Artex är ett av Sveriges största industriföretag inom sömnad och tillskärning av textilier samt industriell tapetsering. Företaget grundades 1928 i Mjölby och har totalt fem produktionsanläggningar i Sverige och Lettland. Sedan 2006 har omsättningen ökat från 25 miljoner kronor till 80 miljoner kronor för 2015. Och gott om idéer finns för att utvecklas och växa vidare.
– Jag och min kollega Björn Samenius tog över företaget 2006. Vi hade båda en bakgrund som anställda på chefspositioner, men inte i textilbranschen. Jag var till exempel utvecklingschef på Electrolux tidigare vilket har varit en fördel då jag förstår en del om dessa processer och hur stora företag tänker, det är viktigt för oss i dag. Med vår bakgrund har vi kanske ett annat synsätt än den klassiska textilindustrin, berättar Mats Rydsund.
Bland kunderna märks till exempel Bombardier där Artex renoverade en stor del av Londons pendeltågstrafik med 150.000 delar. Uppdraget var värt 25 miljoner kronor. Andra kända kunder är bland andra Volvo, Kinnarps, Mio, SJ, Göteborgs Spårvägar och Scania.
– Vi är just nu nära att stänga ett riktigt stort internationellt projekt på tågsidan, men får återkomma om det när avtalen är signade, säger han.
Kreativitet och kompetens en lyckad kombination
I lokalerna vid Artex sitter ingenjörer och sömmerskor intill varandra. Den kreativa miljön i den renoverande fabrikslokalen är inspirerande. Här står ett stort antal symaskiner uppställda. Lite längre bort syns skärmaskiner för både stora och små produkter. Rader av lagerhyllor är fyllda med materialrullar. Överallt verkar det pågå olika projekt. I en del av lokalen sitter formgivare och ingenjörer bredvid varandra. Känslan av en modern textilfabrik är påtaglig. Det är lätt att förstå att Artex har en hög innovationsförmåga och lätt att anpassa sig efter kundernas behov. Bland uppdragsgivarna finns inte bara stora företag som vill ha en helhetslösning utan även arkitekter, inredare och produktutvecklare som söker kvalitet och innovativa detaljer.
– Närheten till flera av våra kunder, bland annat Volvo, är en viktig bit. Där tror jag också vi har en fördel gentemot internationella konkurrenter. Det blir lättare att snabbt anpassa produkterna utifrån behoven, berättar Mats.
En annan av företagets kunder är den tyska koncernen Recaro som tillverkar säten och produkter till flyg- och bilindustrin. En uppdragsgivare som ställer extra höga krav på säkerhet och trygghet.
– Det är helt otroligt vad noggranna de är på alla detaljer. Det kan handla om laserskurna hål med nästan ingen tolerans alls i sömnaden på vissa detaljer. Och ibland kan man tycka att det är absurt, men vissa branscher och länder fungerar så, fortsätter han.
I de flesta projekt finns krav gällande såväl miljö- som säkerhetsnormer, krav som Artex ständigt är en samtalspartner i tillsammans med sina kunder. Företaget behärskar även andra materialområden, till exempel skum, plastkomponenter, trä och stål. Datorer ser samtidigt till att produktionen är optimerad för att minimera spill.
Brandskydd och miljökrav en stor utmaning
Mats Rydsund nämner att branschen står inför stora utmaningar de kommande åren. Bland annat brandskydd som ska klara alla tester. Framför allt i kombination med alltfler miljökrav där vissa kemikalier inte kan användas.
– Om jag ska säga någonting där det behövs mer forskning inom textilindustrin så är det hur företagen ska klara brandkraven i framtiden. Det är knepigt eftersom olika branscher har olika krav. Möbelindustrin har sina krav, fordonsindustrin har andra krav. Lägg därtill att du har en marknad med flera länder som har sina egna bestämmelser. Det blir inte helt lätt, berättar Mats. Däremot finns ju åtminstone en EU-gemensam standard. Men nu kommer vi att anställa en ytmaterialexpert för att ha full kontroll på utvecklingen inom området.
Artex har i viss mån egna labb där de utför tester liksom leverantörerna. Sedan testas produkterna i slutändan vid Statens Provningsanstalt för godkännande. En annan viktig och unik del i verksamheten är 3D-scanning av prototyper/modeller.
– Det är vi och Volvo som har den tekniken i Norden och det är en klar fördel vid utformningen av en produkt. Vi kan göra CAD-ritningar, men också simuleringar och belastningar. Det går att scanna av en tredimensionell kropp och göra en läggningsbild/mönster utifrån det, säger Mats.
Fortsatt tillväxt med fokus på kvalitet och innovationer
Artex har en stor bredd i företaget och kontaktas ofta av uppfinnare och innovatörer. Dock har företagsledningen lärt sig att alla idéer inte passar för marknaden.
– Vi gillar ju idéer så därför lyssnar vi gärna på människor som har innovativa saker på gång. Däremot har vi blivit bättre på att utvärdera och analysera och ta betalt för våra tjänster. Det måste finnas en verklighet och lönsam potential. Annars går det inte, säger han.
Artex har många bollar i luften och flera olika ben att stå på, men grunden till framgångarna ligger fortfarande hos personalen.
– Hantverkskunnandet hos våra sömmerskor, tillskärare och produktutvecklare är vår tillgång. Deras kompetens sitter i händerna. Tillsammans med maskiner och programvaror kan vi kombinera hantverk med industriell effektivitet. Vi kommer garanterat att växa ytterligare de närmaste åren, avslutar Mats Rydsund.
Artex är medlem i TEKO