Himla i Uppsala skapar inredningstextilier och inspiration för hemmets alla rum. Sedan 1996 har företaget drivits av Annica Högström. Himlas koncept handlar om skandinavisk enkelhet med kreativa variationer, på ett stilfullt och smakfullt sätt. Och alltid med hållbarhet och långsiktighet i fokus.
– Vi kallar Himlas koncept ”Scandinavian Simplicity” och vi jobbar enbart i naturmaterial, främst linne och bomull samt lite ull och siden. Vår tanke är att du som kund inte behöver byta ut allt i ditt hem, utan kan förnya ganska mycket genom att byta ut en kudde, en gardin eller bara tabletterna på matbordet, säger Cecilia Thimerdal, inköpschef.
Himla grundades 1990 av Marie-Louise Almgren och Helene Ingvarsson. Det är också deras initialer som bildar ordet Himla. 1996 sålde Marie-Louise företaget till Annica Högström som idag äger Himla. Nästa år fyller Himla 30 år och kommer ha miljöcertifieringar och hållbarhet än mer i fokus.
– När Annica tog över Himla 1996 så var det verkligen i framkant med det tvättade linnet och utseendet som det skapade. Det konceptet håller väldigt bra än idag och känslan i det tvättade linnet är en stor del i våra framgångar. Det sprider ett lugn över alla våra kollektioner. Vi är också väldigt konsekventa i det vi gör. Du ser inte Himla med en massa olika mönster eller andra typer av material. Kunderna vet vad de får när de väljer Himla vilket är uppskattat, berättar Cecilia Thimerdal.
Långsiktigt och smakfullt
Himla har ett brett sortiment och Cecilia Thimerdal uppskattar att de arbetar med cirka 1500 artiklar. Här finns allt från gardiner, plädar och överkast till gavelöverdrag, badrumstextil, kuddar och bordslöpare.
– Vår filosofi är att du som kund inte behöver byta ut allt i ditt hem, utan kan handla en kudde, en gardin eller bara tabletterna på matbordet för att få ett helt annat utseende, säger hon. I våra kollektioner så återkommer 70–80 procent av färgerna och ligger kvar som bas. Sedan toppar vi med några nya färger vilket gör allting bestående och långsiktigt. Det är enkelhet, men på ett väldigt stilfullt och smakfullt sätt.
Cecilia Thimerdal berättar vidare om Himlas senaste lansering där företaget skräddarsyr produkter inom inredningstextil.
– Vi har Custom Made Linen på hela vårt linnesortiment som vi säljer till konsument. Det lanserade vi under våren och har visat sig fungera väldigt bra. Det är ett sätt att ge ökad service till kunderna, men också minska spill och lagerhållning. Det kostar lite mer att få dina produkter skräddarsydda, men det är något vi tror mycket på framöver. Att kunna erbjuda Custom Made Linen är också möjligt tack vare att vi har produktionen så nära. Det hade inte varit möjligt om vi hade haft tillverkningen i Asien, berättar hon.
ÖkoTex och GOTS
Det största delen av Himlas produktion sker i Europa genom Litauen och Portugal. Därtill sker en mindre produktion i Indien av mattor och sidenöverkast. All bomullsbädd är ÖkoTex-certifierad, och företaget är även GOTS-certifierat. Himla arbetar ständigt med att öka andelen miljöcertifieringar av sortimentet. För varje ny säsong så ökar andelen av ekologiskt odlad och certifierad bomull.
– Hållbarhet är en viktig del i vårt arbete och genom att vi har merparten av produktionen i Europa så har vi bra kontroll på både arbetsförhållanden och miljöfrågor. På så sätt kan vi härleda var våra produkter kommer ifrån. Nu när vi blivit GOTS-certifierade så kommer vi att öka antalet produkter med den certifieringen vilket känns jättebra. Linne är vår huvudråvara vilket också är en mer hållbar gröda än bomull. Sedan tittar vi också på transporterna tillsammans med Tekologistik. Där vi kommer se över vilka justeringar vi kan göra framöver, säger hon.
Dirty Linen – ett naturligt komplement
Hon visar runt i Himlas byggnad i Librobäck i Uppsala. Här ryms avdelningar för marknad, ekonomi, säljorganisation, lager och inköp. Dessutom finns här en populär och inspirerande outlet- och konceptbutik.
– För oss är det ju väldigt värdefullt att ha butiken och konsumenten så nära inpå huvudkontoret. Det ger en direkt återkoppling på hur produkterna fungerar. Här i konceptbutiken visar vi höstkollektionen inom sovrum, badrum och vardagsrum. I outletbutiken inspirerar vi med allt från smycken, dofter, mattor, handdukar, porslin och allt du kan tänkas behöva i hemmet. Sedan på andra sidan byggnaden finns vårt lager där produkterna kommer in från leverantörerna, berättar hon.
Cecilia Thimerdal berättar att Himla precis har förvärvat varumärket Dirty Linen som har en modeinspirerad och utmanande framtoning jämfört med Himla som riktar sig mot en bredare målgrupp. Designen hos Dirty Linen är avslappnad och bygger på en passion för unika detaljer; oväntade budskap, specialvävda tyger, knappar och kontrasterande sömmar.
– Annica Högström har varit engagerad i Dirty Linen i cirka två år och varumärket har en ganska liknande produktion som Himla vilket gör det till ett naturligt komplement hos oss, säger hon.
Fördel med eget lager
Himla har totalt 4 Concept Stores i Stockholm och Uppsala. Enligt Cecilia Thimerdal fungerar butikerna riktigt bra. Himla har även sin hemsida www.himla.se och finns på ett antal e-handelsplattformar och hos många återförsäljare.
– Hela branschen har en utmaning med fysiska butiker. Du måste hela tiden vara på tå och hitta en optimal kombination med e-handeln. Vi har fördelen att vara väldigt snabbrörliga i våra egna butiker då vi har lagret här och kan snabbt skifta fokus från en vecka till nästa. Det är också något helt annat att leverera till e-handelskunder i enstycksförpackningar jämfört med återförsäljare dit vi kan packa flera varor. Så det är helt klart en stor styrka att ha lagret i samma hus som övriga verksamheten. Jag har ju jobbat på företag där centrallagret ligger på en annan plats och det är mer komplicerat, inte minst när du ska titta på prover som levereras och stämma av, förklarar hon.
Hon berättar att Himla hela tiden försöker utveckla företaget i rätt riktning inom hållbarhet.
– Vi jobbar mycket med att minska förpackningsmängderna, men det är svårt när det gäller e-handeln. Där ökar istället emballagetrycket eftersom det ska hålla i leveranskedjan och sedan har vi returproblematiken, säger hon.
Storbritannien och Tyskland växer
Totalt arbetar 40 anställda på Himla inklusive butikspersonal. Omsättningen under 2018 landade på 76 miljoner kronor. Den största marknaden finns i Sverige och Skandinavien. Dessutom har Himla ökat i Storbritannien och Tyskland den senaste tiden.
– Det har gått lite upp och ner på exportsidan. Men det intressanta är att varumärket drar till sig kunder från hela världen utan att vi har gjort någon särskild insats på säljsidan. Vi säljer till Nya Zeeland, Japan och andra marknader, men huvudfokus ligger dock på Skandinavien och Sverige är vår största marknad. Det tar oerhört mycket kraft att försöka etablera Himla på en ny marknad där varumärket är okänt, säger Cecilia Thimerdal.
Hon berättar att under de senaste 10 år har det blivit mer komplext i branschen och det krävs mycket mer arbete för att nå framgång.
– I dag är det ännu viktigare med det konceptuella, produktbilder och texter med mera. Det krävs mer arbete av marknadsavdelningen jämfört med tidigare. Helt enkelt för att ge service till e-handelsplattformarna och den egna närvaron. Har du inte den informationen förpackad på ett tilltalande sätt så svajpar kunden förbi dig i flödet. Samtidigt är det förstås viktigt med ett så starkt och inarbetat varumärke som Himla är, avslutar Cecilia Thimerdal.
Himla är medlem i TEKO
Text: Henrik Eriksson, kommunikatör TEKO