande standarden för miljömärkta textilier tillverkade av certifierad ekologisk fiber.
– Kriterierna inom GOTS ställer krav på spårbarhet, högsta möjliga miljöhänsyn och krav enligt sociala kriterier. Certifieringen innefattar hela kedjan, från odling av fibrer, spinning, färgning, vår egen vävning, beredning och ut till konsumenten. Det är kul och något som vi märker att kunderna uppskattar, säger Fredrik Svenberg. Till exempel vår beredningsmaskin, den har ett slutet system vilket gör att vi inte släpper vidare något förorenat vatten till avloppet. Vi använder också regnvatten som vi filtrerar till maskinen.
Dagliga fabriksvisningar
En relativt unik, men talande bild av Ekelund som företag är att hela fabriken och produktionen är öppen för allmänheten att se. Dagliga visningar sker måndag-torsdag kl 10-15 och fredagar 10-12.30. Vissa besök är mer hektiska än andra, enligt Fredrik Svenberg.
– Ibland kommer det busslaster med besökare och då blir det full fart. Det är oerhört positivt att kunna visa upp hela tillverkningskedjan. Det är ett sätt för oss att göra fler medvetna om hur produktionen fungerar hos oss. Förstås stärker det vårt varumärke att människor kan få se hur deras duk, handduk eller löpare tillverkas. Sedan har vi ju också vårt museum och vår butik som tillsammans berättar hela företagets fantastiska historia, säger han.
I den inbjudande butiken som ligger vägg i vägg med produktionen och kontorsdelen finns ett komplett sortiment av företagets många omtyckta produkter samt ett kafé och restaurang. En stor satsning är kollektionen med tv-kocken Tina Nordström där köksprylar och tolkningar av mönsterskatter från svensk textiltradition har fått ge inspiration till en levande kollektion av bland annat handdukar, löpare, bordsdukar och servetter.
Vi går vidare in i fabriken och möts av en modern anläggning med den senaste teknologin. De automatiska sömnadsmaskinerna syr 400-600 handdukar i timmen. Lokalerna är ljusa, fräscha och välstädade. Det märks att företaget även satsar på att arbetsmiljön ska hålla lika hög klass som produkterna.
– Det är viktigt att ha rent och snyggt i produktionen och över hela anläggningen. Det blir roligare för alla att jobba. Personalen flyttar också runt i produktionen och får på så sätt variation i arbetet och kunskap inom alla delar, säger Fredrik Svenberg.
Nytänkande en del av Ekelunds själ
Fredrik Svenberg berättar historien när företaget utvecklade trefärgningstekniken i början av 1990-talet. Då fanns blå, röd och gul tråd i varp. Av de tre färgerna kunde företaget sedan ta fram ett stort spektrum av färger genom att kombinera de tre i olika variationer, något som resulterade i ett patent. Fredrik Svenberg håller upp en handduk som ser ut att innehålla ett stort antal färger.
– Här kanske ögat tror att handduken innehåller orange, grönt och lila. Men det finns bara blå, gul och röd tråd. Allt bestäms i hur vi lägger trådarna i maskinerna och skapar mönster i olika nyanser, berättar han. Det här utvecklade företaget vidare till sexfärgningstekniken där vi även använder grön, svart och blekt tråd, men det är fortfarande bara sex färger. Men av dessa sex färger kan vi väva mönster och bindningar på ett helt unikt sätt.
Fredrik Svenberg visar en annan handduk som innehåller ett fantastiskt mönster av olika färger och nyanser. Det innehåller fjorton lager av trådar som vävts ihop enligt en bestämd design.
– Det svåra är ju inte att visa en tråd, utan det kluriga är att dölja alla trådar som ligger under. Vi måste också förbruka alla trådar lika mycket, annars blir en tråd spänd medan en annan slakar och då går den av i maskinen. Det måste vara samma matematik i produktionen, berättar han.
Ekelunds maskiner är datastyrda vilket gör att företaget kan väva olika mönster efter varandra i produktionen på samma varp, istället för att byta varp mellan varje mönster.
– Vi kan väva mönster ända ut i väven vilket gör att vi slipper ha sydda kanter. Det intressanta med datastyrningen är att vi spar allting i datasystemet. Så om vi vill ha exakt samma konstruktion om något år, så kan vi enkelt plocka fram och köra samma produktion en gång till med samma hastighet och broms. Maskinerna känner också automatiskt av densiteten på garnet, berättar Fredrik.
Vid en av maskinerna vävs mönster med Alfons Åberg, en populär produkt. I en annan maskin vävs ett annat mönster som än så länge är hemligt, det är höstens nyheter som produceras.
– Höstens katalog och nyheter från oss kommer bli något alldeles extra, så det känns riktigt kul, säger han.
Mumin populärt i Japan
Vi lämnar fabriksgolvet för en stund och går vidare till designavdelningen och hälsar på designchefen Margareta Nyström. Vi möts av ett rum fyllt av mönster, färger och prover. Ekelund köper en hel del mönster mot royalty av kända designers. Företaget samarbetar med upp emot 15 olika designers per år. Margareta Nyström är den som väljer ut de mönster som kan bli aktuella för produktion.
– Jag arbetar just nu med nästa års katalog och nyheter som vi ska visa på Formex. Vi arbetar också en del med licensprodukter som Alfons Åberg och Mumin som är populära produkter. Det som är roligt med Mumintrollet är att vi säljer mer till Japan än till Finland, berättar hon.
Designchefen betonar fördelen med att ha alla delar i företaget på samma plats.
– Allt går så mycket smidigare och förstås finns det en kvalitetsaspekt på det. Jag kan till exempel gå ut i produktionen med ett designförslag på förmiddagen och får ett färdigt prov någon timme senare, berättar hon.
Vägg i vägg med Margareta sitter Annika Hill som är designer. Hon planerar och lägger i ordning mönster och design för produktion samt håller kontakt med kunder.
– Jag har kontakt med kunder som har egna produkter som vi tillverkar. Det kan vara allt från att de väljer en befintlig produkt och lägger dit sin logotype till egna motiv med lösa idéer som vi hjälper till att sätta samman. Vissa har också helt färdiga saker som de vill ha producerade här hos oss, berättar Annika Hill.
Bland kunderna syns allt från museer och stadshus till populära besöksmål, till exempel Länsmuseet i Skara, Stockholms Stadshus, Ibsenmuseet, Filmmuseet i Amsterdam med flera. När mönstret och produkten en gång har tillverkats så sparas allting i systemet. Om kunden vill göra en ny beställning så kan det snabbt läggas upp i produktion igen.
Design och miljöcertifiering viktigt på den internationella marknaden
Från designavdelningen rör vi oss en våning upp och möter exportchefen Sabine Jansson. Hon har hela världen som arbetsområde och vet vad kunderna efterfrågar.
– Ekelunds styrka ute i världen är vår speciella design, den är viktig. Men också servicen med leveranserna och att det går att köpa små kvantiteter från oss. Kunderna kan handla utifrån sina egna behov och slipper ha stora lager. Vi har också ett brett sortiment av olika kollektioner vilket uppskattas. Sedan är det också en fördel med företagets långa historia och att det är familjeägt, det underlättar i kontakten med kunderna. Made in Sweden och vår GOTS-certifiering gör samtidigt att nya kunder hittar till oss. Det är inte så vanligt med hemtextilier som är ekologiska, berättar Sabine Jansson.
Vi återvänder till fabriksgolvet och stannar framför ett intressant utvecklingsprojekt. En modern maskin i skinande aluminium som företaget själva har utvecklat. Chris Ragnebring, tekniker och maskinkonstruktör berättar:
– Det är en automatiserad maskin för löpare och större handdukar som ska sköta kvalitetskontroll, vikning och sätta etiketter på produkterna. Vi har en utvecklat en liknande maskin sedan tidigare för dukar och tanken är att den här ska fungera på liknande sätt och spara tid i produktionen, säger han.
Maskinutvecklingen är en viktig del av verksamheten hos Ekelund. Med produktion av cirka en halv miljon artiklar per år så gäller det att hitta lösningar som förenklar och effektiviserar verksamheten. Den nya maskinen innebär att i princip alla mellanlager i produktionen försvinner. Produkterna kommer gå direkt från tillverkning till maskinen och sedan vidare till lagret.
– Vi har i dag en total genomloppstid på 5-6 dagar från planerad vara till dess att den är varpad, vävd, beredd, etiketterad och packad för leverans. Då ligger produkterna och väntar i 3-4 dagar efter beredningen. Med den här maskinen kommer vi att korta ner tiden avsevärt, berättar Fredrik Svenberg. Den andra maskinen har fungerat väl och gjort cirka 1,4 miljoner handdukar under fem år. Under fem år har vi haft ett stopp på under fem minuter. Det säger en hel del om hur bra maskinen fungerar.
Chris Ragnebring förklarar en viktig del bakom maskinens driftsäkerhet:
– Det handlar om att vi får tid att tänka genom alla steg som maskinen ska klara av och hur den ska fungera innan den sätts i produktion, säger han.
Hög kompetens och effektiv logistik
Fredrik Svenberg förklarar att många kunder kanske upplever Ekelund som ett mycket större företag än vad det i själva verket är.
– Det beror på att vi är så pass kompletta med oerhört hög kompetens genom hela verksamheten. Annars hade det inte gått att driva företaget. Men det är kul att vi kan konkurrera ute i världen från lilla Horred, säger han.
En annan viktig del i arbetet handlar om logistik och här har Ekelund fått hjälp genom Tekologistik som hjälper till att hitta optimala logistiklösningar.
– I dag går alla våra leveranser i Sverige med de nya logistikavtalen som Tekologistik hjälpt till att ta fram. Och det är ju viktigt i dag med den digitala utvecklingen som sker. Framöver kommer vi nog även att se över leveranserna utomlands. För oss är fungerande leveranser väldigt viktigt och då är det ju bra att de tjänsterna finns för oss som är medlemmar i TEKO. I övrigt känner vi att hela företaget är på rätt väg och vi har satsat mycket på senare år för att skapa en modern verksamhet, avslutar Fredrik Svenberg.
Ekelund är medlem i TEKO.