Det började med en egen affär i Gislaved för 23 år sedan. Idag omsätter hennes tomtar mångmiljonbelopp och säljs över hela världen. Det handlar om entreprenören Åsa Götander, VD för Åsas Tomtebod AB:
– Det stora lyftet kom efter det att jag vågat ställa ut mina egna tomtar för första gången på Formexmässan i Stockholm år 2000. Det blev succé direkt. Idag är USA på väg att bli av en våra största exportmarknader.
När Åsa Götander kom tillbaka till Gislaved igen efter Formexmässan, sålde hon ut allt som fanns i den egna butiken och gjorde om lokalen till ett centrum för tillverkning av sina egna tomtar. Idag sker produktionen i Sverige och Bosnien. Slutfinishen sker i Örnaholm, mitt ute i skogen utanför Gislaved.
Produktsortimentet består av tomtar och vättar, som är den helt dominerande produkten, men också möss, häxor samt troll. Åsa Götander igen:
– Ullen köper vi i Norge. Det beror på prisbilden och ullens höga kvalitet. Vi importerar närmare ett ton ull per år. I vår affärsidé ingår bland annat att använda miljöriktiga produkter. Skinnen kommer från Island och Gotland. Vilket är väldigt viktigt. Det innebär att ingen tomte blir den andra lik.
Amerikanska marknaden högintressant
Åsa Götander insåg tidigt att sömnaden av tomtekropparna, som sys i vadmal, är ett material som är styvt och tungt att jobba med:
– Därför har vi lagt tillverkningen i Bosnien, där vi samarbetar med ett svenskt företag från Tranås, som har garveri där nere. Det känns värdefullt för mig. Totalt producerar fabriken 50.000 tomtekroppar och luvor per år.
Åsas Tomtebod har för närvarande 450 återförsäljare i Sverige och 300 inom EU samt i USA, Australien och Japan. Åsa Götander igen:
– Vi har fått en ny intressant kund i USA och det ser väldigt lovande ut. Under 2015 ökade omsättningen till ”All Time High”, som är lika med strax över åtta miljoner kronor, delvis tack vare den amerikanska marknaden.
Åsas Tomtebods absoluta storsäljare är fortfarande efter 16 år en liten skäggtomte, för övrigt den första tomten hon skapade och dessutom den som hon visade på Formex 2000:
– Våra slutkunder är främst kvinnor från 35 år och uppåt. Även en del män köper våra tomtar. Den 80 cm höga tomten ”Stora Olle” har blivit en favorit bland våra manliga kunder. Trots priset: 1500 kr.
Har ni funderat på nätbutik?
– Nej, vi har så mycket jobb nu så det mäktar vi inte med, därför är det inte angeläget. Jag kan inte se någon relevans att skicka en tomte hit och dit över hela världen.
Åsas Tomtebod, som har nio anställda, är medlem i TEKO.