Nu finns Levis 501® Original Jeans tillverkade av bland annat Renewcells innovativa material Circulose® tillgängliga världen över. Lanseringen är en del i det pågående samarbetet mellan de båda bolagen för att skapa fler cirkulära produkter och tjänster.
– Det är oerhört kul att de ikoniska 501:orna kan tillverkas med vårt cirkulära material Circulose®. Det innebär att materialet håller den kvalitet som krävs för kommersiellt breda lanseringar och visar samtidigt hur seriösa Levis är i sitt hållbarhetsarbete, det är helt klart en uppskalning och tydlig markering världen över inom återvunnen denim, säger Harald Cavalli-Björkman, Chief Growth Officer, på Renewcell.
Innovationsprogram inom Levis
Lanseringen bygger vidare på det tidigare arbetet inom Levis Wellthread®-serie där plaggen 502 jeans för män och High Loose för kvinnor lanserade med samma material. Den lanseringen inkluderas av amerikanska tidningen Fast Company på den årliga listan över World Changing Ideas.
– Wellthread® är Levis innovationsprogram där de testar och experimenterar med nya idéer. Det var också under den tidigare lanseringen som Levis såg att Circulose® mötte alla kvalitetsaspekter och standarder som de krävde. Tidigare hade inte det varit möjligt med mekaniskt återvunnen denim, säger Harald Cavalli Björkman.
De nylanserade 501 jeansen är delvis tillverkade av återvunnen denim och produktionsspill som blandats upp med ekologisk bomull. Enligt Harald Cavalli-Björkman är andelen Circulose® i varje plagg 16%.
– Andelen Circulose® i plaggen kommer öka framöver eftersom vi vet att det fungerar och vi vår verksamhet är under snabb uppskalning, säger han.
Harald Cavalli Björkman fortsätter:
– Det här samarbetet visar att skillnaden mellan viskos och bomull börjar suddats ut. Jag bär jeansen just nu och känner ingen skillnad och de innehåller ändå 40 procent viskos. Och just känslan som konsumenterna upplever innebär att det går att använda återvunnen viskos i större utsträckning, säger han. Levis har också designat jeansen för att de ska lättare kunna återvinnas i nästa steg, bland annat i detaljer såsom patchen med Levis symbol på baksidan av jeansen som är av vit bomull istället för läder. Vi har testat att återvinna jeansen i vår process och det fungerar utmärkt.
Hållbarhet på riktigt
För trovärdighetens skull vill inte Harald Cavalli Björkman nämna några siffror vad gäller hållbarhetsaspekten i det specifika samarbetet med Levis.
– Det är inte kontinuerlig produktion och inte så effektivt som det kan vara ännu. Vi har därför inte den data som krävs för att publicera några hållbarhetsparametrar. Men på sikt när vi är igång för fullt så kommer vi att visa på fördelarna förstås, säger han.
I en rapport från Stella McCartney Foundation 2017 där Renewcell var med i en jämförande livscykelanalys mellan olika viskosproduktioner så visade det sig att Renewcells viskosmassa innebär minus 2 kilo koldioxid per kilo producerad fiber i netto klimatpåverkan. Företaget minskar alltså klimatpåverkan genom sin produktion.
– Det krävs inte i närheten de mängder vatten som vanligtvis behövs vid produktion av konventionell tillverkning. Vi bevarar mark som annars skulle gått åt till jord- eller skogsbruk eller deponi och det krävs inga pesticider för vår produktion kräver ingen odling med mera, säger Harald Cavalli-Björkman.
Ny fabrik står klar under andra kvartalet
Renewcell bygger just nu en ny fabrik i Ortviken som kommer att stå klar under kvartal 2 och allt går enligt planerna. Totalt har cirka 60-65 personer rekryterats till fabriken. Harald Cavalli-Björkman berättar vidare att bolagets tillväxt är nödvändig för att klara modeindustrins utmaningar. När han startade på Renewcell under 2017 så var det 4 anställda i bolaget. I dag uppskattar är de över100.
– Det rullar på bra, även om vi alltid tycker att allting går för sakta. Textilbranschen är i behov av en snabb omställning till mer hållbara och cirkulära material så vi måste agera snabbt på alla fronter och växa som bolag. Det är ju för allas bästa, förklarar Harald Cavalli Björkman.
Efterfrågan på Renewcells material finns i branschen och många vill inleda projekt och samarbeten.
Förutom Levis har Renewcell även lanserat med KappAhl, Bestseller och delägaren H&M. Spännande projekt tillsammans med Inditex och Gina Tricot pågår samt en del andra hemliga aktörer.
– Det är kul och vi kommer ha mycket att göra när fabriken står klar vilket är bra. Och det allra bästa är att vi ser att Circulose® håller för kommersiella lanseringar på stor skala. Vår uppgift är ju att tillhandahålla material så att modeföretagen kan nå sina hållbarhetsmål fram mot 2030, avslutar han.
Renewcell är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, TEKO