I över 20 år har Lexington med stor framgång utvecklat hemtextilier och mode av hög kvalitet med tydliga influenser från New England. Efter 19 år av oavbruten tillväxt har nu även Lexington märkt av branschens strukturella förändringar med ökad e-handel och en mer komplicerad marknad.
– Det är kunderna som bestämmer i dag på ett helt annat sätt än tidigare och det gäller att förhålla sig till som företag. Vi tittar ständigt på hur vi på bästa sätt kan möta kundernas behov, bland annat genom att flytta fysiska butiker till andra mer passande lägen utifrån dagens köpbeteenden. Samtidigt har vi bra tillväxt på e-handelssidan där vi samarbetar med e-tailers och marketplaces, säger Kristina Lindhe, grundare och kreativ chef.
Bakgrunden till Lexingtons framgångssaga startade tidigt. Redan som barn fick Kristina Lindhe möjlighet att uttrycka sig med färg och form i hemmet, något som la grunden till idéerna och den ständiga kreativa kraften i Lexington.
– Jag är uppväxt med möjligheten att testa idéer och vara kreativ så intresset för färg, form och inredning har alltid funnits. I huset där jag växte upp hade vi ett möbelsnickeri där jag kunde röra mig fritt. Så det var en stor del i min uppväxt, det förstår jag nu i efterhand. Känslan för materialet och strukturen i tyg och vävar har också alltid varit en stark faktor hos mig. Det tycker jag fortsatt är viktigt, och jag tror många uppskattar möjligheten att känna och klämma på produkterna när det kommer till textil, säger hon.
Kristina Lindhe är en entreprenör i grunden och har mottagit ett flertal priser genom åren. Men någon naturlig förebild finns inte.
– Jag är en entreprenör i grunden och ser mig inte som en börs-vd. Det är också min roll i företaget. Alla utmärkelser är ju kul och ger energi förstås, men det är ingenting jag tänker på i det dagliga arbetet. Jag tittar främst på andra intressanta företag och inspireras av dem, säger hon.
En viktig lärdom är dock att du sällan lyckas ensam som entreprenör. Något som också Kristina Lindhe är väl medveten om.
– Det finns alltid duktiga personer runt omkring entreprenören som får idéerna att flyga, precis så är det hos oss också. Det finns ingen som är bra på allt och det är tur att vi har så bra medarbetare här på Lexington, berättar hon.
Företaget är i dag verksamma i 20 länder och har totalt 28 egna butiker samt 30 franchisebutiker i Kina. Det största marknaderna finns i Sverige, Norge, Kina och Tyskland. Omsättningen för 2018 landade på cirka 273 miljoner kronor. Totalt arbetar cirka 130 anställda i företaget vilket innefattar huvudkontoret i Stockholm, butikerna och de olika landskontoren.
En positiv känsla som värnar om vänner och familj
Företaget är i dag synonymt med de tydliga influenserna och formspråket från New England. Men det var inte textil som låg till grund för varumärket Lexington i första hand.
– Jag besökte regionen och blev helt tagen av arkitekturen i området som har ett släktskap med Skandinavien, men allting var större. Det var fascinerande med husen i cederträ och de många fönstren som släppte in allt ljus. Helheten tilltalade mig. Inte minst ljuset som är viktigt för oss skandinaver som lever i mörker halva året, förklarar hon. Sedan står hela området i New England för en positiv känsla där familjen och vänner är viktigt i livet. Alla de sakerna i kombination blev Lexington.
Andra varumärken hade tidigare använt New England-stilen i deras konceptuella framtoning, bland annat Ralph Lauren och Gant, men ingen hade gjort det så omfattande inom heminredning. Dessutom inte i Europa, enligt Kristina Lindhe.
– Jag såg ett tomrum på marknaden med en stark känsla i stilen. Kraften i konceptet fungerar fortfarande och framför allt går det hem över hela världen. Det är rent och enkelt och tilltalar många människor oavsett kultur och bakgrund. Det finns någonting som är tidlöst med hela uttrycket, säger hon.
Lexington är en förort till Boston med en stark historisk bakgrund där invånarna kämpade för självständighet mot britterna i slutet av 1700-talet. Något som sedan bland annat ledde fram till den berömda tebjudningen i Boston och slutligen USA:s självständighetsförklaring 1776. Kristina Lindhe berättar en intressant historia om när de besökte borgmästaren i staden:
– Du får inte fotografera för kommersiellt bruk utan tillstånd. I början när vi besökte Lexington så hade vi möte med borgmästaren som gav oss lifetime permission att fotografera i staden. Undantaget var en staty som heter The Minutemen, som är en viktig del i historien om Lexington. Den fick vi inte fotografera, vilket säger en del om integriteten och hur viktigt historien är för dem.
Historien med frihetskampen är också en viktig del i varumärket Lexington i dag.
– Vi har inte varit speciellt revolutionära i vårt tänk, men när vi startade så vände vi upp och ner på en hel bransch när vi gjorde ett helt koncept och framför allt inredningstextil i säsonger precis som inom modebranschen, vilket ingen annan hade gjort tidigare. Det var helt unikt, berättar hon.
Genuin kvalitet som känns
En annan sak som är unikt med Lexington är tanken bakom produktutvecklingen och kollektionerna, något som förstås ligger Kristina Lindhe, som kreativ chef, varmt om hjärtat.
– Jag brinner ju för den kreativa delen, produkterna och materialen. Det som driver mig är varumärkets utveckling med allt vad det innebär, från produktutveckling till hur vi kommunicerar, berättar hon.
Redan från starten hade Kristina Lindhe en tanke om hur produkterna skulle kännas och upplevas. Hon ville skapa känslan av hur det är att bära en riktigt fin skjorta, fast i sovrummet.
– Vår grundidé från början var att göra bäddlinne i skjorttyger. Det kanske inte många tänker på i dag. Men det handlar om känslan från skjortan med hög kvalitet i tyger och passform. Du känner direkt på en skjorta om kvaliteten och passformen är bra. Den känslan ville vi förmedla in i sovrummet. Du tillbringar en tredjedel av ditt liv i sängen, så varför inte ha riktigt bra sänglinne, förklarar hon.
I dag arbetar Lexington med tillverkare främst i Europa och företaget flyttar inte runt produktionen som många andra aktörer ofta gör. Enligt Kristina Lindhe är det en fördel när det gäller att utveckla produkter. Men att tillverka bäddlinne av skjorttyger var inte helt okomplicerat i början.
– En modern vävstol som väver med skjorttyger har oftast en maxbredd på 150 centimeter. Så för att klara bäddlinnets olika mått som oftast skiljer sig från land till land så var jag tvungen att övertala väverierna att väva på skjorttyger på deras vävstolar för hemtextil. Det var inte helt lätt, men det gick till slut att övertyga två väverier. Ett av dem jobbar vi fortfarande med vilket känns fantastiskt kul, säger hon. Och i dag jobbar vi med med oxford, poplin, flanell, denim och Tencel i våra produkter vilket alla kännetecknar material för skjortor.
Hållbarhet från starten
Något som alltid har funnits med i Kristina Lindhes tankar när hon skapar kollektionerna och utvecklar varumärket är fokus på hållbarhet. Allt bäddlinne och samtliga frottéprodukter hos Lexington är i dag märkta med OEKO-TEX.
– Grunden i företaget är baserat på produkter och material av hög kvalitet och medvetna val. Våra produkter håller väldigt länge vilket är en av de viktigaste bitarna när du tittar på hållbarhetsaspekten tillsammans med produktionen. Vårt bäddlinne till exempel blir bara bättre med åren.
Kristina Lindhe framhåller de långvariga relationerna med leverantörerna och fabrikerna som nyckeln även när det gäller ett bra hållbarhetsarbete.
– Tack vare långsiktiga relationer så kan vi påverka produktionen och de val vi gör. Bland annat tog vi fram bäddlinne i Tencel för några år sedan, det hade ingen annan gjort i branschen då. Vi frågade helt enkelt våra leverantörer om det var möjligt och förklarade hur vi ville att materialet skulle fungera och kännas. De hade en tillit till oss efter alla år tillsammans. En sådan sak är annars mycket svårare att lösa, förklarar hon.
Men även om företaget och hon själv har en idé och en övertygelse om hur produkterna ska kännas så är det inte säkert att kunderna köper det.
– Det är inte lätt att få konsumenterna att förstå fördelarna med Tencel eller något annat hållbart material. Varför ska de välja ett bäddlinne med Tencel? Det absorberar fukt bättre, det känns som bomull, men det går åt mycket mindre vatten i produktionen och det är hållbara fibrer som är certifierade. Det är mycket att ta in för konsumenterna, men vi lyckades, säger hon.
Kristina Lindhe berättar att många av fabrikerna de anlitar arbetar ständigt med förbättringar inom miljö.
– Till exempel fabriken i Indien som producerar mycket av vår hemtextil, den är byggd av återvunnet material och är en modern fabrik i alla led vilket känns kul, berättar Kristina Lindhe.
Efter drygt 20 år som ledare av ett globalt varumärke så vet Kristina Lindhe vad som krävs för att lyckas och vad som varit nycklarna till företagets framgångar.
– Först och främst är det våra produkter. Om inte en skjorta eller bäddlinne är bra så fungerar det inte. Sedan måste också designen fungera för att skapa en helhet som känns relevant. Hela vårt koncept är tydligt och har varit det genomgående i alla år. Sedan har vi också legat i tiden och adderat saker som tilltalar människor. Dessutom har vi alltid varit bra organiserade, från tillverkning till distribution och kundkontakter. En viktig del i att lyckas är att du måste kunna sälja och leverera. Du kan skapa hur fina produkter som helst, men säljer det inte så försvinner ju hela poängen med företaget, avslutar hon.
Lexington är medlem i TEKO