Koi Kids Studio designar och producerar hållbara kläder och accessoarer för barn, som tack vare sina detaljer och annorlunda storlekskonfiguration har en förlängd livslängd.
– Min tanke är att skapa barnkläder som håller längre och jag använder resttyger av hög kvalitet, berättar Sofie Andersson, grundare och designer.
Sofie Andersson är utbildad textildesigner och har en bakgrund som assisterande designer hos 2ND DAY, som är Day By Mikkelsens yngre varumärke. Hon var även med och startade upp jeansvarumärket Blanche vilket gav bra erfarenheter inom hållbarhet.
Enligt Sofie Andersson handlar mycket om vilka val du som företag gör när det gäller hållbarhet.
– Det är någonstans allting börjar. Vilka material och leverantörer du väljer och hur du vill att dina produkter ska tillverkas. Gör du det rätt från början så blir allting enklare framåt, säger hon.
Använder europeiska resttyger
Koi Kids har valt att använda europeiska resttyger, något som styr hur plaggen designas och utvecklas i slutändan. Tanken är att kläderna ska hålla länge och inte bli för små för fort.
– I utformningen av plaggen har jag fokuserat på bättre passform, smarta detaljer som längre muddar, justerbar midja, tryckknappar vid halsen, och framförallt hög kvalitet på tygerna, berättar Sofie Andersson, som själv är småbarnsförälder och vet vilka detaljer som kan vara extra värdefulla.
Alla kläder är gjorda av resttyger från tidigare produktioner och ekologiska tyger och tillverkas i Portugal.
– Jag har valt att arbeta med en mindre familjeägd fabrik och tillverkare vilket gör det enklare att säkerställa kvaliteten på tygerna, men också att arbetsförhållandena bland de anställda är schysst. Genom att det är resttyger så finns det också en begränsad mängd plagg i varje kollektion och jag undviker överproduktion. Det största miljöpåverkan har ju också redan skett i produktionen av tygerna tidigare, förklarar hon.
Någon brist på material har Sofie Andersson inte märkt av.
– Det finns egentligen hur mycket tyger som helst att använda och upcycla. Självklart beror det på hur stora mängder tyg du som företag behöver, men för mig fungerar det utmärkt, säger Sofie Andersson.
Koi Kids försäljning sker via egen webbshop och sociala medier. Plaggen vänder sig till barn i åldern 1-6 år och företaget erbjuder även konsulttjänster inom design av kläder och accessoarer. I sortimentet finns allt från sweatshirts, leggings och klänningar till byxor, t-shirts och overaller.
Gripande historia
Sofie Andersson har sin bas i Vejbystrand i Skåne och hon förklarar hur hon ser på modebranschen i allmänhet kopplat till den egna verksamheten.
– Det är ju speciellt att använda resttyger förstås. Men det ger också möjligheter på ett annat sätt jämfört med nytillverkade material. Skulle jag vilja ha samma kollektioner från år till år hade det kanske inte gått att använda resttyger. Men som jag ser det blir mitt sortiment mer flexibelt och levande genom att ta vara på det som redan har producerats, förklarar hon. Jag har en tanke och vision med plaggen, men sedan får tygerna styra slutresultatet. Det finns ju högkvalitativa tyger som inte används till något och det är inspirerande att de kommer till användning hos oss.
Historien bakom namnet till företaget kommer från Koi fisken, men Koi Kids bär också på en annan gripande bakgrund.
– Det kommer från min vän Line, som gick bort i leukemi i början av förra året. Under sin tid på sjukhuset så målade hon de mest fantastiska akvarellfiskarna. Fiskarna finns nu med både som print och som broderi på flera av plaggen i kollektionen. Koi Kids kommer också att donera pengar varje år till olika projekt som forskar kring cancer, berättar Sofie Andersson och fortsätter:
– Det är helt klart spännande att driva eget, men du kan också styra och ha kontroll över allting vilket känns befriande på något sätt. Jag tror helt klart att branschen behöver mer hållbarhet överlag, avslutar hon.
Koi Kids är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, Kommunikatör TEKO