”Kollektionen ger liv till vår svenska textilindustri”
Jumperfabriken i Göteborg startades 2007 av Elisabeth Synnes. Idén är att erbjuda tidlösa plagg med feminin passform och hög kvalitet. I dag finns företaget representerat på ett antal platser i världen. Nu lanserar Jumperfabriken kollektionen ”Svenska Klassiker” – ett samarbete med Almedahls och Borås Cotton Contract samt Textilfabriken i Borås.
– Det är fantastiskt kul att få ta tillvara på de fantastiska tygerna och klassiska mönstren och göra något nytt och spännande. Vi älskar hantverk och svenskt mode och den här kollektionen ger liv till vår svenska textilindustri, säger Elisabeth Synnes, grundare, VD och designer, Jumperfabriken.
Det märks att Elisabeth Synnes älskar design, textil och det genuina hantverket. Hon pratar med inlevelse om glädjen med den här typen av unika projekt.
– Jag tycker att det är väldigt kul att jobba så här. Vi har gjort det förr, många pratar om att producera mer i Sverige och hela Västra Götalandsregionen gör en satsning på det, men det är inte många företag som lyckas tillverka i Sverige. Därför är den här kollektionen extra kul tycker jag, säger hon.
Ett verkligt hantverk
Den unika kollektionen är designad i begränsad upplaga, tack vare att den är skapad av överblivna tyger från Almedahls och Borås Cotton. Kollektionen innehåller sommarklänningar och hattar och mönstren som använts är: Olle Eksell – Italiensk blomsterhylla (Almedahls), Ulla Bodin – Jakten (Almedahls) och Sven Fristedt – Lager (Borås Cotton)
Kollektionen har sytts upp av teamet på Textilfabriken i Borås som drivs av Linda Göthberg och Malin Wiland.
– Det var härligt att få träffa alla människor som driver våra svenska företag. De brinner verkligen för textilindustrin. Och nu blev kollektionen komplett där svensk mönsterdesign möter ett historiskt arv i en svensk textilfabrik och så vi på Jumperfabriken som är ett svenskt modeföretag, säger Elisabeth Synnes.
Hon fortsätter:
– Det är ett sådant hantverk i varje plagg och det inser nog inte alla konsumenter. Många tror att det bara är att trycka på en knapp och så kommer plagget ut i andra änden, förklarar hon.
Trots det gick kollektionen ovanligt snabbt att ta fram. Tanken var att börja innan jul 2021, men av olika anledningen blev det förskjutet någon månad.
– I slutet av februari eller början av mars träffade jag Textilfabriken i Borås och därefter gick det snabbt att gå från mönsterkonstruktion till färdig design. Så nu kommer plaggen att produceras i slutet av april och planen är att lansera kollektionen den 10 maj via vår webbshop, berättar Elisabeth Synnes.
Internationell marknad
Jumperfabriken har vanligtvis fokus på stickade plagg vilket hörs på namnet (jumper: annat ord för stickad tröja). Företagets produkter säljs främst i Tyskland, Sverige, Finland, Norge och Holland. Företaget samarbetar även med e-handelsplatserna Boozt och Ellos där produkterna finns representerade liksom hos Åhléns.
– Vi har haft en god utveckling under pandemin och det är en följd av våra digitala satsningar där vi har sett över alla våra processer för att effektivisera vårt sätt att arbeta. Nu känner vi oss starkare än någonsin och kommer lansera en dansk sajt under våren. Vi har sett att många beställningar kommer från Danmark så det är kul att de uppskattar vår design, berättar Elisabeth Synnes.
Jumperfabriken har totalt 7 anställda, alla med sin speciella kompetens inom allt från inköp och ekonomi till kommunikation och administration. Företaget har också en fysisk butik på söder i Stockholm.
– Butiken har fungerat väldigt bra och många verkar uppskatta att handla i mindre butiker och den speciella känsla som finns där, säger Elisabeth Synnes.
Inspiration från inredning och foton
Inspirationen till Jumperfabriken och alla plagg kommer från olika håll, allt från gamla tapeter och foton till möbler. Det gör också att den nya kollektionen Svenska Klassiker passar väl in i sortimentet.
– Under 1950-talet gick min mamma Gun i skola på Jobs handtryckeri i Leksand där hon hade Gocken Jobs som lärare. Och jag växte upp i ett hem fyllt av vackra tyger från just Jobs. Vår estetik på Jumperfabriken kan beskrivas som modern vintage som flirtar med 50-, 60- och 70-talet. Jag har också en längtan att lyfta fram vårt fantastiska mönster- och kulturarv som finns i Sverige. Genom Jumperfabriken blir det möjligt att använda klassisk modedesign i tidsenlig tappning, förklarar Elisabeth Synnes.
Hon avslutar:
– Visst vill vi tillverka så mycket som möjligt i Sverige. Det blir dyrare och nästan konsthantverk av det, men vi har fler tyger och mönster på gång som vi kan tänka oss att använda. Så det blir spännande att se hur den här kollektionen tas emot, avslutar Elisabeth Synnes.
Jumperfabriken är medlem i TEKO