Textil- och modeföretaget Ivanhoe grundades i Gällstad 1946 – mitt i den svenska textilindustrins vagga. Företaget är specialiserat på innovativt och funktionellt sportmode där 90 procent av alla produkter stickas i den egna fabriken i Gällstad. Nu tittar företaget på nyrekryteringar tack vare ökad efterfrågan.
– Det ser riktigt bra ut och vi har ökat omsättningen rejält sedan förra hösten. Vi vill behålla kontrollen, från valet av garn och tråd till färdigt plagg, det är därför vi stickar i Gällstad. Dessutom kan vi agera snabbt vilket våra kunder uppskattar. Korta transporter ger också en lägre belastning på miljön, berättar Anders Göthager, vd.
I Gällstad finns även företagets avdelningar för design, utveckling, mönstergradering, brodyrservice samt en sömnadsavdelning för mindre serier och prover. De stora sömnadsuppdragen sker hos partners i Europa. Ivanhoe drivs idag av tredje generationens Göthager med syskonen Anders, Anna och Karin och totalt jobbar 13 anställda i bolaget.
För den breda allmänheten är Ivanhoe kanske mest känt för högkvalitativa golf- och outdoorkläder samt arvet från 1970-talet då färgstarka Ivanhoe-tröjor var starkt representerade i skidbackar och på många andra platser. I dag arbetar företaget strategiskt mot en aktiv fritid, vilket ger möjlighet till en bredare marknad. Men fortfarande är ullprodukter av högsta kvalitet Ivanhoes signum.
– Vi försöker få in nya produkter hos våra kunder, bland annat hos golfshopar som normalt säljer pikéer i grälla färger. Nu erbjuder vi även lite mer streetmode och överraskar kunderna lite grann, till exempel under hösten så säljer vi ullkappor i golfshopar, det är ett bra sätt för butikerna att inte bara ha rea på hösten utan också sälja mer utanför själva högsäsongen, berättar Anders Göthager.
Friluftstrenden stärker efterfrågan
Vi rör oss runt i fabriken och kontorslokalerna och möter den välordnade maskinparken där stickmaskinerna går på högvarv. 90 procent utgörs av egna produkter, övriga är private label-produkter som Ivanhoe stickar på uppdrag för andra företag. I sortimentet finns allt från stickade hoodies till västar, jackor, mössor, sjalar och windstoppers.
– När Ivanhoe var som störst på 1970-talet så fanns produkterna överallt vilket gjorde att varumärket blev ointressant till slut. Hade vi inte haft egen tillverkning och kunnat göra private label-produkter på den tiden så hade inte företaget funnits i dag. Då var andelen private label-produkter 90 procent. I dag är det tvärtom, berättar han.
Vi stannar till vid brodyravdelningen. Här ligger rader av finstickade ulltröjor som ska levereras till kunder. Brodyren på tröjan avslöjar slutkunden – Carnoustie Golfclub i Skottland, en av världens mest prestigefulla golfklubbar och som under sommaren arrangerade The Open (British Open), en tävling som av många anses som den största tävlingen i världen.
– Vi hälsade på hos shopägaren i Carnoustie innan sommaren och han la en order på 500 tröjor direkt med brodyr och logotypen på tröjorna. Han sa att den tävlingen verkligen genererar försäljning av tröjor och andra produkter även långt efter tävlingen är över, så det är kul att vi finns representerade där, berättar Anders Göthager.
Golfklubbar och shoparna är en marknad är starkt representerade och den målgruppen som tar mest tid i anspråk, enligt Anders Göthager. Men Ivanhoe är mer än enbart golf idag och den starka friluftstrenden är något som företaget märker av.
– Människor gillar outdoor och friluftsliv mer och mer vilket syns i vår produktion. Sedan kontaktades vi av modemässan i Köpenhamn som ville att vi skulle vara med där. Det säger en del en del om att outdoor och mode börjar närma sig varandra mer och mer vilket är spännande, säger Anders Göthager.
Ivanhoe är noga med att inte lägga in för mycket mode i plaggen. Grundtanken är funktion och kvalitet.
– Våra plagg håller ju länge och det är därför kunderna uppskattar varumärket. Då kan vi inte skapa plagg som ingen vill bära från en säsong till en annan. Däremot har vi ju accentfärger och kanske några detaljer i våra produkter, säger Anders Göthager.
Av försäljningen att döma verkar Ivanhoe göra helt rätt saker. Under hösten 2017 ökade företaget försäljningen av de egna produkterna med 25 procent. Våren 2018 syntes ytterligare en ökning, den här gången med 40 procent jämfört med året innan, och försäljningen under hösten 2018 har vuxit med 50 procent. Omsättningen för 2017 blev cirka 30 miljoner kronor. Prognosen för 2018 ser förstås mycket positiv ut.
– Private label-produkterna får mindre och mindre plats i vår produktion och vi strävar efter att bli 100 procent Ivanhoe. Eftersom vi har egen produktion så skulle allt bli enklare med både införsäljning och planering, säger Anders Göthager.
Hållbarhet i fokus
Hållbarhetsarbetet är viktigt för Ivanhoe och företaget arbetar endast med naturmaterial i plaggen: 100 procent ull och 100 procent lin. Dessutom är garnet certifierat med Blue Sign och OEKO-TEX. Ivanhoe arbetar även med Tencel där kombinationen av Lyocell och ull ger en mjukare och svalare kvalitet.
– Konsumenterna blir alltmer medvetna och vill veta hur plaggen är tillverkade, det gynnar oss eftersom vi alltid har koll på leverantörer och tillverkningen, säger Anders Göthager. Vi kan också använda något äldre maskiner tillsammans med våra moderna maskiner, det gör att vi kan hålla en bra prisbild gentemot konsumenterna. Det hade inte gått med miljoninvesteringar i helt nya maskiner överlag. Men förstås viktigt att hänga med i utvecklingen och tänka innovativt.
Vi går vidare i lokalerna och kommer till Ivanhoes show room. Här finns allt från de nya moderna ulltröjorna och accessoarerna till de välkända klassiska Ivanhoe-tröjorna från 1970-talet. Varumärket Ivanhoe står sig starkt i dag bland återförsäljarna och är välkänt för kvalitet och funktion. Totalt arbetar företaget mot hundratals olika återförsäljare och finns representerat i Skandinavien samt Tyskland, England, USA, Österrike och Schweiz.
Ett viktigt skyltfönster är outdoormässan ISPO i slutet av januari där många av företagets kunder finns på plats för att inspireras och lägga beställningar.
– Det är bra att vara på plats och synas i samband med andra svenska outdoorföretag. Vi drar nytta av varandra så att världens blickar riktas mot A2-hallen, sedan är det förstås konkurrens på plats. Men det är bara positivt för kunderna, säger Anders Göthager.
Konsumenterna har makten
Hemligheten bakom ett lyckat ullplagg är att ha kvalitet i alla delar, enligt Anders Göthager.
– Materialet är ju jätteviktigt, men också funktionella detaljer. Vi lyssnar på våra kunder som kommer med önskemål, till exempel att ”där skulle det finnas en ficka”. De vet ju vad som fungerar eftersom de möter konsumenterna varje dag. Istället för att hitta lägre pris på produkterna så försöker vi hitta optimala lösningar som gör plaggen ännu bättre. Det är den vägen vi har valt, berättar Anders Göthager.
Han utvecklar resonemanget om vad som gör Ivanhoe framgångsrika. Service och kundvård lyser igenom när han berättar om hur företaget arbetar.
– Du måste lyssna på vad konsumenterna säger och vill ha. Om de bestämmer sig för att något är bra eller dåligt så kommer det synas hos återförsäljarna och sedan hos oss, säger han.
Ivanhoe kommer att nyanställa framöver till följd av produktionsökningen. I dagsläget rullar produktionen sju dagar i veckan i fabriken i Gällstad och vd:n ser positivt på framtiden.
– Det känns bra och vi tror mycket på det erbjudande vi har. Sedan är det klart att kompetensfrågan är viktig. Det gäller att hitta rätt människor som är kunniga, bland annat produktionstekniker som har bred kunskap och som kan många saker. Men helt klart är det en spännande tid framöver för oss, avslutar Anders Göthager.
Ivanhoe är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO, Sveriges Textil- & Modeföretag