Med egen jeansfabrik i Borås och tillverkning on demand vill nystartade varumärket JEANSVERKET revolutionera denimindustrin. Nu lanserar företaget e-handel och söker återförsäljare som vill vara med och utveckla framtidens handel.
2017 registrerade Johan Käll i Borås varumärket JEANSVERKET med visionen att skapa något unikt. I dagarna lanserades jeansverket.se och ska nu förändra värdekedjan i denimproduktionen genom att producera on-demand-jeans av i huvudsak överskottstyger.
Johan Käll startade Jeansverket som en motreaktion på den smutsiga denimindustrin, där massproduktion är det enda som är lönsamt, men som lämnar enorma avtryck på miljön. Nu är det dags att leverera de första jeansen som är producerade av antingen reko-tyger, dvs överblivna tyger från andra leverantörer, eller kvalitetstyger med så lite klimatpåverkan som möjligt.
– Jag har en stark drivkraft att vara med och förändra den här branschen. Jag vet hur branschen fungerar och jag ser också stora möjligheter att förändra den. Det behöver inte vara så omständligt att starta igång en produktion. Marknaden är redo för det småskaliga nu.
Skräddarsytt i mikrofabrik
Nyligen lanserade Jeansverkets sin e-handel där kunden kan beställa jeansen utefter sina egna längdmått. Efter lagd order produceras jeansen i mikrofabriken i Knalleland och levereras inom ett par veckor. Priset är inte högre än många andra premiumjeans på marknaden, men de tillverkas av högkvalitativa tyger som köpts in från olika restlager där tusentals meter tyg har beställts in för massproduktion.
Det cirkulära och kundfokuserade tänket reflekteras inte bara i produkterna utan i hela värdekedjan, från att reducera miljöavfall, till att minimera produktutbudet och istället förbättra det som redan finns. Ett annat konsumtionsbeteende som går att applicera i Jeansverkets erbjudanden är att återvinna använda plagg och ge dem nytt liv. Värdekedjan minimeras och optimeras med innovativa lösningar och produktionen stannar i Borås.
– Vi kommer att ha ett affärsområde där vi gör om använda produkter. Jeansen, skjortan eller jackan kommer då att få ett andra liv, och efter det ett tredje och ett fjärde. Livscykeln ska gå att följa och därigenom gör kunden både plånboken och jordklotet en tjänst. Jag kommer aldrig att flytta tillverkningen från Borås. Jag är övertygad om att det går att bygga en ekonomiskt lönsam verksamhet på hemmaplan. Med svenska arbetsvillkor och miljölagar får vi ett cirkulärt kretslopp för en hållbar jeanstillverkning och samtidigt ger vi tillbaka skatter och intäkter till vår svenska modell, avslutar Johan Käll.
Johan Käll som startat Jeansverket är också vd för Syverket som är medlem i TEKO.