Förmånsbehandling bygger på EU:s frihandelsavtal och beslut om ensidiga förmånsåtaganden som innebär tullfrihet eller tullnedsättning. Med andra ord, de produkter som har sitt ursprung i de länder och områden som omfattas av avtalen kan slippa tullavgifter eller få sänkta avgifter.
För att få förmånsbehandling när du importerar varor behöver du dock använda rätt intyg. Dessutom behöver du veta vilka regler som gäller för de olika intygen.
Tänk på det här
- Spara ursprungsintyget i fem år
- Spara ursprungsintyget i original, ej endast i digital form eller kopia
- Se till att värdegränser inte överskridits, se information om värdegränser i listan nedan
- Se till att exportören har fyllt i rätt HS-nummer för varan när ”W” är angivet i fält 8 på GSP-certifikatet
- Se till att det finns en underskrift av deklarationer om ursprung på faktura eller annat kommersiellt dokument
- Begär inte förmånsbehandling för större mängd än vad ursprungsintyget omfattar
Intyg och regler
Tullverket har listat de intyg och regler som är bra att ha ordning på när du ska importera produkter:
- Fakturadeklaration, ursprungsdeklaration och ursprungsförsäkran: en specifik text på en faktura eller annat kommersiellt dokument som intygar ursprunget av varan.
- Varucertifikat EUR.1 och EUR-MED:ursprungsintyg som utfärdas av tullmyndigheterna i exportlandet.
- Varucertifikat A.TR: utfärdas av tullmyndigheten vid export mellan EU och Turkiet av varor som omfattas av tullunionsavtalet.
- Leverantörsdeklarationer från Turkiet: används när du importerar en vara från Turkiet med A.TR-certifikat.
- EU:s allmänna preferenssystem GSP. Här kan du använda ursprungscertifikat GSP form A eller i vissa fall fakturadeklaration eller ursprungsförsäkran för att styrka ursprung för varor du importerar från utvecklingsländer.
- Registrerad exportör (Rex): ett system med registrerade exportörer och ursprungsförsäkran som används sedan 1 januari 2017.
- Meddelandeskyldighet (Notifiering): För att varor från GSP-, AVS- och ULT-länder ska få förmånsbehandling måste länderna uppfylla den så kallande meddelandeskyldigheten.
- Duplikat av varucertifikat: kan du begära om du har förlorat ett varucertifikat. Det utfärdas av tullmyndigheten som utfärdade det ursprungliga certifikatet.
- Utfärda varucertifikat i efterhand: certifikaten EUR.1, EUR-MED och A.TR. ska normalt utfärdas vid exporttillfället men kan i undantagsfall utfärdas i efterhand.
- Värdegränser för deklarationer om ursprung: det finns värdegränser för deklarationer om ursprung på fakturor eller andra kommersiella dokument.
- Giltighetstid för ursprungsintyg: ett ursprungsintyg gäller mellan 4 och 12 månader beroende på i vilket land det är utfärdat.
Källa: Tullverket 2018